Der så vi kjemper også – anakittene hører til kjempene. I egne øyne var vi som gresshopper, og det var vi i deres øyne også.»
Så hva dreier alt dette seg om egentlig? Bibelen har selvfølgelig svarene! Siden den dagen Satan ble fjernet som Guds tjener og kastet ut av Guds herlighet som den første synder og bedrager (Esekiel 28), har han konspirert og lagt planer for å forpurre Guds skaperplan og forløsning for menneskeheten. Og en del av denne sammensvergelsen forårsaket den store flommen i 1. Mosebok.
Les denne utrolige historien som forklarer mye av Det Gamle Testamentets grusomheter:
Sjekk også ut denne Trey Smith-videoen:
Here is an Israeli news station’s video on the ancient megaliths:
Les også:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/12/01/guds-sonner-falne-engler-nefilim-og-demoner/
23. april 2015 at 22:02
Veldig bra at noen kristne tør å forkynne HELE Guds Ord.
Det er jo bare tragisk at noen pastorer og prester ikke vil tro på dette.
Keep up the good work.
LikerLikt av 1 person
6. juni 2016 at 06:43
I likklagen over farao som vi kan lese om i Esekiel 32 står det også om kjempene.
I vers 12 kan vi lese følgende: For kjempers sverd lar jeg flokken din falle, alle er hensynsløse folkeslag. De smadrer egypternes stolthet, hele den støyende flokken blir utryddet.
I vers 21 leser vi dette: Nede fra dødsriket skal sterke kjemper si om farao og hjelperne hans: «Nå har de gått ned og lagt seg hos uomskårne, drept med sverd.»
Videre i vers 27: De ligger ikke hos kjempene som falt uomskårne og gikk ned i dødsriket med sine våpen, de som fikk sverdene lagt under hodet, men skylden lå tungt over knoklene. For det sto redsel av kjempene i de levendes land.
LikerLikt av 1 person
24. november 2016 at 06:45
I 1. Krønikerbok 11:22-24 kan vi lese følgende:
Benaja, sønn av Jojada, fra Kabseel, var en modig mann og gjorde mange heltegjerninger. Han slo i hjel de to sønnene til Ariel fra Moab. En dag det hadde snødd, steg han ned i en brønn og drepte en løve. Han felte også en svær egypter som var fem alen høy. Egypteren hadde et spyd så tykt som en vevbom i hånden. Men Benaja gikk imot ham med en stav, rev spydet ut av hånden på egypteren og drepte ham med hans eget spyd. Dette gjorde Benaja, sønn av Jojada, og han fikk et stort navn blant de tretti krigsheltene.
LikerLikt av 1 person
8. desember 2016 at 16:08
I 2. Samuelsbok 21:15-22 leser vi dette:
Enda en gang brøt det ut krig mellom filisterne og Israel. David og mennene hans dro ned og kjempet mot filisterne. Men David ble trett og sliten. Da tenkte Jisjbi-Benob, en etterkommer av Rafa, å felle ham. Jisjbi-Benob hadde et spyd av bronse som veide tre hundre sjekel, og han bar en ny rustning. Men Abisjai, sønn av Seruja, kom David til hjelp. Han slo filisteren i hjel. Da avla Davids menn en ed og sa: «Aldri mer skal du dra med oss ut i krig. Du skal ikke slukke Israels lampe.»
Siden kom det til ny kamp med filisterne, ved Gob. Der felte husjitten Sibbekai en mann som het Saf og var etterkommer av Rafa. Enda en gang kom det til kamp med filisterne ved Gob. Da felte Elhanan, sønn av Jaare-Orgim fra Betlehem, Goliat fra Gat. Han hadde et spydskaft så tykt som en vevbom. Siden kom det til kamp ved Gat. Der var det en kjempehøy mann som hadde seks fingre på hver hånd og seks tær på hver fot, tjuefire fingre og tær i alt. Han hørte også til Rafa-slekten. Mannen hånte Israel. Men Jonatan, sønn av Davids bror Sjima, slo ham i hjel. Disse fire hørte til Rafa-slekten i Gat. David og mennene hans felte dem.
I 1.Krønikerbok 20:4-8 leser vi også om dette:
Siden brøt det ut krig med filisterne ved Geser. Der felte husjitten Sibbekai en mann som het Sippai, og som hørte til refaittenes etterkommere. Og de ble undertrykt. Enda en gang kom det til slag med filisterne, og Elhanan, sønn av Ja’ir, felte Lahmi, bror til Goliat fra Gat, som hadde et spydskaft så tykt som en vevbom. Siden kom det til kamp ved Gat. Der var det en kjempehøy mann som hadde seks fingre på hver hånd og seks tær på hver fot, tjuefire fingre og tær i alt. Han hørte også til Rafa-slekten. Mannen hånte Israel. Men Jonatan, sønn av Davids bror Sjima, slo ham i hjel. Disse mennene hørte til Rafa-slekten i Gat. David og mennene hans felte dem.
LikerLiker
29. mai 2021 at 21:53
Var Goliat som Elhanan felte en annen Goliat som David felte? Har man funnet skjelleter etter kjemper?
LikerLiker
30. mai 2021 at 00:29
Hei
Elkanan felte broren til Goliat, en som het Lakmi.
«Enda en gang kom det til strid med filisterne, og Elkanan, sønn av Ja’ir, felte Lakmi, bror til Goliat fra Gat, som hadde et spydskaft så tykt som en vevbom.»
1. Krønikebok 20:5
Ja det er funnet skjeletter etter kjemper.
Mvh Richard
LikerLiker
27. juni 2021 at 23:24
Er denne studiebibelen noe for dere?: https://www.hermon.no/bibelen–guds-ord-fokus-brunt-kalveskinn-med-register-forhandsbestill-na-i-salg-fra-ca-20-juli
Hvordan er Dina og Leah i slekt i forbindelse med Jakobs sønner?
Levde Job før eller etter Abraham?
LikerLiker
28. juni 2021 at 00:23
Fredrik…jeg ser du spør oss om studiebibelen til Hermon Forlag er noe for oss, det er jo helt greit nok at du gjør det.
I samme åndedrag spør du etter Dina, Leah og Jakob fra Bibelen. Kanskje du har samme problemet som meg?
Jeg gikk inn på linken du oppga til Hermon Forlag og leste omtalen av denne studiebibelen, den har 700 videokommentarer!
Jeg tenker i mitt stille sinn: Å jøye meg! Jeg har da mer enn nok som en vanlig lekmann med å prøve å bli kjent med Bibelen!
Ikke minst alle ulike oversettelsene som er til besvær!
Kanskje flere har det slik?
Hva skal en stakkars lekmann prioritere?
For meg er svaret enkelt, også av andre grunner.
LikerLiker
28. juni 2021 at 09:10
Akkurat den Bibelen jeg bruker👍
Svaret på Dina og Leah har du selv funnet i en nyere kommentar. Leah er moren til Dina.
Job levde mest sannsynlig før Abraham. Jobs bok blir regnet for å være Bibelens eldste bok.
LikerLiker
28. juni 2021 at 20:28
Linken er ikke til en vanlig bibel, men en studiebibel som er til salgs fra slutten av juli. Har du fått den fra forlaget allerede?
LikerLiker
28. juni 2021 at 20:48
Hei
Jeg har studieutgaven før denne. Så ikke at det var kommet en ny utgave. Så skikkelig bra ut!
LikerLiker
28. juni 2021 at 00:41
Er ikke studiebibler til hjelp for å forstå Bibelen og forfatternes forståelse av den klargjør?
«Dina, datteren Leah hadde født Jakob, gikk en gang ut for å møte jentene i landet. Da fikk Sikem, sønn av hevitten Hamor, høvdingender i landet, se Dina. Han tok henne og lå med henne og krenket henne….Da Jakobs sønner fikk høre det, kom de hjem fra marken. De sørget og var rasende, for det var en skammelig (enkelsk oversettelse:folly)gjerning Sikem hadde gjort mot Israelda han lå med Jakobs datter. Slikt skulle aldri skje!»
LikerLiker
4. juli 2021 at 00:18
Jeg sa en gang at det ikke var mye som sto om nefilim. Det var før jeg så nøye på det.
Ble Noah naken før eller etter flommen?
LikerLiker
4. juli 2021 at 00:43
Etter, utfra det jeg leser i Skriften. Hva tenker du på egentlig?
LikerLiker
4. juli 2021 at 14:31
Dette: Les om dettei 1. Mosebok 9:20-26:Noah begynte å dyrke jorden, og han plantet en vinmark.Da han drakk av vinen, ble han full og kledde av seg inne i teltet sitt. Ham, far til Kanaan, fikk se faren naken, og han fortalte det til de to brødrene sine, som var ute. Sem og Jafet tok en kappe og la den over skuldrene. De gikk baklengs inn og dekket farens nakne kropp.De vendte ansiktet bort så de ikke så sin far naken. Da Noah våknet av rusen og fikk vite hva den yngste sønnen hadde gjort mot ham, sa han: «Forbannet er Kanaan! For sine brødre skal han være den laveste blant slaver!» Og han sa: «Velsignet er Herren, Sems Gud! Kanaan skal være hans slave! Måtte Gud gjøre plass for Jafet. Han skal bo i Sems telt, og Kanaan skal være hans slave.»
LikerLiker
4. juli 2021 at 10:59
Fredrik….det normale er å ta av seg klær når man skal «bade» 🙂
Har du sett videoen med seilflyet?
LikerLiker
4. juli 2021 at 16:25
Fredrik, har nå lest 1. Mos. 9. Dette er jo en ren historisk fortelling for mange tusen år siden om hva som skjedde da, kan ikke se hva som er problemet.
Bibelen er skrevet for oss alle, men ikke alt er skrevet til oss. Det bør ikke være så vanskelig å forstå når Guds eget ord sier det.
Får naboen min et brev om skatt til gode, betyr ikke det at det gjelder meg også, selv om det er en god melding å få. Samme prinsippet finner vi i Bibelen.
Anbefaler deg og alle andre på det sterkeste dette:
Ellers synes jeg videoen om glideflyet er en opplevelse å se på, har man ikke vinger så kan man jo alltids bygge noen 🙂
LikerLiker
4. juli 2021 at 16:39
Fredrik…beklager utilgjengelig video på den linken, her en annen link hvor du finner videoen:
https://gbccct.org/bibletimeline/
LikerLiker
4. juli 2021 at 21:38
Det er ikke noe problem. Bare lurer på om denne hendelsen fant sted før eller etter vannflommen. Er det ingen av dere som vet det?
LikerLiker
5. juli 2021 at 01:35
Etter vannflommen. Historien står jo etter vannflommen i Bibelen.
LikerLiker
14. juli 2021 at 22:38
Var det også kvinnelige kjemper?
LikerLiker
20. juli 2021 at 23:48
Hei Richard!
Skriver du at falne engler er dyret? Husker du at spesielt før EU-avstemningen ble det sagt at EU er dyret fordi står at romerriket skal gjenoppstå? Er det feil? Står det ikke også at ti konger skal oppstå som kan bety ti land eller ti ledere i EU? Også den krigen som skal være i himmelen i endetiden slik Åpenbaringen beskriver er ikke det samme hendelse som er beskrevet i Esekiel som handler om at Lucifer/Djevelen gjorde opprør sammen med engler og ble kastet ut av himmelen?
LikerLiker
26. juli 2021 at 14:11
Hej alle.
Som nævnt faldt jeg over noget interessant om Nefilim på Youtube 3/7, (ja, det er vist snart to år siden, jeg blev spurgt om emnet først, men så kom der jo så meget andet i vejen) men nu har jeg fået det set. Vældig spændende og oplysende. Jeg tror, han har ret. Og må nok skifte mening om, at det ikke handlede om Sets og Kains slægter.
Nyt for mig var, at det er englene *i himlen*, der ikke gifter sig, men at de faldne engle netop forlod deres rette tilholdssted. (Hvordan det rent genetisk skulle lade sig gøre med afkommet, forstår jeg ikke, men det har jeg jo heller ikke forstand på).
En anden ny ting var, at Nefilim sandsynligvis ikke refererer til afkommet af gudesønner og menneskedøtre.
(Desuden var der vel næppe «overlevende» Nefilim-gener efter syndfloden, når kun Noas familie blev reddet?)
Men se den her:
Jeg er spændt på jeres mening om det.
Mvh. Anne.
LikerLiker
26. juli 2021 at 19:34
Hei Anne.
Jeg har sett denne før, men er ikke helt enig med ham. Jeg holder meg til det jeg har om emnet på Bibelogtro……det er mange teorier om dette, men jeg faller ned på at nefilim er avkommet til det ulovlige ekteskapet mellom engler og menneskekvinner. Hvordan dette ble videreført etter flommen tror jeg skjedde gjennom Hams kone…….godt forklart i mine bloggposter…….tar det som et godt tegn at Dr. Chuck Missler er på samme linje……
Mvh Richard
LikerLiker
27. juli 2021 at 13:35
Hej Richard.
Det skal jeg nok prøve at se efter. Det er bare lidt underligt, synes jeg, at hvis Guds formål med syndfloden bl.a. var at udrydde Nefilim, skulle han alligevel have tilladt, at Kams / Hams kone blev reddet?
Men jeg synes, det er værd at bemærke, at der ikke står, at afkommet blev til Nefilim, men at dengang det skete, og også bagefter, *var* Nefilim / kæmperne på jorden, og at de var navnkundige mænd «fra ældgamle dage».
Mvh. Anne.
LikerLiker
27. juli 2021 at 16:24
Hei
Lettest for meg å henvise til artiklene på Bibelogtro…….blir mitt bidrag til dine spørsmål.
Dr. Chuck Missler er helt tydelig på at nefilim var avkommet…..husker ikke helt hans argumentasjon, men det har med måten det er skrevet på og at det nevnes i samme åndedrag som de falne englers seksuelle utskeielser.
Bibelen sier at det var nefilim i de dager, altså før flommen og siden også, altså etter flommen……
Mvh Richard
LikerLiker
26. juli 2021 at 20:29
Anne…kanskje noen «overlevende» Nefilim-gener havnet i Norge?
I årsskiftet 1771-72 skrev Johan Nordal Brun sangen: «For Norge, Kiæmpers Fødeland».
🙂
LikerLiker
27. juli 2021 at 14:05
Hej Åge.
Ja, det er ikke til at vide… synes du, man ser nogle af dem i Norge i dag?
Eller er Dovregubben måske en af dem? 😊
Mvh. Anne.
LikerLiker
12. august 2021 at 13:49
Hej Richard.
Nu har jeg endelig fået læst hele din laaange artikel om Nefilim. 😉
Det er da muligt, at der er noget om det, men jeg lurer alligevel på, om ordene om, at «dengang, men også siden» var der kæmper på jorden, sigter til, at der også var kæmper efter syndfloden. På det sted i teksten er syndfloden jo ikke nævnt endnu.
Det forekommer mig også mærkeligt, at Gud tillod, at Nefilim-generne overlevede syndfloden, når selve formålet med denne var at udrydde dem. Så virkede det jo til at være spildt? Men på den anden side blev synden og ondskaben jo heller ikke udryddet med den (så der kunne man sige det samme). Jeg tror, at ordet «menneskehjertets higen er ond fra ungdommen af» sigter til alle (faldne) mennesker, ikke kun helt eller delvis Nefilim.
Jeg er ikke klog på alt det, du skriver om okkulte tegn, frimureri, rumvæsner, film og litteratur, som handler om dette, så det har jeg ikke rigtig noget at sige til. Jeg har dog ikke set eller lagt mærke til, at der skulle være sådanne film, som du nævner, men det er der jo tydeligvis.
Jeg har ikke rigtig mere at tilføje til emnet, tror jeg, men det var da interessant nok.
Mvh. Anne.
LikerLiker
26. september 2021 at 20:55
Hei Anne!
Videoen jeg lurte på om du hadde sett er av Trey Smith og er å finne i denne tråden.
Når det gjelder det forrige jeg skrev om skal det være gjenforening for de jeg gikk på videregående til sommeren. Jeg lurer på om det er riktig av meg å gå på det for det er alkohol, dansing og musikk?
Hei Richard!
Har man funnet hele skjeller av kjempene? Har jeg spurt om det før? Også har du ikke svart på om det var kvinnelige kjemper?
LikerLiker
27. september 2021 at 17:32
Hej Fredrik.
Ja, nu har jeg fundet den, men jeg så den ikke (eller ikke det hele), den er meget lang, så jeg ved ikke, om jeg får den set (eller er det mangel på tålmodighed, måske?)
Det andet spørgsmål svarer jeg på i den anden tråd, hvor der også er andre, der har kommenteret det.
Mvh. Anne.
LikerLiker
30. september 2021 at 23:26
Hei Richard!
Hvorfor er du taus?`Hvordan samstemmer 1. korinter 2:8 med det at slekten ble påvirket av genene til kjempene?
LikerLiker
1. oktober 2021 at 01:15
Hei
«den visdom ingen av herskerne i denne tidsalder har kjent. For hadde de kjent den, hadde de ikke korsfestet herlighetens Herre.»
Første Korinterbrev 2:8
Beklager forstår ikke helt spørsmålet etter å ha lest verset.
Du har spurt om det var kvinnelige kjemper….det tror jeg ikke. Nefilim var ikke bare kjemper. Utfra hodeskaller som er funnet har vi disse «langskallene» også…..Jubiléerboken beskriver tre nefilimraser…….vi vet jo at Bibelen beskriver at israelittene måtte utrydde både menn, kvinner, barn og til og med dyr i enkelte byer, så det viser oss jo at alle var påvirket av dette…….ja det er funnet hele skjeletter…….min tante fant en gammel avis i veggen på huset sitt da hun pusset opp. Den var fra slutten av 1800-tallet og i den var det en artikkel fra USA der arkeologer hadde gravd opp et kjempeskjelett.
LikerLiker
1. oktober 2021 at 15:26
Kjempene kom fordi Djevelen visste at Jesus ville komme, men dette verset sier at Djevelen ikke visste det. Var det at Jesus skulle gi livet sitt for verdens synd Djevlen ikke visste, men at han visste at han ville komme?
LikerLiker
1. oktober 2021 at 15:38
Hei
Det er ikke snakk om djevelen, men mennesker…..vers 9 forklarer det:
«Som det er skrevet: Det øyet ikke har sett, og det øret ikke har hørt, det som heller ikke kom opp i menneskets hjerte, det som Gud har forberedt for dem som elsker Ham.»
Første Korinterbrev 2:9
LikerLiker
1. oktober 2021 at 15:43
Og står det ikke at gudesønnene så at menneskenes døtre var vakre som gjorde at kjempene ble til? Var det dette i tillegg at kjempene ville ødelegge menneskeslekten?
LikerLiker
1. oktober 2021 at 16:26
Som det står i artikkelen så var dette Satans plan…..sørge for at den lovede Messias ikke skulle bli født……her spilte nefilim en viktig rolle……
Vet ikke om verset fra Korinterne skal sees i sammenheng med nefilim, da det var Satans direkte inngripen. Satan prøvde jo helt til det siste å gripe inn direkte ved at han fristet Jesus til å følge sin plan……
Jødene burde jo skjønt at Messias kom for å tjene og for å dø som soning for menneskenes skyldbrev. Dette mysteriet er jo tydelig forklart i GT. Men jødene ventet på en konge som skulle opprette sitt rike på jorden. (Noe som ikke vil skje før tusenårsriket)……
Nå var det ikke jødene som korsfestet Jesus….de bare ønsket det da de mente Jesus spottet Gud ved å påstå at Han var Gud. Det var romerne som korsfestet Jesus. Romerne var avgudsdyrkere og brydde seg ikke om Jesus som Messias. De kjente ikke til Skriftens mysterium. Hadde disse avgudsdyrkerne fått greie på at ved å korsfeste Jesus ville dette være den den direkte årsaken til Romerrikets fall og deres guders endelikt, da hadde de aldri korsfestet Ham…..
LikerLiker
1. oktober 2021 at 17:23
Richard…du skriver bl.a. at «jødene burde ha skjønt at Messias kom for å tjene og for å dø for menneskenes skyldbrev. Dette mysteriet er jo tydelig forklart i GT.»
Nå står det også at når jødene las Moses (loven) skjønte de ikke noe av det, for Gud hadde lagt et dekke over deres ansikt, så de verken kunne se eller høre. Og loven og profetene vitnet jo om Kristus, i følge Paulus. Ja, kanskje «jødene burde ha skjønt…..», kanskje lett nok for oss å si i dag, men det gjorde de ikke. Hadde de skjønt det, ville jo ikke frelsen ha kommet til oss hedninger og det jordiske 1000-årsriket for Israel ville blitt opprettet. Det var ved jødenes fall vi fikk frelsen, så det var sannsynligvis Guds plan at jødene ikke skulle skjønne?
Adolf Bjerkreim sa i en av sine taler at «jødene var godt kjent med lammet, men at dette lammet skulle komme bare på 2 bein/føtter (Kristus), det skjønte de ingen ting av.»
For jødene var Messias bare et menneskene, en mektig konge som skulle komme og befri dem fra deres fiender, ikke Guds Sønn og Guds Lam, det forsto de visst ikke den gang, sannsynligvis ikke i dag heller.
Du skriver også at det var romerne som korsfestet Jesus. I Apg. 2 taler Peter til «israelittiske menn» (v. 22). I vers 36 sier han:
«Så skal da HELE ISRAELS FOLK vite for visst at Gud har gjort ham både til Herre og Messias , denne Jesus DERE korsfestet. 37 Men da de hørte dette, stakk det dem i hjertet.»
(Du trenger ikke svare meg…teamet var jo disse kjempene.)
LikerLiker
1. oktober 2021 at 17:38
Sant som du skriver Åge…….
Og ja ingen tvil om at det var jødene som krevde korsfestelsen…….jeg prøvde kun å forklare for Fredrik det han spør om……selv om det var jødene som krevde korsfestelse så var det jo romerne som kunne ta den endelige avgjørelsen og som utførte dommen.
LikerLiker
1. oktober 2021 at 21:26
Det du skriver om om hvem som korsfestet Jesus har ingenting med det jeg spør om, men du forklarte verset i korinterne. Jeg visste hva som står i artikkelen.
Det var egentlig verken romerne eller jødene som korsfestet Jesus, men han ga livet sitt. Er dere uenig i det?
LikerLiker
2. oktober 2021 at 00:16
Han gav sitt liv for oss….Han lot seg korsfeste, men Han korsfestet ikke seg selv……..det var det datidens jøder og romermakten som gjorde.
LikerLiker
1. oktober 2021 at 21:31
Du svarer heller ikke på det jeg spør om; Richard. Det med menneskedøtrene.
LikerLiker
2. oktober 2021 at 00:16
Forstår ikke?
LikerLiker
3. oktober 2021 at 19:50
Hei Richard!
Les de siste innleggene mine så skjønner du hva jeg mener. Som sagt står det at kjempene ble til fordi gudesønnene så at menneskenes døtre var vakre. Var dette grunnen i tillegg til at Djevelen ville forhindre at Jesus kom?
LikerLiker
4. oktober 2021 at 00:01
Det seksuelle forholdet mellom falne engler og menneskekvinner førte til at de fødte nefilim…….noen av disse nefilimene ble kjemper….Satan så på dette som en mulighet for å forkludre Guds plan om den kommende Messias som var 100% Gud og 100%menneske……Kjempene kunne feks brukes til å utrydde Guds folk…….Abrahams ætt
LikerLiker
4. oktober 2021 at 22:36
Hei Richard!
Var det ikke først og fremst for å få Nefilim-gener inn i Abrahams ætt? Har forstått det slik at det var nok til å hindre at Jesus kunne komme.
LikerLiker
4. oktober 2021 at 23:21
Det står til å begynne med at noen av de falne englene tok seg menneskekvinner fordi fe var vakre…….altså disse englene begjærte menneskedøtrene…….så hva annet enn det vet vi ikke ifølge Bibelen, men Satan utnyttet det som skjedde, ingen tvil…….jeg tror planen for ham var å forderve hele menneskeslekten som var skapt i Guds bilde……så ja, å forderve Guds utvalgte folk var en viktig del av planen….eller å utrydde denne slekten helt ved hjelp av kjempeslekter som kunne utrydde dem i krig……..
LikerLiker
3. oktober 2021 at 19:55
Hei Anne!
Vet du at mange teologer mener at 1. mosebok 1-11 er ikke er faktisk historie? Hva mener du?
Hva slags forhold har teologer vanligvis til litteratur og hva er ditt?
Sist torsdag var jeg på jødisk museum? Der hadde de en bok på dansk som handler om jødisk boktrykkerkunst. Kjenner du til den boka og hva heter den?
LikerLiker
4. oktober 2021 at 16:47
Hej Fredrik.
Ja, det ved jeg godt. Jeg tror, det er faktisk historie. Især, fordi det er det ifølge Jesus, som omtaler begivenhederne deri som noget, der har fundet sted.
Jeg ved ikke, om der er noget særligt forhold til litteratur blandt teologer. Jeg er ikke helt med på, hvilken slags litteratur du mener?
Jeg kender ikke den bog, du nævner.
Mvh. Anne.
LikerLiker
4. oktober 2021 at 21:21
Faglitteratur og sakprosa. Vet de fleste teologiske høyskoler og universiteter har bibliotek. Kanskje de er mest opptatt av teologi-bøker.
LikerLiker
4. oktober 2021 at 21:59
Tenker også på aviser, tidsskrifter og artikler/debattinnlegg på internett.
LikerLiker
4. oktober 2021 at 23:43
Hei!
HVA MENER DERE OM DETTE?
«Den som ble kalt som omskåret, skal ikke trekke forhud over. Og den som var uomskåret da han ble kalt, skal ikke la seg omskjære. ¨
DET SOM BETYR NOE, er ikke om en er omskåret eller uomskåret, men AT EN HOLDER GUDS BUD.»
Er dette jødedom hvor uomskårne gikk over til deres tro?
Eller er det kristendom?
LikerLiker
5. oktober 2021 at 00:15
BEKLAGER at jeg skrev siste kommentar på feil tråd!
LikerLiker
5. oktober 2021 at 00:42
Når en ser dette i kontekst, dreier det seg om at vi er kalt slik vi er. Gud ser ikke på deg om du er omskjært (jøde) eller uomskåret (hedning). Han ser ikke på om du er i en vanskelig situasjon som en slave eller om du er et vanlig fritt menneske.
Studiebibelen min sier følgende om avsnittet 7:17-24
«Forbindelsen mellom den sekulære og åndelige sfæren er tydelig i dette avsnittet. I lys av vårt evige kall og hensikt, er ikke de politiske og sosiale forskjellene her i livet det viktigste. Det som betyr noe er lydighet mot Gud. Fra en samfunnsmessig synsvinkel bestemmer ikke engang en så tragisk situasjon som slaveri betingelsene for livet i Kristus. Det aller viktigste for en troendes åndelige liv er å holde seg uberørt av en uforløst verden i forandring.»
Ellers henvises det til Apg 15:1
«Det var noen menn fra Judea som kom ned og underviste brødrene slik: «Hvis dere ikke blir omskåret etter skikken fra Moses, kan dere ikke bli frelst.»»
Her ser vi disse ville videreføre lovisk jødedom på alle som ble kristne.
I Apg 15:10 sier Peter :
«Hvorfor setter dere da Gud på prøve ved å legge åk på disiplenes nakke, et åk verken våre fedre eller vi har vært i stand til å bære?»
Bibelkommentaren sier:
«Å føye Moseloven til troen, setter Gud på prøve, fordi det i praksis betyr det samme som at Jesu offerdød ikke var tilstrekkelig for frelse (se Gal 2:21)»
LikerLiker
5. oktober 2021 at 16:15
Teologer har vel det forhold til teologisk faglitteratur, at det er nyttigt at lære noget af, ligesom aviser og tidsskrifter mv. Men man vil jo altid synes, at noget er bedre og mere brugbart end andet.
LikerLiker