Vi har nylig nettopp vært vitne til en ‘tetrade’ av blodmåner som har havnet på jødiske høytider.
Mange tror at en astronomisk hendelse kalt ‘fire blodmåner’ er et budskap fra Gud. En ‘blodmåne’ er en full måneformørkelse. Og fire av disse på rad, kalles en ‘tetrade’. Når de har inntruffet på jødiske høytidsdager, har det skjedd samtidig med store historiske begivenheter, som seksdagerskrigen i 1967. Fire blodmåner samtidig med jødiske høytider har skjedd bare tre ganger de siste 500 årene.
Teknisk sett, i profetisk tenkning, så begynte endetiden med utgytelsen av Den Hellige Ånd på pinsedagen (pesach) for 2000 år siden. Så vi har vært i endetiden lenge. Men når vi kommer frem til dette tidspunktet i tiden når verdenshistorien er i ferd med å forandre seg, så går vi inn i den sonen. Og det vil forandre seg for alltid på en dramatisk måte, og det vil involvere Israel. Fordi det har involvert Israel i 1492, 1948, 1967.
Og hver gang har det gått fra tragedie til triumf. I 1492 ble jødene kastet ut av Spania med ediktet fra Kong Ferdinand og Dronning Isabella. Amerika ble oppdaget, og jødefolket hadde et hjem frem til Israel ble en stat. I 1948-49 var Israel blitt en stat. Det som leder fram til dette, var holocaust. En tid med tårer og tragedie. I 1967 var seksdagerskrigen, og da ble Jerusalem en del av den jødiske staten.
Les mer om ‘tetraden’ av blodmåner:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/04/06/fire-blodmaner-profeti-astronomiske-tegn-i-2014-15/
Men hva varsler disse tegnene på himmelen for Israel denne gang. Ikke godt å si, men jeg har i dette året gått med en tanke, ja med en forventning om at dette varsler byggestart for de nye templet i Jerusalem.
–Richard Tørressen
Men hva varsler disse tegnene på himmelen for Israel denne gang. Ikke godt å si, men jeg har i dette året gått med en tanke, ja med en forventning om at dette varsler byggestart for det nye templet i Jerusalem. Mye grusomt kan skje mot Israel i den perioden vi er inne i. Stormaktenes atomavtale med Iran er en stor trussel mot Israel. Stormaktene er tungt inne militært i nabolandet Syria der også de grusomme terroristene i ISIS kjemper for et kalifat og utryddelsen av jøder og kristne. Palestinernes forsøk på å lage en stat i Israel og deres voldsbølge og terror mot jødene, som i denne stund er meget voldsom på nettopp tempelhøyden. Verdens fordømmelse av jødene og Israel er massiv og helt utenfor alle proporsjoner. Denne fordømmelsen bærer karakter av å ha en åndelig dimensjon.
Så sa engelen som talte med meg: Rop ut:
Så sier Herren over hærskarene:
Jeg er full av lidenskap
for Jerusalem og Sion,
stor er min harme
mot de selvgode folkeslagene.
For jeg var bare litt harm,
men de hjalp ulykken fram.
Derfor sier Herren:
Jeg vender tilbake til Jerusalem med barmhjertighet.
Der skal mitt hus bygges,
sier Herren over hærskarene,
og målesnor strekkes ut over Jerusalem. (Sakarja 1:14-16)
Konflikten i Midtøsten tilspisser seg. Jerusalem-spørsmålet er hva nasjonene forløfter seg på. Dette er også profetisk. At Jerusalems status står på agendaen er også i høyeste grad et profetisk tegn. Sak 12,2-3 sier: «Se, jeg gjør Jerusalem til en tumleskål for alle folkeslagene rundt omkring. Når Jerusalem blir kringsatt, skal det også gå ut over Juda. Det skal skje på den dag at jeg vil gjøre Jerusalem til en løftestein for alle folkene. Alle som løfter på den, skal såre seg selv. Ja, alle jordens hedningefolk skal samle seg mot det.» Det ser ut for at tiden for at dette profetord oppfylles nærmer seg med stormskritt.
Det er en ynkelig prosess som skjer i FN, hvor Israel blir fordømt gang etter gang. En stor prosent av alle fordømmelser som er kommet fra FN har vært rettet mot jødene. Jødene som utgjør promiller av jordens befolkning blir av verden mer og mer sett på som det store problem. Dette er åndskamp! Der hvor Gud har satt sitt merke, der er han selv, og der står også kampen fra ondskapens åndehær. Denne åndskamp vil til slutt resultere i to store kriger i Midtøsten: Gog- og Harmageddonslaget. Etter dette vil Herren opprette sitt rike i denne verden, og da skal Sak 8,20-23 endelig oppfylles: «Så sier Herren, hærskarenes Gud: Enda en gang skal det skje at hele folkeslag og mange byers innbyggere skal komme hit. Innbyggerne i den ene byen skal gå til den andre og si: La oss gå av sted for å bønnfalle Herren og for å søke ham, Herren, hærskarenes Gud! – Jeg vil gå! Jeg òg! Og mange folkeslag og tallrike hedningefolk skal komme for å søke Herren, hærskarenes Gud, i Jerusalem, og bønnfalle Herren. Så sier Herren, hærskarenes Gud: I de dager skal det skje at ti menn av alle hedningefolkenes tungemål skal gripe fatt i kappefliken til en jødisk mann og si: Vi vil gå med dere, for vi har hørt at Gud er med dere!»
Kilde: http://home.online.no/~eoflaa/artikler/0sakari.htm
Vil templet bli gjenoppbygd i Jerusalem?
Det synes å være klart at Bibelen taler om et tempel i endetiden med plassering i Jerusalem. Både jøder og andre har diskutert i årevis om dette kunne være fysikk mulig. Hvis et tempel skulle bli gjenoppbygd måtte det være på det rette stedet. På selve tempelplatået hvor vi i dag finner Al Aksa moskeen, muslimenes tredje mest hellige sted. En gjenreisning av templet på dette stedet ville sette alle muslimer i ytterste harnisk og bety en betydelig fare for en oppstand som selv Israel ville ha problemer med å takle. Men det er ikke bare Guds ord, Bibelen som sier at templet skal gjenreises. Jødene og flere av deres mer eller mindre hemmelige organisasjoner, har i årevis bevisst arbeidet for at dagen skal komme da det igjen skal stå et tempel på «det hellige sted» i Jerusalem.
Jesus taler om templet ødeleggelse
Jesus forutsa det annet tempels fall. Det skulle ikke levnes stein på stein som ikke skulle brytes ned. Dette skjedde i år 70 da Vespasian og hans sønn Titus med den romerske 10. legion ødela templet. En romersk soldat kastet en brannfakkel inn gjennom et av vinduene i selve tempelbygningen. Det tok fyr i brennbart materiale og straks sto templet i brann. (Josefus, Wars of the Jews, Bok 6, kap. 4, v. 5) Selv om tempelstrukturen forble intakt i første omgang ble templets murer totalt revet ned og de store og flott tilhugde steinene veltet utfor tempelplatået av keiser Hadrians hær i 135 e. Kristus. Jesu ord gikk i bokstavelig oppfyllelse.
Jesus indikerer templet gjenopprettelse
Det synes også å være klart at Jesus stadfester at det i endens tid vil finnes et jødisk tempel i Jerusalem og i Judea. Når han samtaler med sine disipler om verdens ende og sin gjenkomst, sier han at menneskeheten på den tiden vil går inn i en stor trengsel som ikke har hatt sin like. I denne store trengselstiden vil det fremstå en person som Jesus kaller «ødeleggelsens vederstyggelighet» og som vil stå på «hellig grunn» (Matt 24: 1-22). Denne er også omtalt av profeten Daniel (Dan. 9:27). Han oppfordrer jødene som bor i Judea til å forstå hva som skjer og fly til fjells.
Paulus hadde samme oppfatning
Det synes også klart at apostelen Paulus var av samme oppfatning når det gjaldt templets rolle i endetidens drama. Han skriver i brevet til menigheten i Thessaloniki at syndens menneske, fortapelsens sønn skal sette seg i Guds tempel og gi seg ut for å være Gud (2. Tess. 2:1-4) Det er sannsynlig at Paulus skrev dette brevet fra Korint så tidlig som 52-54 e. Kristus. På den tiden sto Herodes tempel fremdeles på sitt sted i Jerusalem. Likevel er apostelens ord i 2. Tess et klart utsagn om at det vil være et tempel i Jerusalem i perioden vi omtaler som «den store trengselen».
Jødene arbeider for templet gjenreisning.
Det er helt naturlig at jødedommen trenger et tempel. Et viktig moment i tanken om et nytt tempel er at ofringene igjen kan gjenopptas. For etter jødedommens tankegang hvor Jesus som Messias er helt utelukket, vil det være naturlig og legitimt at blod må utgytes for at syndene skal bli tilgitt. Dette er den absolutt viktigste punktet i jødedommen som alltid var konsentrert om helligdommen med gudstjenesten og blodsoffer av levende dyr. Etter jødisk tankegang vil det være utenkelig å bruke f. eks. synagogen til slik spesiell gudstjeneste. Det finns heller ingen yppersteprest som kan utføre en slik gjerning per i dag. Yom Kippur, den store forsoningsdagen er religiøst uten fundament fordi det ikke finns et blodsoffer til soning for synd. Derfor templet – slik de ortodokse jødene nok ser det i dag.
Blodsoffer er ikke lenger aktuelt
Fra et nytestamentlig ståsted er det helt uaktuelt med et tempel og en gjenopptagelse av de gamle ritualer. For Guds Lam, Jesus Kristus har kommet og han er lovens ende til rettferdighet for hver den som tror (Rom. 10:4). Han er det fullkomne offer som for all tid tar bort synden. Jesus bar også vår straff og vi har ikke lenger behov for noe annet offer. Men her er det vi finner den store forskjellen mellom jødedommen og kristendommen: Sløret ligger over deres sinn inntil denne dag og de ser ikke at det oppheves i Kristus. (2. Kor. 3:14)
Tanken om en gjenreisning av templet er interessant for oss i den forstand at det vil bekrefte Guds ords sannhet og innvarsle Jesu annet komme og hans 1000-årige fredsrike over hele verden.
Jødene forbereder dagen
Arbeider jødene for gjenoppbygging av templet? Det finns mange klare bevis for at så skjer. Vi hører og leser om langt fremskredne forberedelser. Steiner til templet skal være hugget, ferdig til å bli ført på plass. Prestekledningene er allerede sydd. En har etter lang tids studium funnet frem til hvordan yppersteprestens drakt så ut. Små og store detaljer er på plass. En venter bare på et «mulighetens vindu» skal åpne seg. For tiden arbeides det med å få på plass økonomi til det store byggeprosjektet og jøder over hele verden tilskrives:
«TIL ALLE PERSONER AV DEN JØDISKE TRO OVER HELE VERDEN.
Et prosjekt som tar sikte på å gjenoppbygge Guds Tempel i Israel har nå begynt. Med guddommelig ledelse og hjelp vil templet bli ferdig. Jøder vil bli inspirert til å oppføre seg moralsk på en slik måte at vår Skaper vil se det lagelig å besøke oss her på jorden. Forestill deg den varme følelsen som vi vil få når denne lykkelige begivenheten finner sted. Det var boken «Dette er min Gud» som inspirerte til dette foretak. Gud vil legge i manges sinn og fra alle jødiske samfunnslag en lengsel etter å delta i dette arbeid. Vi trenger folk med administrative evner og arbeidere på alle plan. All deltakelse vil bli behandlet anonymt. Gud vil vite om de med lengsel etter å delta. Guds vilje vil skje.»
Litt historikk om tempelområdet
Jerusalem kom under muslimsk herredømme i 638. Det var patriarken Sofrinius av Jerusalem som den gang overgav nøkkelen til byen til kalifen Umar ibn al Khattab. Det fortelles at da han sto på stedet hvor templet en gang hadde stått, sa: «Allah er stor, jeg sverger ved den som holder min sjel i sin hand at dette er Davids moské og som Allahs profet (Muhammed) beskrev til oss etter sin nattlige reise». I de enkle restene etter det ødelagte templet begynte en restaurering hvor alt skrot ble fjernet og stedet ble gjort om til en muslims moské. Dette var begynnelsen til Al Aksa moskeen som vi ser i dag. Likevel er ikke Jerusalem nevnt en eneste gang i Koranen. I juni 1967 ble Jerusalem tatt med våpenmakt fra Jordan og for første gang på 2000 år kunne jøder be ved Klagemuren.
En stadig pågående konflikt
Siden den gang har området vært årsaken til utallige konflikter. Muslimene har i de senere årene vært opptatt med å fjerne alle rester av et tidligere jødisk tempel på stedet. Muslimske arkeologer og andre arbeidere har systematisk knust alle gjenstander de har funnet før de har kastet restene på søppelplassen. Tanken bak denne ødeleggelsen av verdifulle arkeologiske bevis er et forsøk på å bekrefte at det aldri har stått et jødisk tempel på stedet. Jødiske forskere og arkeologer har gravd på søppeldyngen etter knuste rester og satt dem sammen igjen. Et enormt arbeid som likevel har båret frukt.
Hva vil skje nå?
Det fins en ubendig kraft fra den jødiske religiøse verden som presser på for gjenoppbyggingen av det som kalles «det tredje tempel». Det store spørsmålet er hvordan få plass til templet? I dag står det en muslimsk moské på stedet hvor templet lå. Hvordan kan den bli fjernet? Det er utenkelig at den Israelske regjering skulle beordre nedriving av moskéen. Israel har som fast politikk at de aldri ødelegger religiøse minnesmerker, det være seg jødiske, muslimske eller kristne. Det er også utenkelig at muslimene frivillig skulle gi fra seg makten over stedet for å vike plassen til et nytt tempel.
Det finns flere muligheter en ser som løsning:
*Det første kan være å bygge templet i Jerusalem, men på et annet sted enn selve tempelplatået.
*For det andre at det kommer en lokal naturkatastrofe som fører til ødeleggelse av Al Aksa moskeen, f. eks. et jordskjelv
*For det tredje kan det tenkes at jødiske religiøse ekstremister begår en terrorhandling i den hensikt å sprenge i stykker moskeen.
Den tredje versjonen ville straks føre til muslimsk opprør og massedrap på uskyldige sivile jøder. De israelske myndighetene har derfor forbudt jøder å be på tempelplatået. Utlendinger, f eks. kristne får ikke lov å ta med seg en Bibel inn på plassen. Ellers kan en spekulere på andre muligheter, men det er ikke noe gitt å kunne forutsi med sikkerhet hva fremtiden kan bringe i så måte.
Bibelogtro vil gjerne tilføye at med de siste tiders hendelser med en forferdelig atomavtale mellom stormaktene og Iran som er kraftig i Israels disfavør, krigen i Syria der verdens stormakter er sterkt inne militært og de grusomme terroristene i ISIS som ønsker å danne et kalifat, og ikke minst den siste tidens voldshandlinger fra palestinsk side, nettopp på Tempelhøyden, varsler at noe er i gjære. Israel har også i perioder stengt av Tempelhøyden for palestinere, grunnet grusom terror mot jøder. At Tempelhøyden er en av kamparenaene i midtøstenkonflikten, er det liten tvil om.
Indikasjoner på Messias komme
Selv om det finns mange usikkerhetsmomenter rundt den praktiske gjennomføringen av templets gjenreising, er det hele en klar indikasjon på hvor vi står i tiden. For den som leser profetordet i Bibelen er det et tegn på Jesu snare komme. Forventningene på Messias komme er stor både i den jødiske og kristne verden. Jødene venter på ham uten å vite at han allerede har kommet i personen Jesus fra Nasaret. Vi kristne vi venter at han skal komme for å hente menigheten og videre opprette riket for Israel.
Jerusalem med templet – verdens sentrum
Og et gjenoppbygget tempel vil være et senter for alle folk på jorden. Det vil ikke bli et tempel med gammeltestamentlig gudstjeneste med ofring av levende dyr men en jordisk helligdom hvor Messias, kongenes Konge vil sitte – i Jerusalem, som er den store kongens stad. Huset som ble lagt øde da Menneskesønnen forlot det for siste gang, vil igjen bli fylt av Guds herlighet og det jødiske folket, med alle andre folkeslag, vil tilbe og vandre i Hans lys.
En liten kuriositet som også viser at Israel er plassert i verdens sentrum er at vest for Israel leses og skrives det mot høyre, altså mot Israel. Øst for Israel leses og skrives det mot venstre, altså igjen mot Israel.
–Richard Tørressen
Dette er sagt om Jerusalem og templet (fritt oversatt):
«Som navlen er plassert i sentrum på den menneskelige kroppen,
slik er Israels land verdens navle.. plassert i verdens sentrum,
og Jerusalem er midt i Israels land,
og helligdommen i sentrum av Jerusalem,
og det aller helligste er plassert er i sentrum av helligdommen,
og arken i sentrum av det aller helligste,
og grunnsteinen er foran det hellige sted,
fordi fra den ble verden skapt.»
Midrash Tanchuma, Qedoshim
Vil du vite mer om dette tema? Se disse nettadressene (på engelsk):
http://www.templemount.org/recent.html
Av Torolf Karlsen
22. oktober 2015 at 07:27
Se d ja! 🙂 http://www.israelvideonetwork.com/finally-israel-officially-calling-for-third-temple-to-replace-al-aqsa-mosque/
LikerLiker
22. oktober 2015 at 18:16
Noen som har noen kommentarer rundt dette? http://www.bibelen-sier.net/antikrist/antikrist-i-tempelet/
LikerLiker
22. oktober 2015 at 19:25
Hei!
Bibelen forteller oss om flere tempel:
1.Templet i ødemarken
2.Salomos tempel
3.Nehemias tempel
4.Herodes tempel
5.Jesu legemes tempel
6.Menigheten – Guds tempel
7.Templet i 1000 års riket
Siden du henviser til er drevet av Syvende dags Adventister. Vet ikke så veldig mye om dem, men de fleste regner dem som en sekt. Les mer om deres spesielle lære her: https://carm.org/Anbefaler-CARM-Syvendedags-adventistene
Jeg er ikke ekspert på verken hebraisk eller gresk så jeg kan verken bekrefte eller avkrefte påstandene i artikkelen.
Jeg tror på et fysisk tempel i Jerusalem der Antikrist vil være fysisk til stede og utgi seg for å være Gud. Mange vil bli lurt og følge ham. Deretter vil Jesus komme igjen med alle sine hellige, de kristne som var døde og alle de som ble tatt bort i bortrykkelsen. Jesus vil beseire Antikrist ganske raskt og vil deretter opprette 1000-års riket der han skal herske over hele jorden i 1000 år.
Men, artikkelen du har lest har en besnærende tanke. Antikrists ånd virker nok ganske sikkert hos de kristne. Antikrists ånd sniker seg inn i de kristnes sinn (Guds tempel). Det er bare å se på den ånd som har sneket seg inn og forvrengt sannheten om Guds Skaperordning, ekteskapet mellom mann og kvinne. Synd skal velsignes (homofili), abort er ikke så farlig, sex utenfor ekteskapet er gammeldags, erstatningsteologi, herlighetsteologi og ikke minst omvendelsesforkynnelse er upassende. Helvete er avskaffet. Den antikristelige ånd har i sannhet angrepet de kristnes sinn og skitnet til Guds tempel og ført forbannelse og fortapelse inn i de kristnes rekker.
LikerLikt av 1 person
29. april 2022 at 22:17
Hei Richard!
Har du glemt å skrive at legemet til en frelst person er tempel for Den Hellige Ånd?
LikerLiker
29. april 2022 at 22:31
Forstår ikke sammenhengen…..
LikerLiker
14. juli 2016 at 09:31
LikerLiker
20. januar 2018 at 00:01
Citat begyndt»: *For det tredje kan det tenkes at jødiske religiøse ekstremister begår en terrorhandling i den hensikt å sprenge i stykker moskeen. Den tredje versjonen ville straks føre til muslimsk opprør og massedrap på uskyldige sivile jøder». Citat slut. !) Tænker redaktionen her på, at det kan være et godt motiv for at bygge et nyt (3. Tempel), at ekstremister sprænger Al Aqsa-moskeen i luften? 2) Mener redaktionen også, at et evt. terrorangreb fra ekstremistiske jøder (for at få et nyt tempel) skulle undskylde, at der efterfølgende, fra muslimsk side, vil iværksættes hævn (massdrab) på dem I vil kalde for «uskyldige civile»? Jeg forstår fuldt ud, hvis en sådan jødisk evt. massakre på muslimernes moske vil fremkalde en hævnakt. Og hvem er de så de skyldige og hvem er de uskyldige. Kunne godt tænke mig at få en forklaring på hvad redaktionen egentlig mener om en sådan evt. hævnakt? Er den ikke mindst ligeså forståelig som en evt. jødisk terrorhandling, der har til hensigt at fremme ønsket om et 3. tempel? I øvrigt tror jeg ikke på et genrejst, fysisk 3. tempel. Jeg tror ikke Gud tillader det vil ske, for Han har jo allerede ophøjet Kristus til det eneste tempel til frelse. Hvorfor skulle jøderne få lov at gå i gang med en «hedensk» dyreofring..igen…når der er en ny pagt ved Jesu blod? Forventer et svar. Vh. ibs
LikerLiker
21. januar 2018 at 00:44
Hei!
Takk for kommentar.
Selv om vi som kristne velsigner jødene og Israel, fordi de er Guds utvalgte folk og land, betyr ikke det at alt det jødene eller den Israelske staten gjør er riktig. Det viser historien og særlig Bibelhistorien oss. At en situasjon der jødiske ekstremister kunne funnet på å sprenge Al-Aqsa moskeen er ikke utenkelig. Fra vår side er dette selvsagt ikke ønskelig! All terrorisme er like forferdelig uansett hvilken side den kommer fra. Og nei, dette vil i seg selv ikke rettferdiggjøre å fjerne moskeen helt og starte byggingen av det 3. Tempel. Men, mest sannsynlig ville situasjonen tilspisset seg så mye at det mest sannsynlig ville utløse en krig eller et så stort opprør at Israel ser seg nødt til å ta fullstendig kontroll over hele Jerusalem, som er hovedstaden til Guds utvalgte folk og hovedstaden i Løfteslandet. Da vil det ikke ligge noen hindringer i veien for byggingen av tempelet. Mange uskyldige sivile vil gå tapt på begge sider av konflikten. Men hvem som er uskyldig eller skyldig er det ikke opp til oss å bedømme. Det er det bare Gud som vet.
Det vi vet er at jødene er blitt gitt Israel av Gud og Jerusalem er deres evige hovedstad. Vi vet også fra Skriften at de som forbanner Israel og legger kjepper i hjulene for Guds plan med Israel er skyldige i å gå mot Guds vilje. Bibelen forteller oss at i endetiden skal det være et tempel i Jerusalem. Mange ser på dette som en velsignelse, men da glemmer de at Antikrist vil sette seg i tempelet og forføre hele verden til å tro at han er den lovede Messias. Først etter Antikrist sitt 7. regjeringsår (Den store trengsel) kommer Jesus tilbake og beseirer Antikrist. Da vil Jesus sette seg i tempelet og regjere i 1000 år. Dette er det vi kaller Tusenårsriket da det vil strømme velsignelse ut fra Jerusalem og Israel.
Håper dette var et klargjørende svar for deg!
Ellers føler jeg at svarene er å finne i artikkelen du kommenterer under og også i denne artikkelen, da også med tanke på at du ikke tror på et fysisk 3. Tempel:
https://bibelogtro.wordpress.com/2017/11/17/hemmeligheten-om-det-tapte-tempelet-den-virkelige-plasseringen-til-salomos-tempel-er-avslort/
Denne artikkelen vil også klargjøre vårt syn:
https://bibelogtro.wordpress.com/2016/11/14/tusenarsriket/
Med vennlig hilsen!
LikerLiker
24. juli 2018 at 01:59
Fra Charisma News:
Newly Minted Trump-Cyrus-Third Temple Coin Prophetic Confirmation During Israel’s 70th Anniversary
Veldig interessant! Jeg er selv inne på tanken om at Trump kan være en slags ny kong Kyros, en ugudelig konge som Gud allikevel vil bruke og bruker. Uansett, vi lever i spennende tider!
https://www.charismanews.com/world/70549-newly-minted-trump-cyrus-third-temple-coin-prophetic-confirmation-during-israel-s-70th-anniversary
Sjekk også ut disse videoene fra God in a Nutshell:
LikerLiker
21. november 2020 at 15:37
At mange jøder ønsker en gjenoppbygging av tempelet er nok sikkert riktig, men husk at templets tid er forbi. Han har med ett offer gjort oss for alltid fullkomne. Riv dette tempel ned og jeg skal gjenreise det på tre dager sa Jesus. De var Guds vilje at templet skulle rives i år 70. Om templet blir gjenoppbygd så vil nok aldri Jesus sette seg i dette templet. Å gjenoppta offringer kan umulig være Guds vilje. Det er jo en hån mot at Jesus ofret seg selv på Golgata. Det spørs nok ikke om skriftstedene som taler om at antikrist skal sette seg i Guds tempel like gjerne kan forstås slik at den antikristelige ånd får innpass i kristne menigheter slik vi ser i mange karismatiske menigheter i dag. Dette har bredt om seg som ild i tørt gress. Mange er i ferd med å bli revet med på veien til moderkirken i rom.
LikerLiker
21. november 2020 at 17:08
Hei
Jeg er ikke fremmed for den forståelsen. Jeg er enig i det du skriver, men jeg forstår det også slik at et tempel vil bli bygget. Det er jøder som vil bygge tempelet, ikke kristne som vet Jesu offer er endelig! Samtidig observerer kristne det som skjer og tar det som tegn på at bortrykkelsen snart vil finne sted da profetiene bokstavelig talt blir oppfylt rett foran øynene på oss.
Jeg forstår det slik at Antikrist vil sette seg i dette tempelet. Altså er dette bygget en del av et stort bedrag og jeg tror ikke det er dette bygget Jesus vil regjere fra i Tusenårsriket.
Mvh Richard
LikerLiker
21. november 2020 at 20:18
At Antikrist vil sette seg i tempelet under den store trengsel, er rett. Og dette tempelet blir et stort bedrag, som du skriver, det blir ikke bygget for Gud.
LikerLiker
21. november 2020 at 20:15
I følge nettsiden «Israel Today» har det i Israel lenge vært et ønske om å gjenoppbygge tempelet. Og i 2016 sendte ledende rabbinere brev til både Trump og Putin om å få hjelp til dette.
I april 2019, på en pressekonferanse, sa Stifteren av Israels ferske Zehut parti (ytterse høyre), Moshe Feiglein, at :
«Jeg vil at vi starter byggingen av et tredje tempel, ikke om ett, to eller tre år, men NÅ MED EN GANG!» Se:
http://www.timeofisrael.com
Blir det bygget, er det vel lite trolig det blir til velsignelse for Israel, grunnen for å tro det er at det ikke nødvendigvis skal bli et tempel for Gud.
Bibellærer Jan Lilleby skriver:
«Mitt eget synspunkt vedrørende et tredje tempel som skal reises i Jerusalem, at at det nødvendigvis ikke skal bli et tempel for Gud. En av grunnene til det, er at jeg har notert meg at det er profetert om et spesielt tempel, som Esekiel fikk åpenbart i syner av Herren, og finnes omtalt i Esek. 46-47. Det kunne nok være fristende å tenke at dette må være det tredje tempel, – men det blir umuliggjort ved at vi lærer i Esek. 47, 1-3 at det finnes vannkanaler i det:
«Så førte han meg tilbake til husets inngang. Og se, det kom vann ut under husets dørterskel mot ØST. For forsiden av huset vendte mot øst. Og vannet rant ned fra høyre siden av huset, SØR for alteret. Så lot han meg gå ut gjennom NORDPORTEN og førte meg omkring utenfor, til den ytre porten, til den porten som vender mot ØST. Og se, det vellet vann fram fra den den høyre siden. Mannen gikk nå mot ØST med en målesnor i hånden og målte tusen alen. Så lot han meg vade gjennom vannet, og det nådde meg til anklene.»
Leser vi videre, får vi de kjente ordene om «dobbelt-bekken» – et bilde mange predikanter har åndeliggjort og brukt i sine prekener om frelse.
Men Esekiels syn der han får detaljer om et FJERDE tempel, er ikke et tempel oppe i himmelen, med det er i Jerusalem i det at Tusenårsriket med Jesus som konge er opprett. Byen vil bli herjet i trengselstiden, men vil bli gjenoppbygget og restituert – og da er det at det VIRKELIGE MILLENISTISKE TEMPEL blir blir reist. Oljeberget skal jo revne og deles i to ved Jesu gjenkomst, og dette kan gi anledning til at vannkanaler m.m. kan bygges. Tiden alene vil vise det.
DET TREDJE TEMPEL vil etter det jeg kan forstå av Bibelen, ende opp som det annet tempel som kong Herodes fullførte i år 48 e. Kr. Kanskje vil det bli slik at det ikke skal levnes sten på sten, slik Jesus profeterte om det andre tempel og som ble lagt flatt til jorden av romerhæren i år 70. Men det vil nok bli ødelagt ved brann (Ref. f.eks. Åp. 17, 16-18 om Babylon Skjøgen som brennes).
I Åp. 11, der vi får vi se det to vitnene (Moses og Johannes) – blir Johannes i synet bedt av engelen om å måle det TREDJE tempelet:
«Og det ble gitt meg et rør, likesom en stav, med de ord: Stå opp og mål Guds tempel og alteret og dem som tilber der! Men forgården utenfor tempelet, la den være, og mål den ikke. For den er gitt til hedningfolkene, og de skal tråkke ned den hellige stad i førtito månedene.» (vers 1-2)
Vers 3: «Og jeg vil gi mine to vitner å profetere i ett tusen to hundre og seksti dager kledd i sekk.»
Det at de to vitnene og tempelet ikke blir nevnt før i Åp. 11, altså ETTER at de syv seglene brytes der det faller plager og katastrofer over Israel fordi Den Store Trengsel har startet . se kap. 6 til 10 – betyr ikke at de viser seg i Israel i ettertid av det som skjer når trengslene når seglene brytes……………» Les eventuelt resten selv: (sitat slutt)
https://www.gracepano.com/language/nb/2020/03/22/planer-har-eksistert-lengei-israel-om-a-bygge-det-tredje-tempel/?print=pdf
Lilleby skriver videre at alteret for det tredje tempel allerede er ferdig laget! Se:
http://www.jewishvoice.org
Men vær også obs på at mye av alt det som ligger på nettet om det tredje tempel er rene spekulasjoner.
Den Store Trengsel kan altså sannsynligvis ikke begynne før tempelet er bygget ferdig.
Anbefaler å lese hele artikkelen til Lilleby, det er fort gjort, han viser til mange bibelord om dette.
Profetene er jo klare på at loven skal gjeninnføres i Tusenårsriket som Kristus ved sin gjenkomst vil opprette for de jøder som omvender seg under den store trengsel.
At «moderkirken i Rom» er rett, finnes det ikke noe belegg for i Bibelen., selv om de fleste kristne tror det. Heller ikke at de karismatiske menigheter i dag er Guds tempel, som du skriver.
LikerLiker
29. april 2022 at 21:56
Hei oeysteingaulin!
Betyr ikke å rive templet og gjenreise det på tre dager Jesus død og oppstandelse på den tredje dagen? Andre kan også svare på dette.
LikerLiker
21. november 2020 at 21:09
Richard….PUSSIG! Jeg skrev en lengre kommentar hvor jeg siterte en nettside om templet og trykte PUBLISER KOMMENTAR….har den nå liggende i en fane hvor den har kommet inn…men den vises ikke helt til høyre hvor den som har de siste kommentarene vises. Jeg tok en god pause og gikk nå inn igjen på denne bloggen i et nytt vindu, men ennå ligger den ikke der. ??????????????????????
I TILLEGG kan ikke de karismatiske menigheter være «Guds tempel», slik det ble skrevet i en kommentar her, for først må bilde komme som ble levende og talte (se Åp. 13 fra vers 14)..ennå har jo ikke noe bilde vist seg! Heller ikke de karismatiske menighetene!
LikerLiker
21. november 2020 at 21:34
Hei Åge
Du har rett! Så nå at den kommentaren du etterlyste måtte modereres av en eller annen grunn. Har godkjent den nå..
Lurer på om enkelte linker krever at kommentarer må modereres. Så at Kjell også etterlyste kommentar. Den var forøvrig plassert direkte i spamboksen. Begge er nå godkjent av meg.
Mvh Richard
LikerLiker
29. april 2022 at 22:15
Hva er forskjellen mellom en rabbinsk jøde og en ortodoks jøde?
LikerLiker
29. april 2022 at 23:04
Hvorfor forstår du ikke sammenhengen. Les 1. Korinter 3:16.
LikerLiker
29. april 2022 at 23:06
Fordi jeg ikke aner hva du kommenterer…..jeg aner ikke hva jeg skal ha skrevet for mange år siden…….
LikerLiker
29. april 2022 at 23:27
Dette skrev du: Bibelen forteller oss om flere tempel:
1.Templet i ødemarken
2.Salomos tempel
3.Nehemias tempel
4.Herodes tempel
5.Jesu legemes tempel
6.Menigheten – Guds tempel
7.Templet i 1000 års riket
LikerLiker
29. april 2022 at 23:28
Her er hele innlegget: Hei!
Bibelen forteller oss om flere tempel:
1.Templet i ødemarken
2.Salomos tempel
3.Nehemias tempel
4.Herodes tempel
5.Jesu legemes tempel
6.Menigheten – Guds tempel
7.Templet i 1000 års riket
Siden du henviser til er drevet av Syvende dags Adventister. Vet ikke så veldig mye om dem, men de fleste regner dem som en sekt. Les mer om deres spesielle lære her: https://carm.org/Anbefaler-CARM-Syvendedags-adventistene
Jeg er ikke ekspert på verken hebraisk eller gresk så jeg kan verken bekrefte eller avkrefte påstandene i artikkelen.
Jeg tror på et fysisk tempel i Jerusalem der Antikrist vil være fysisk til stede og utgi seg for å være Gud. Mange vil bli lurt og følge ham. Deretter vil Jesus komme igjen med alle sine hellige, de kristne som var døde og alle de som ble tatt bort i bortrykkelsen. Jesus vil beseire Antikrist ganske raskt og vil deretter opprette 1000-års riket der han skal herske over hele jorden i 1000 år.
Men, artikkelen du har lest har en besnærende tanke. Antikrists ånd virker nok ganske sikkert hos de kristne. Antikrists ånd sniker seg inn i de kristnes sinn (Guds tempel). Det er bare å se på den ånd som har sneket seg inn og forvrengt sannheten om Guds Skaperordning, ekteskapet mellom mann og kvinne. Synd skal velsignes (homofili), abort er ikke så farlig, sex utenfor ekteskapet er gammeldags, erstatningsteologi, herlighetsteologi og ikke minst omvendelsesforkynnelse er upassende. Helvete er avskaffet. Den antikristelige ånd har i sannhet angrepet de kristnes sinn og skitnet til Guds tempel og ført forbannelse og fortapelse inn i de kristnes rekker.
LikerLiker
29. april 2022 at 23:30
Har ikke glemt…..ligger under punkt 6
LikerLiker