Skriften forteller oss at det er to adskilte slag som involverer Gog-Magog koalisjonen.
En av de mest utfordrende profetiene vi finner i Bibelen er Gog og Magog krigen, som blir beskrevet i Esekiel 38 og 39. Mange prekener, artikler og videoer har forsøkt å forklare dette endetids-slaget der en koalisjon med nasjoner vil angripe nasjonen Israel – som fører til at Gud på en overnaturlig måte griper inn og overvinner dem. Når finner denne krigen sted? Hva er formålet med denne konflikten? Denne artikkelen vil forklare timingen og den åndelige betydningen av Gog og Magog krigene.
Les denne spennende Bibelundervisningen her:
De to Gog-Magog krigene – Esekiel 38 og 39 forklares
5. april 2018 at 07:27
Akkurat nå ser det ut til at GOG (putin) klarer å forene sjia og sunni.
Jeg tenker på Persia (iran) og Gomer (tyrkia). Alle 3 parter sitter nå i «fredssamtaler» i Ankara.
http://www.bibelundervisning.no/Profetordet/gog.htm
Men denne verden som vi lever i er en dualitet. Øst står mot Vest.
Jeg mener på at GOG og hans allierte må knuses før AntiKristen kan innføre sin nye verdensorden.
Det ser ut til å bli Gud selv som gjør ende på den militære styrken fra Øst.
LikerLiker
10. mai 2022 at 00:01
Hva betyr det at stjernene skal falle ned på jorda? At det var to adskilte slag var nytt for meg og tidspunktet visste jeg ikke heller. Mener du at man kan se tegn til den første Gog-krigen i verden nå, Richard?
LikerLiker
10. mai 2022 at 14:28
Det siste spørsmålet tror jeg er selvsagt.
LikerLiker
11. mai 2022 at 11:15
Hei, Fredrik?
Slik jeg forstår deg mener du at det er selvsagt at vi kan se tegn på den første Gog-krigen nå.
Hvilke tegn er det?
LikerLiker
10. mai 2022 at 22:56
Hei
Slik det blir beskrevet i Åpenbaringen, da det 6. seglet brytes, er det nok snakk om en stor kosmisk katastrofe……..jeg har alltid sett for meg at beskrivelsen om stjerner som faller henspeiler på en meteorstorm mot joden…….
Når det er sagt så blir både Satan og Jesus beskrevet som morgenstjernen…….ja i Jobs bok står der at morgenstjernene var samlet….altså var det mange…….så stjerner henspeiler også på engler…….følgende vers er interessant: Lukas 10:18 N78BM
Han svarte: «Jeg så Satan falle ned fra himmelen som et lyn.»
Så kanskje det du spør om ikke gjelder en kosmisk katastrofe, men rett og slett falne engler som blir kastet til jorden……..eller at begge disse fenomenene slår.
Mvh Richard
LikerLiker
17. mai 2022 at 06:52
Hei Richard!
«Så kanskje det du spør om ikke gjelder en kosmisk katastrofe, men rett og slett falne engler som blir kastet til jorden……..eller at begge disse fenomenene slår.»
Åp 12: «7 Da brøt det ut en krig i himmelen: Mikael og hans engler gikk til krig mot draken. Draken kjempet sammen med sine engler, 8 men ble overvunnet, og de kunne ikke lenger ha noen plass i himmelen. 9 Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham. 10 Og jeg hørte en høy røst i himmelen som sa: «Seieren og kraften og riket tilhører fra nå av vår Gud, og hans Salvede har herredømmet. For våre brødres anklager er styrtet, han som anklaget dem for vår Gud dag og natt. 11 De har seiret over ham i kraft av Lammets blod og det ordet de vitnet om; de hadde ikke sitt liv så kjært at de ikke ville gå i døden. 12 Derfor skal dere juble, himler og dere som bor i dem! Men ulykkelige jord og hav! For djevelen er kommet ned til dere, og hans vrede er stor, fordi han vet at han bare har en kort tid igjen.»
Se Vers 12 mht tida vi lever i.
Mvh Kjell
LikerLiker
10. mai 2022 at 14:29
Det siste spørsmålet tror jeg er selvsagt.
LikerLiker
11. mai 2022 at 22:05
Hei Åge!
Blant annet at Israel har fått landet sitt tilbake og at vi lever i endetiden. Husker vagt at du har sagt at Israel ikke har fått landet sitt tilbake slik det står i profetiene, men at de har krav på landet i folkeretten. Mener du det? Jeg mener at det er profetiene ble oppfylt da de fikk landet sitt tilbake. De profetiene som omtaler det. Skrev selvsagt fordi det kanskje var et dumt spørsmål.
LikerLiker
11. mai 2022 at 23:53
Hei Fredrik
Jeg er enig med deg at profetier ble oppfylt 14. mai 1948
«Hvem har hørt om noe slikt? Hvem har sett slike ting? Kan vel et land fødes på én dag? Eller kan et folkeslag bli født på én gang? For så snart Sion fikk veer, fødte hun sine barn.»
Profeten Jesaja 66:8
Men så er jeg også enig med Åge. Israel har krav på og vil få et mye større landområde når Riket for Israel opprettes. Det er jo når Riket opprettes at Israel VIRKELIG får igjen sitt land.
LikerLiker
12. mai 2022 at 09:46
Hei, Fredrik!
At vi lever i endetiden er sikkert, det sa jo til og med Jesus for snart 2000 år siden, men når tid enden (før riket for Israel blir opprettet og Guds eiendomsfolk blir forløst) kommer, vet jo ingen andre enn Gud.
Det du spør meg om har jeg svart på før. Ja, jeg tror Israel har krav på landet sitt etter folkeretten.
Jeg mener Jesus sa hvordan de skulle komme tilbake til landet sitt, i tilfelle er jo det også en profetisk oppfyllelse, selv om det ikke er på en slik måte Gud vil føre dem tilbake. Men selv om ikke Israel gjør det som er rett i Herrens øyne, vil han likevel aldri glemme sitt utvalgte folk og gi dem miskunn så de en gang kan bli hans utvalgte tjener, til ære for Gud og til frelse for alle som da lever. Noe mer vil jeg ikke gå inn på dette nå.
At vi er inne i endetiden kan jeg ikke se er et tegn på Gog-krigen, men nok om det.
Ellers enig med Richard i at stjernene som skal falle ned på jorden KAN være engler, Jesus skal jo komme med en hær av engler til jorden, står det i Bibelen.
Det kan også være ild som faller ned fra himmelen og fortærer både hus og avlinger og alt som er, på samme måte som det skjedde i Egypt da Moses var der under de 7 plagene. På samme måte vil Gud sende ut 7 vredesskåler ned på jorden, som jeg mener vil skje i landet Israel, og ikke globalt.
Gog-krigen vil heller ikke være en global krig.
Fangenskapen og utfrielsen fra Egypt kan på mange måter også være et profetisk bilde på den trelldom Israel er i under loven, og den store trengsel og forløsning Israel vil få oppleve en gang i framtiden. Da vil riket for Israel bli gjenopprettet, en sabbatshvile for Guds utvalget folk. Og er det en sabbatshvile, så må loven være innført igjen.
Mvh Åge.
LikerLiker
12. mai 2022 at 18:03
Hei Åge!
Les hva jeg skriver. Jeg sier jo at jeg husker vagt at du har svart på det før.
Jeg mener ikke at tegn på Gog-krigen kan ses direkte, men indirekte ved at hendelser legges på plass så krigen kan skje.
Jesus sa ikke at endetiden var da han gikk på jorda, men ved sammenligningen mellom Israel og fikentreet kan man se at sommeren er nær. Altså er det endetiden.
Jeg er enig i det tredje avsnittet bortsett fra at jødene blir ført tilbake til Israel akkurat slik de blir nå.
LikerLiker
12. mai 2022 at 22:39
Hei, Fredrik!
Interessant at du tar opp at Jesus sa dette med at vi skal se på fikentreet når sommeren er nær. Dette finner vi i Lukas 21, og leser vi det nøye så er det nok ikke noe vi kan se tegn på nå, han sa det heller ikke slik du skriver det. Jeg har ikke vært oppmerksom på hva som står i Lukas 21 før du tok opp dette, Jesus taler her om gjengjeldelsens dager ved sin gjenkomst. Har ikke hatt tid å skrive noe om det i kveld, skal kommentere det i morgen. Bibelen er sannelig en spennende bok! Alltid noe å lære.
Mvh Åge
LikerLiker
13. mai 2022 at 12:46
Hei Åge!’
Der mener jeg du tar feil. Vi lever midt i tegnene som er beskrevet. Det er et vanlig syn blant kristne at vi ser tegnene nå. Jesus sa det sånn jo. Han brukte jo de ordene. Hva mener dere andre? Skal på Israel-konferanse i Drammen i dag og blir til søndag så ikke sikkert jeg får skrevet noe før da.
LikerLiker
13. mai 2022 at 14:58
Hei, Fredrik!
At det er «et vanlig syn blant kristne», som du skriver, at «vi lever midt i tegnene som er beskrevet» (antar du da mener de fra Lukas 21, siden du never det om fikentreet og sommeren er nær, eller kanskje også fra Matt. 24) er jeg helt enig med deg i.
Men det tror jeg er feil.
Jeg lovet deg at jeg skulle skrive om dette i dag ut fra Lukas 21.
Jeg tenkte jeg skulle være litt grundig, og har nå brukt noen timer på å undersøke en del ord og uttrykk som står der, bl.a. googlet etter mye på internett og vært på bibelhub.com for å sammenligne oversettelser. Bibelen er en vanskelig bok å forstå, det er i hvert fall sikkert. Men undersøker man litt, lærer en mye.
Jeg har ikke kommet lenger enn disse «undersøkelsene», og vil presentere de for deg først, for de kan ha betydning, slik jeg ser det, og da har jeg tatt for meg Lukas 21 fra begynnelsen. Her kommer det, jeg kaller det bare «FORARBEID», blir vel bare litt i denne kommentaren så ikke den skal bli for lang:
DEN FATTIGE ENKEN SOM LA TO SKJERVER I TEMPELKISTEN , «SOM GAV AV SIN FATTIGDOM, VERS 2 OG 3:
Hvem har ikke hørt om henne hvor denne fortellingen blir brukt som uttrykk for GIVERGLEDE blant «vanlig» kristne i dag? Noen kristne TV-kanaler bruker denne fortellingen visst svært så mye for å få penger inn til å drive misjonsarbeid, UTEN i det hele tatt bry seg med å undersøke HVEM denne enken representer i det hele tatt! Å stille spørsmål ved det Jesus sa kommer visst ikke i frågan, kan det se ut som.
Men HVEM er enken?
HVEM representere hun, for det måtte da være en grunn til at Jesus kommenterte denne hendelsen? Ja, en kan være sikker på at Jesus ikke nevnte henne uten grunn, og han tale bare til jøder og disiplene sine, ikke til oss hedninger.
DEN FATTIGE ENKEN ER ISRAEL/»SIONS DATTER»/ «JERUSALEM»:
Klagesangene 1, 1ff: «Hvor ensomt HUN («Sions datter» vers 6/»Jerusalem» vers 7) sitter, BYEN som var full av folk! Hun er blitt som en ENKE, hun som var den store blant folkene. Fyrstinnen blant landene er blitt en trell!» (les videre selv).
I fotnoten til dette verset står det: » *Sions datter(v.6), Jerusalem, etter at byen er tatt, og en stor del av folket er ført til Babylon.»
Dette kan du jo ta med deg på konferansen og fortelle at historien om den fattige enken har ikke noe med giverglede å gjøre, slik jeg har blitt opplært å tro fra barns ben av, og mange med meg. En er nødt til å se dette i en jødisk kontekst, eller så blir alt feil.
Kommer mer «forarbeid» i neste kommentar.
Mvh Åge
LikerLiker
13. mai 2022 at 15:20
«HVEM REPRESENTERER VIRKELIG DEN FATTIGE ENKEN I LUKAS 21:1-4?»
http://www.youtube.com/watch?v=GPNWwDPAeGM
LikerLiker
13. mai 2022 at 15:24
ISRAEL SOM «ENKE»
http://www.myjewishlearning.com/article/israel-as-estranged-wives-and-widows/
LikerLiker
13. mai 2022 at 15:41
Fredrik, hvis du ikke har reist enda og får lest dette, så kan du jo kanskje stille dette spørsmålet på konferansen:
Hvem er «ALLE TRÆR»?
«Og han sa en lignelse til dem (disiplene): Se på fikentreet og ALLE TRÆR». Så snart de springer ut, og dere ser det, da vet dere sommeren er nær.» Luk. 21, 29-30.
Det er tydeligvis ikke bare fikentreet som «springer ut», men ALLE TRÆR. Hvem er de?
LikerLiker
15. mai 2022 at 19:40
Hei Åge!
Det var ikke en kristen konferanse, men Med Israel For Fred som arrangerte konferansen. Så spørsmålet før jeg reiste, men fikk ikke spurt noen om det. Er med i en kristen Israel-gruppe på facebook så skal stille spørsmålet der.
Jeg tenkte ikke på enken som ga. Det er et helt annet tema enn endetiden, men for å si mitt syn på det er at det gjelder gavmildhet til Guds rike for alle kristne. Jødene også.
Et eksempel på noe som oppfylles nå er Lukas 21:10. Er du uenig i det? Kan ikke skjønne at noen kan være uenig i det. Også vil jeg som sagt høre dere andres syn?
LikerLiker
15. mai 2022 at 19:49
Også står det fra vers 12 at at vi skal vi skal få hjelp til hva vi skal si når vi møter motstand for evangeliets skyld. Dette tror jeg er talsmannen som du har benektet skal hjelpe de troende hedninger og jøder i vår tid. Vers 9 oppfylles også for våre øyne nå.
LikerLiker
15. mai 2022 at 22:37
Hei, Fredrik!
Jeg nevnte den fattige enken fordi jeg skrev jeg ville gå gjennom hele Lukas 21, du trenger selvsagt ikke spørre om det.
Jesus sa jo en skulle gi alt en eide til de fattige.
Paulus sier vi skal ha særlig omsorg for menigheten, altså først og fremst hjelpe dem, også økonomisk hvis det trengs.
Angående fikentreet i kap. 21, så står det «fikentreet og ALLE TRÆR», som jeg har skrevet i en kommentar etter du dro på konferansen. Du kan kanskje lese den og si om du har noe svar på hvem «alle trær» er. Jeg vet det ikke.
Ser i noen engelsk-språklige artikler at de mener fikenktreet kan symbolisere tempelet, fordi Jesus sa dette om fikentreet like etter han renset tempelet. De hevder Jesus ofte kom lignelse etter han hadde utført noe.
Du mener at Lukas 21, 10 «Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike» er noe som oppfylles nå. I engelske bibler står det «nation against nation», hvordan en skal forstå dette er ikke så lett å si…og hva betyr et «rike» her?
Jeg ville kanskje tro det ville være mer sannsynlig at kristne under den 2. verdenskrigen kunne tro at at de sto midt i oppfyllelsen av Luk. 21, 10. Slike tilstander har vi i hvert fall ikke i dag. I de siste par hundre årene har det jo ikke vært uvanlig at de har ment at Jesus ville komme tilbake bare innen noen få år. Jeg mener å huske at far til Oskar Edin Ingdergaard hadde regnet ut når tid han ville komme tilbake, men det årstallet er passert for lengst.
Så vers 9: «Når dere hører om kriger og opprør, så la dere ikke skremme! MEN FØRST MÅ DISSE TEGN SKJE, men ENDEN kommer ikke med det samme.»
«Først må disse tegn skje» finner vi svar på vers 5 og 6, «det skal ikke lates stein på stein» (skjedde i år 70), det er jo tempelet, det forsto jo disipplene hans, for de spurte ikke om hva han mente med det, men i vers 7 «når skal da dette skje? Og hva skal tegnet være når dette skjer?» Og da svarer i Jesus i vers 8: «….Tiden er kommet nær.» Vi vet jo også at da Jesus tempelet skulle brytes ned, mente han også sin død. «TIDEN ER KOMMET NÆR» kan jo kanskje vise både til hans nært forestående død og at tempelet rent fysisk skulle ødelegges, som skjedde i år 70.
Jeg kjenner ikke historien så godt, men var det ikke krig og rykter om krig i det første århundret da? Har ikke tegnene i vers 5-9 allerede skjedd da? Det finnes jo dem som mener det. Det er viktig vi ser på rekkefølgen av disse tegnene, har i hvert fall en artikkel om det jeg kan sitere, men tar ikke den i kveld.
Talsmannen mener jeg fortsatt bare kom til apostlene etter Jesus forlot denne jorden, det var under det siste måltidet med apostlene han sa dette, ikke til noen andre, du kan bare sjekke sjøl. Det var for at de ikke skulle bekymre seg for hva de skulle si når de talte, de hadde jo aldri talt før, og Den Hellige Ånd skulle gi dem orda de skulle tale i samme stund de talte. Den Hellige Ånd virker ikke slik på oss troende i dag.
Mvh Åge
LikerLiker
15. mai 2022 at 23:07
Hei Åge!
Beklager at jeg overså at du skulle kommentere hele 21.
Alle trær betyr alle andre nasjoner eller andre nasjoner. Jeg skrev at jeg skulle spørre om det på facebook og fikk altså det svaret.
Har hørt det står at ingen vet når Jesus kommer tilbake. Selv ikke Jesus. Bare Gud vet det.
Selv om Jesus bare sa det til disiplene skulle de forkynne evangeliet til hele verden. Det står klart at de troende vil få det du beskriver i Lukas 21 også.
LikerLiker
15. mai 2022 at 23:40
Hei, Fredrik!
Ikke noe du trenger å beklage.
Luk. 21: «30….Se på fikentreet og ALLE TRÆR. Så snart DE springer ut, da vet dere sommer er nær.»
Her står «DE» i siste setningen, som viser til både fikentreet (Israel) OG «ALLE TRÆR.»
Hvis de mener «alle trær» skal bety «alle andre nasjoner / andre nasjoner», så må jo de også «springe ut». Hva menes da med å «springe ut»? Jeg forstår ikke logikken i det svaret de har gitt deg, jeg finner det svært underlig.
Jo, de tolv apostlene skulle forkynne evangeliet til hele verden, men det gjorde de ikke…de forkynte kun innen Israel, og skulle ikke bli ferdige med alle byene der helle en gang, før Jesus kom i gjen, hvis ikke jeg husker feil. Det er først i tusenårsriket at jødene vil oppfylle misjonsbefalingen.
Hvis du mener at det Jesus sa til sine 12 apostler gjelder oss troende i dag, så tror jeg du tar feil. Paulus er «hedningenes apostel», blander vi det han sier med det de12 jødiske sier, får vi et blandingsevangelium som ikke er rett, men frelsen mister vi ikke, med da blir det svært vanskelig å forstå Guds ord. Dessverre er dette blandingsevangeliet levende blant svært mange kristne i dag.
Mvh Åge
LikerLiker
16. mai 2022 at 22:50
Hei Åge!
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå og godta. 1. Peter 1:20
LikerLiker
17. mai 2022 at 00:24
Hei, Fredrik!
Beklager, men nå skjønner jeg ikke hva du mener med 1. Pet. 1:20.
LikerLiker
17. mai 2022 at 16:17
Hei Åge!
Jeg mener at man ikke forstå det på sin måte det som står i Lukas 21 i følge det som står i 1. Peter 1:20. Det som står Ii Lukas 21 synes jeg ikke er vanskelig å forstå og godta.
LikerLiker
16. mai 2022 at 18:38
Hei Fredrik!
Du skriver:
«Har hørt det står at ingen vet når Jesus kommer tilbake. Selv ikke Jesus. Bare Gud vet det.»
Du har hørt rett. Se f.eks Matt 24:36 ;
«Men den dag og time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen.»
Noen refleksjoner jeg gjør meg basert på denne opplysningen;
Faderen er den eneste som vet dag og time, står det altså. Han vet mao. noe ingen andre vet. Til og med Jesus vet altså ikke nøyaktig når, selv om han er Guds Sønn.
Noen mener også at Jesus er Gud den Allmektige selv. Katolikkene innførte et slike dogme på trehundretallet… Men Sønnen vet altså ikke alt det Gud Fader vet? Hmmmm.
Paulus sier at Faderen er den eneste Sanne Gud..1 Kor 8:6..
« 6 Men for oss er det bare én Gud, Faderen….»
Det kan forklare at Faderen vet noe ingen andre vet..til og med Jesus.
Jesus sier det samme som Paulus f.eks i Joh 17:3. jeg tar med versene 1-3 for sammenhengens skyld:
«1 Da Jesus hadde sagt dette, løftet han blikket mot himmelen og sa:
Far, timen er kommet. La din Sønn bli forherliget, så Sønnen kan forherlige deg. 2 For du har gitt ham makt over alt som heter menneske, for at han skal gi evig liv til alle som du har gitt ham. 3 Og dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har utsendt, Jesus Kristus.»
Faderen er den eneste Sanne Gud også i følge Jesus selv…leser vi.
Det kan forklare at Gud, Faderen vet noe Jesus, Guds Sønn ikke vet..
selv om det er Jesus som er den som skal komme tilbake…
Som sagt noen tanker..
Mvh Kjell.
LikerLiker