Når folk refererer til «Israels tapte stammer» tenker de vanligvis på de 10 stammene fra det nordlige israelske kongeriket, som ble beseiret av assyrerne omkring år 722 f.Kr.
Disse stammene er Ruben, Simeon, Levi, Dan, Naftali, Gad, Asjer og Josef (som ble delt i to; Efraim og Manasse). Mesteparten av folket i Nordriket ble ført i fangenskap til oldtidens Assyria (2. Kong 17:6). Mange av jødene som ble igjen i landet giftet seg med folk fra Babel, Kuta, Avva, Hamat og Sefarvajim som var blitt sendt til Samaria av Assyrerkongen for å bosette seg der. (2. Kong 17:24; Esra 4:2-11). Og med dette «forsvinner» de 10 nordlige stammene ut av historien, enten utryddet eller assimilert med andre folkegrupper. Denne måten å trekke historiske slutninger på er uansett mer eller mindre basert på antakelser enn direkte lærdom fra Bibelen.
Det finnes mange myter, legender og tradisjoner knyttet til mysteriet om hva som skjedde med de 10 «tapte» israelske stammene. En legende sier at de 10 stammene migrerte til Europa (elven Donau (Danube River eng.) sies å ha fått navnet sitt fra Dans stamme). En annen legende sier at stammene reiste hele veien til England og at anglosakserne i dag i virkeligheten er jøder – dette er læren til den kjetterske retningen Britisk Israelisme. Et overraskende stort antall av grupperinger rundt omkring i verden hevder å være etterkommere av de «tapte» stammene. Det finnes mennesker i India, Nigeria, Etiopia, Pakistan, Afganistan og i Nord Amerika som hevder et slikt slektsskap. Andre teorier likestiller japanerne eller de amerikanske indianerne med de 10 «tapte» israelske stammene.
Sannheten er at disse 10 «tapte» stammene i virkeligheten aldri har vært tapte. Mange av jødene som ble igjen i landet etter den assyriske beleiringen ble gjenforent med Juda i sør. (2. Krøn 34:6-9). Assyria ble senere beseiret av Babylon, som igjen også invaderte det sørlige israelske kongeriket og bortførte de to gjenværende stammene Juda og Benjamin (2. Kong 25:21). Etterkommerne av de nordlige stammene var således også blant de som ble deportert av Babylonerne. 70 år senere da kong Kyros tillot jødene å returnere til Israel (Esra 1), reiste mange israelitter (fra alle 12 stammene) tilbake til Israel for å gjenreise deres hjemland.
Læren om at det finnes 10 «tapte» israelske stammer er falsk.
Gud vet hvor alle de tolv stammene er, og som Bibelen selv beviser er alle sammen gjort rede for. I endetiden under Den store trengsel vil Gud sende ut 12000 vitner fra hver av de 12 stammene (Åp 7:4-8). Så det er åpenbart at Gud vet nøyaktig hvem som tilhører hver enkelt stamme.
I evangeliet etter Lukas leser vi at profetinnen Anna tilhørte stammen Asjer, en av de stammene som hevdes å skulle være «tapt» (Luk 2:36). Anna var ikke «tapt» i det hele tatt. Både Sakarja og Elisabeth – og derfor også døperen Johannes – var fra Levi stamme (Luk 1:5). Jesus lovet disiplene at de ville sitte på troner og være dommere over Israels 12 stammer (Luk 22:30). Paulus som visste at han var av Benjamins stamme (Rom 11:1) taler om løftet som de 12 stammene håper å se bli oppfylt mens de utrettelig tjener Gud dag og natt (Apg 26:7) – legg merke til at han taler om stammene i nåtid og ikke fortid. Jakob adresserer sitt brev til de 12 stammer som er spredt omkring i fremmede land (Jak 1:1).
Det finnes rikelig med bevis i Skriften om at alle de 12 israelske stammene fortsatt er tilstede og vil være en viktig del av det messianske riket. Ingen av de 12 stammene er tapt!
Kilde: Oversatt fra nettstedet www.GotQuestion.org
20. juli 2019 at 11:57
Hej Richard.
Tak for en interessant artikel. Jeg har ikke hørt så meget om de teorier, du nævner, men noget af det virker ret fantasifuldt, så at sige. (Jeg mener endda at have hørt, at Dans stamme endte med at blive det danske folk! – men det har jeg nu aldrig troet på, syntes det lød lidt mærkeligt.)
Nej, selvfølgelig er der ikke nogen stammer, der er tabt, når de er repræsenteret i Åbenbaringen ved de 12 gange 12.000.
Mvh. Anne.
LikerLiker
20. juli 2019 at 14:44
Hei Anne!
Ja, jeg følte for å legge ut en artikkel om dette. Særlig YouTube er full av filmer som tar for seg temaet. Har sett litt av det og det hele er veldig spekulativt. Det som det hele bunner ut i er at mennesker har et behov for å fremheve at de er Guds utvalgte fremfor andre folk. Det som jeg finner mest skremmende er at enkelte her i vesten fremhever den hvite ariske rasen som etterkommere av Israels «tapte» stammer. Da kommer vi plutselig veldig nær nazistenes tankegang. Dessverre har vi menigheter også i Norge som fremholder dette som sin lære og som virkelig fronter erstatningsteologien. I mitt nærområde er det Evangeliekirken i Arendal som skiller seg ut med denne læren.
Mvh Richard
LikerLiker
20. juli 2019 at 18:45
Hei Richard!
Mener du virkelig at jødene ikke er Guds utvalgte folk? Jeg trodde at du har samme syn på jødene og Israel som meg ut fra det du har sagt om Arafat og Edvardsen, og at du også liker Gordon Tobiassen. Er du kristen sionist? Det er akkurat det erstatningsteologien lærer at menigheten har tatt over som Guds utvalgte folk.
LikerLiker
20. juli 2019 at 18:53
Hei Fredrik!
Må rett og slett bare komme med et stort HÆ?
Hvor i all verden får du dette fra? Hvor har jeg sagt at jødene ikke er Guds utvalgte folk? Disse beskyldningene fra deg skjønner jeg ingenting av?????
Forklar!
Mvh Richard
LikerLiker
20. juli 2019 at 19:34
Formuleringen din gjorde at jeg misforsto. «Det som det hele bunner ut i er at mennesker har et behov for å fremheve at de er Guds utvalgte fremfor andre folk». Forsto det som du mente at jødene heller ikke kan hevde dette.
LikerLiker
20. juli 2019 at 19:47
Hei Fredrik!
Skjønner. Det som ligger i formuleringen er faktisk det at mennesker ønsker å ta jødenes plass, noen ved å hevde at de faktisk er jøder, eller ved å påstå at vi som kristne har erstattet jødene som Guds utvalgte folk.
Bibelen lærer oss at jødene har en spesiell rolle i verdenshistorien helt frem til Gud skaper en ny Himmel og en ny jord. De er Guds utvalgte folk og vi som troende har fått del i dette. Det betyr ikke at jødene er frelst i det å være jøde. Nei, det er kun i troen på Jesus det finnes frelse. Dette gjelder også for jødene. Men, jødene har blitt utvalgt som et spesielt folk i Guds frelsesplan og vilje!
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/05/25/erstatningsteologien/
Mvh Richard
LikerLiker
22. juli 2019 at 10:59
I dan danske fælleskirkelige (karismatiske) ugeavis Udfordringen har sådanne temaer været taget op en gang imellem.
Jeg fandt en artikel om «vor (danskernes) israelitiske oprindelse» her: http://nordiskisrael.dk/artikler/VorIsraelitiskeOprindelse.htm . Den er spekulativ grænsende til det underholdende, med spekulationer om de nordiske guder, som angiveligt skulle have været historiske fyrster; fortænkte, sproglige ligheder; at jyderne også skulle have med Juda stamme at gøre, mv.
Det ser nu ikke ud til, at de har racistiske / antisemitiske tilbøjeligheder, tværtimod.
Men man kan jo sige, hvis det så endelig var rigtigt, hvad skulle vi så egentlig bruge det til? Når vi tror på Kristus, er det jo alligevel lige meget, hvilket folk vi tilhører (eller ikke).
LikerLiker
22. juli 2019 at 12:08
Hei Anne!
Takk for artikkel, gleder meg til å lese. Og det siste du skriver er så sant så sant! Uansett hvilken folkegruppe vi tilhører så er veien til evig liv hos Faderen den samme: Troen på Jesus Kristus som frelser og konge! Det finnes ingen annen vei om du er jøde eller greker.
Ellers har jeg litt andre tanker om dette med de norønske gudene og også de greske, romerske m.fl. Dette tenker jeg er de det tales om i 1. Mosebok 6:4
«Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.»
https://bibelogtro.wordpress.com/2018/02/18/nefilim-kjemper-i-bibelen-utvidet/
Mvh Richard
LikerLiker
22. juli 2019 at 15:46
Hei igjen Anne!
Interessant lesning dette. Denne teorien kan selvsagt være sann, men som du sier «Hva kan vi bruke det til?»
Slik denne artikkelen fremlegger dette virker det ganske troverdig, særlig denne nokså tydelige forskjellen på Juda og Israel. Har ikke tenkt så mye på den distinksjonen som Bibelen gjør mellom Juda og Israel. Interessant lesning dette. Jeg er tilbøyelig til å tro at artikkelen kan være inne på sannheter jeg ikke har tenkt på før. Men, vi kommer allikevel ikke bort fra at Bibelen viser oss at «tapte» stammer fortsatt er representert i landet Israel.
Det jeg reagerer mest på i artikkelen er det jeg har nevnt før med tanke på rasisme/nazisme problematikken uten at jeg vil hevde at artikkelforfatteren tenker i de baner. Men, allikevel virker det for meg som om forfatteren ufortjent forherliger den hvite rase. Forfatteren sier at nå går kriminaliteten kun én vei i Sør-Afrika fra sort mot hvit. Forfatteren nevner ingenting om den forskjellsbehandling som de hvite gjorde under apartheidstyret mot de sorte. Videre vektlegger forfatteren vår nordiske (hvite) medlidenhet med andre folkeslag. Men forfatteren unnlater å nevne det at det var oss som var de verste slavehandlerne og behandlet de sorte som kveg. Den norsk/danske slavehandel er ansett som den verste i historien. Jeg aner en holdning bak dette som jeg ikke liker.
Men, så ser jeg også at bak all denne lidelsen som oss hvite har påført andre, at på tross av alt dette forferdelige har evangeliet blitt spredt til alle disse folkeslag som har lidt under den hvite manns overherredømme. Dette er for meg et tegn på Guds ufattelige nåde.
Mvh Richard
LikerLiker
22. juli 2019 at 16:10
Hei enda en gang Anne!
For meg virker det også som om artikkelforfatteren setter likhetstegn med hedning og Israels 10 «tapte» stammer. Jeg forstår artikkelforfatteren slik at Jesus kun kom for å frelse Israels hus. Hva med de andre som ikke er etterkommere av Israel? Gjelder ikke frelsen dem? Da Jesus sa at disiplene skulle gå ut å gjøre alle folkeslag til hans disipler, mente Jesus da bare folk fra de 10 eller 12 stammene?
Jeg forstår også artikkelforfatteren slik at det er folk fra Judastamme som skal komme fra de fire verdenshjørner for å befolke Israel. At det er jødene (Juda) som en rest på én dag skal bli frelst under Den store trengsel. Det er de 10 «tapte» stammene (europeiske hvite, inkluder hvite i Amerika, Afrika, Asia og Australia) som er de kristne.
Så da vil de 12000 vitnene fra hver stamme være 12000 nordmenn (Naftali) og 12000 dansker og 12000 svensker…….
Tenker også på korstogene. Var dette en borgerkrig mellom Israels etterkommere? De 10 mot Juda? Vet at «de kristne» sloss hovedsakelig mot muslimer, men jødene ble jo holdt ansvarlige for Jesu død.
Nei, det er mye med denne artikkelen som jeg ikke får helt til å stemme.
Mvh Richard
LikerLiker
23. juli 2019 at 11:34
Hej Richard.
Jeg har aldrig mødt den tanke før om de hedenske guder som nefilim, har egentlig altid tænkt på det som afguder og ikke andet.
Der er også en tanke om, at «gudesønnerne» skulle være Sets slægt og «menneskedøtrene» Kains slægt, ud fra devisen, at engle ikke tager til ægte (Matt. 22,30). «Kæmper» skulle så ikke opfattes i fysisk forstand.
Jeg er tilbøjelig til at tro, at det har noget for sig (har hørt det fra en af mine lærere på MF). Det virker også lidt mærkeligt, at mennesker og engle (om end faldne) skulle kunne få afkom sammen, da engle jo er åndelige væsner?
Mht. artiklen, så havde jeg ikke set det om Sydafrika (jeg fik ikke læst det hele lige grundigt i den lange artikel) og vil give dig ret i, at det lyder betænkeligt (der har været mindst ligeså megen ondskab fra de hvides side!) – også med fremhævelsen af de nordiske folks særlige godhed. Til gengæld skriver Kragh i en anden artikel om, at alle nationer, racer og hudfarver er lige i Kristus: http://nordiskisrael.dk/alle%20nationer%2C%20racer%20og%20hudfarver%20er%20lige%20i%20kristus.html .
Så det hænger ikke helt sammen. Men måske skelner han mellem at være lige i Kristus og så mellem, at forskellige folkeslag angiveligt har forskellige (gode eller dårlige) karaktertræk.
Mvh. Anne.
LikerLiker
23. juli 2019 at 19:27
Hei Anne!
Jeg anbefaler virkelig artikkelen/Bibelundervisningen jeg gav deg link til på Bibelogtro om Nefilim. Tror du vil finne den meget interessant. Jeg har også flere gode artikler om emnet.
Det du henviser til i Matteus dreier seg om at ingen taes til ekte i Himmelen. Det gudesønnene/de falne englene gjorde var å forlate sin bolig i Himmelen reiste til jorden og lot seg begjære av menneskedøtrene. Det disse englene gjorde var å gi liv til den første Kristusprofetien i Bibelen; Slangens ætt og Kvinnens ætt. (1.mos 3:15)
Du leser om disse falne englene i Judas 1:6
«Og de englene som ikke tok vare på sitt høye verv, men forlot sin egen bolig, dem holder han bundet i mørket med evige lenker til dommen på den store dagen.»
Og i 2.pet 2:4
«For Gud skånte ikke engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt med mørkets lenker til dommen.»
Mvh Richard (på ferie i Danmark😊)
LikerLiker
23. juli 2019 at 23:22
Hei igjen Anne!
Glemte helt disse versene som også beskriver de englene som var ulydige i Noahs dager!
«For Kristus selv led for synder, én gang for alle, den rettferdige for urettferdige, for å føre dere fram til Gud. Med kroppen døde han, men ved Ånden ble han gjort levende, og slik gikk han bort og forkynte for åndene som var i fangenskap. De hadde vært ulydige i Noahs dager, den gang Gud ventet tålmodig mens arken ble bygd. I den ble noen få mennesker, åtte i alt, frelst gjennom vann.»
1. Peter 3:18-20
Mvh Richard
LikerLiker
23. juli 2019 at 22:52
Hei Richard!
Kan du linke til disse artiklene?
LikerLiker
23. juli 2019 at 23:48
Hei Fredrik!
Det kan jeg! Du kan også skrive Nefilim i søkefeltet så dukker de også opp.
https://bibelogtro.wordpress.com/2018/02/18/nefilim-kjemper-i-bibelen-utvidet/
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/12/01/guds-sonner-falne-engler-nefilim-og-demoner/
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/05/28/nefilim-falne-engler-og-ufo-mysteriet-har-dette-forankring-i-bibelen/
https://bibelogtro.wordpress.com/2014/12/31/nefilim-utrolig-spennende-bibelhistorie/
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/11/09/arkeologi-bekrefter-bibelens-laere-historier-og-tidslinje/
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/02/13/dyrets-merke/
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/01/25/teorien-om-alt/
David og Goliat – Et framtidsbilde på Harmageddon:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/06/07/991/
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/01/13/historien-om-rahab-et-portrett-om-mot/
Noen av artiklene linket videre til andre artikler på Bibelogtro som kan ha relevans.
Jeg vil anbefale deg de tre øverste linkene. De er et «must» for å sette seg inn i dette. Begynn i den rekkefølgen de står. Den øverste er etter min mening fantastisk og er en Bibelundervisning på ca 80 sider.
Ta deg god tid. Dette er spennende og forklarer mye av det som vi oppfatter som merkelige handlinger fra Gud og gir Jesu frelsesverk en mye dypere forståelse, samtidig som vi forstår Åpenbaringsboken mye lettere i lys av dette. Min tro og forståelse ble mye mer åpenbart for meg da jeg gikk igjennom denne undervisningen.
Kan ellers på det varmeste anbefale den nylig avdøde Bibellæreren Dr. Chuck Misslers litteratur og videoer på YouTube. Han er etter min mening en av de beste Bibellærerne som noen gang har levd.
Denne undervisningen der han «lærer» oss Bibelen på 24 timer er også et «must»!
https://bibelogtro.wordpress.com/laer-bibelen-pa-24-timer/
Mvh Richard
LikerLiker
24. juli 2019 at 14:49
Hej Richard.
Jeg har læst den artikel, du linkede til. Den var meget interessant. Også nogle af de andre, som du nævnte for Fredrik.
Jeg kan dog ikke helt forstå, hvorfor der skulle blive noget af nefilims DNA på jorden, hvis formålet med syndfloden var at udrydde det? For at vise, at Gud er større end «guderne», skriver du, men så blev det jo netop ikke helt udryddet ved syndfloden? Og hvor skulle det DNA komme fra, hvis Noas linje var «ren»?
Mht. Matt. 22,30 er argumentet for, at der ikke tages til ægte i himlen, netop at man skal være «som engle» – som altså ikke tager til ægte. Eller er det kun de faldne engle, der skulle kunne det? Det virker lidt mærkeligt, at de faldne engle skulle få en egenskab, som Gud ellers har skabt som noget godt i sig selv. Det ligner lidt en tanke om det seksuelle som en konsekvens af et syndefald? (Ikke at jeg beskylder dig for at mene det, men det var bare en tanke, jeg fik.)
Jf. også igen det før nævnte med engle som åndelige væsner. (Mon sådanne kan siges at have DNA, egentlig?)
Grundbetydningen af nefilim er «faldne», så evt. er der ikke nødvendigvis tale om kæmper i fysisk forstand? (om end helte / navnkundige mænd).
Mht. Jud. 1,6 og 2.Pet. 2,4, så handler det måske om det oprindelige fald i engleverdenen?
Og mht. spørgsmålet om de ånder, der var ulydige i Noas dage. Det var jo netop, «da arken blev bygget», dvs. efter tildragelsen med gudssønnerne / menneskedøtrene / nefilim (hvad det så end vil sige). Så det kunne evt. også være Noas samtidige (mennesker)?
Men det, der mest får mig til at sætte spørgsmålstegn ved det, er Matt. 22,30.
En repræsentant for et andet standpunkt er her:
https://www.ligonier.org/blog/who-are-sons-god-and-daughters-men-genesis-6/
Mvh. Anne.
PS. Hyggeligt, at du holder ferie i Danmark, så får du godt sommervejr. 🙂 Hvor holder du ferie?
LikerLiker
24. juli 2019 at 22:09
Hei Anne!
Alt du nevner gir faktisk den første Bibelundervisningen om Nefilim svaret på. Har du lest hele PDF-filen med undervisning?
Klikk for å få tilgang til nefilim-kjemper-i-bibelen7.pdf
Holder hus på Landal Feriesenter Rønbjerg/Ranum. Har akkurat kommet hjem etter 10 timer i Legoland. I morgen blir det dagstur til Djurs sommerland.
😊Richard
LikerLiker
24. juli 2019 at 23:56
Hei igjen Anne!
Anbefaler deg å lese Jubiléerboken. Fra kapittel 5 side 29 finner du mye interessant😊
Klikk for å få tilgang til adamsbc3b8kene-jubileerboken.pdf
Når det gjelder om Nefilim så tror jeg absolutt ikke at de kun ble kjemper. Se hva Jubiléerboken 7:21-22 sier:
«På grunn av disse tre synder, kom syndfloden over jorden, nemlig på grunn av den utukt som vekterne begikk, på tross av deres forordningenes bud, med menneskedøtrene, da de tok seg hustruer av alle som de lystet og gjorde den første urenhet.
Og de fødte sønner, såkalte Nefilim, og de var alle innbyrdes forskjellige og fortærte gjensidig hverandre. Og kjempene drepte Nafil, og Nafil drepte Eljo, og Eljo drepte menneskebarna, og mennesker hverandre.»
Det beskrives her 3 typer avkom fra disse falne englene og deres forbudte ekteskap, og disse kjempet innbyrdes også. Vi har Nefilim-kjempene, Nafil og Eljo ifølge Jubiléerboken.
Mvh Richard😊
LikerLiker
25. juli 2019 at 22:31
Hei Anne!
1. Enoksbok forteller mye om det som skjedde da de falne englene var ulydige og hadde omgang med menneskedøtrene. Det interessante er at denne boken også forteller at avkommet til dette forbudte ekteskap endte opp etter sin død til å bli det vi kaller for onde ånder:
«Kapittel 15.
Guds vrede over vekterne,
de avdøde kjempenes ånder er de onde ånder på jorden
1. Og han tok til orde og talte til meg, og jeg hørte hans røst: Frykt ikke, Enok, du rettferdige mann og rettferdighetens skriver; kom nær til meg og hør min røst!
2. Gå og si til himmelvekterne som sendte deg for å gå i forbønn for dem: Dere burde gå i forbønn for menneskene og ikke menneskene for dere.
3. Hvorfor forlot dere den høye og hellige og evige himmel og lå hos kvinnene, og gjorde dere urene med menneskenes døtre og tok dere hustruer og gjorde som jordens barn og avlet kjempesønner?
4. Skjønt dere var hellige og åndelige med delaktighet i et evig liv, gjorde dere dere urene med kvinnene, og med blodet av kjøtt avlet dere. Og dere begjærte menneskers blod, og dere avlet kjøtt og blod, som de som dør og går til grunne, pleier å avle.
5. Derfor ga jeg dem kvinner, for at de skulle besvangre dem, og barn ble født ved dem. På denne måten skulle det ikke mangle noe hos dem på jorden.
6. Dere var virkelig åndelige og hadde evig liv, et udødelig liv, i alle verdens slekter.
7. Derfor bestemte jeg ingen kvinner for dere. For himmelens åndelige har deres
boliger i himmelen.
8. Og nå skal de kjemper som ble avlet av åndene og kjøttet, kalles onde ånder på
jorden, og på jorden skal deres boliger være, og inne i jorden.
9. Onde ånder er utgått av deres legemer, for de er skapt ovenfra, og fra de hellige
vektere var deres begynnelse og første opprinnelse. Onde ånder skal de være på jorden, og kalles onde ånder.»
https://bibelogtro.wordpress.com/2014/12/19/enoks-bok/
Mvh Richard (som nyter den sydlandske danske sommeren🥵)
LikerLiker
26. juli 2019 at 18:50
Hej Richard.
Lyder hyggeligt med din ferie i Danmark. 🙂
Jeg havde nok ikke læst den grundigt nok, vil jeg tro. Mht. Enoks bog og Jubilæerbogen mv. er disse jo ikke kanoniske skrifter, så jeg tror ikke, vi kan sige noget afgørende ud fra dem.
Du må undskylde mit korte svar. Jeg har ikke fået tid til at se nærmere på det i disse dage (det er jo nogle ret lange tekster), og får det heller ikke i weekenden. Næste uge er min ferie forbi, så jeg ved ikke, hvor meget tid eller energi jeg kan love, jeg får til at skrive her. Bare lige denne besked for at sige, at jeg har set, at du har skrevet til mig.
Mvh. Anne.
LikerLiker
27. juli 2019 at 13:02
Hei Anne!
Nå er vi hjemme i Norge igjen😊
Når det gjelder disse bøkene er jeg fullstendig klar over at de ikke er i vår protestantiske kanon. Men, dette er viktige bøker som også blir sitert i Bibelen.
Uansett hva man mener om bøkene så må man ikke undervurdere dem. Du kan uansett få greie på i denne sak om nefilim at det har vært en alminnelig oppfatning at engler fikk barn med menneskedøtrene og at dette avkommet ble kalt nefilim.
Navnet Jubileerboken stammer fra bokens inndeling av historien i jubelår, det er
en periode på syv ganger syv år. Historien i Jubileerboken går over femti slike
perioder, tilsammen 2450 år fra Adam til utgangen av Egypt. Vi har den samme
historien i begynnelsen av Bibelen, men i denne boken kommer andre detaljer inn som
ikke er med der. Skriftet er funnet på flere lands språk, men den best bevarte er den etiopiske. Skriftet er også funnet i fragmenter blant de såkalte Dødehavsrullene og den inngår i Qumran-funnet. Skriftet er der på hebraisk. Den har blitt overlevert til nåtiden gjennom Den etiopiske ortodokse kirke. Man kjenner deler av den på gresk og hebraisk. Boken kommer med flere detaljer og opplysninger om bibelske personer, blant annet gis det navn på konene til flere av de tidlige forfedrene som 1. Mosebok forteller om. Boken inneholder også fortellinger om hvordan flere av lovene som israelittene fulgte hadde bakgrunn i lover som ble fulgt allerede før Moses’ tid.
Enoks bok har vært og er fortsatt en viktig bok. Hvor innflytelsesrik den er, kan du lese her:
Klikk for å få tilgang til forklaring-til-enoks-bok.pdf
Jeg mener det ikke er bra å snakke ned disse Skriftene. Det er ikke så enkelt at fordi om disse bøkene ikke er i den protestantiske kanon så er de ikke pålitelige. Det er ikke slik at disse er eventyr. Bibelen nevner og siterer mange Skrifter som ikke er i vår kanon. Det betyr at vi må gi akt på disse bøker. Mange slike bøker beskriver det som skjedde da englene var ulydige. Det at så mange bøker støtter dette synet er tyngre som bevis enn som et ikke-bevis.
Nyt sommeren Anne! Ikke stress med å lese alt dette, men hadde vært interessant å høre fra deg utover høsten om du tenker annerledes enn du gjør nå etter å ha lest litt mer om dette!
Mvh Richard
LikerLiker
27. juli 2019 at 19:40
Hei Richard!
Du skriver at Enoks bok sier navnene på flere koner. Gir den navnet til Kain sin kone også og hvor/hvem hun kom fra? Jarmo Larsen skriver at hun kan ha hatt Adam og Eva som foreldre.
LikerLiker
27. juli 2019 at 20:32
Hei Fredrik!
Det var ikke Enoks bok jeg skriver dette om, men Jubiléerboken.
Nå skal jeg fortelle deg noe interessant:
Adamsbøkene, en annen apokryf skrift forteller oss at Adam og Eva fikk 63 barn:
«24
Og deretter kjente Adam sin hustru, og han avlet en sønn og kalte hans navn Seth. Og Adam sa til Eva: «Se, jeg har avlet en sønn istedet for Abel som Kain drepte.» Og etterat Adam hadde avlet Seth, levde han 800 år, og han avlet 30 sønner og 30 døtre, tilsammen 63 barn. Og de ble mangfoldige på jorden i deres folkeslag.» (Adamsbøkene 2:24)
I Jubiléerboken 4:1 og 9 står følgende å lese:
«I den 3. uke i det 2. jubelår, fødte Eva Kain, og i den 4. fødte hun Abel, og i den 5. fødte hun sin datter Avan……………Og Kain tok sin søster Avan til hustru, og hun fødte ham Enok ved det 4. jubelårs ende. Og i det 1. år i den 1. uke i det 5. jubelår, begynte de å bygge hus på jorden. Og Kain bygget en by og kalte den med sin sønns navn Enok.»
https://bibelogtro.wordpress.com/2018/08/10/adamsbokene-og-jubileerboken/
Mvh Richard😊
LikerLiker
28. juli 2019 at 16:23
Tror du på alt som står i apokryfene som ikke motsier Bibelen? Er det noe som motsier Bibelen? Står det også i apokryfene at Jesus hadde et forhold til Maria Magdalena?
LikerLiker
28. juli 2019 at 17:13
Hei Fredrik!
Det er en grunn til at noen skrifter blir ansett som apokryfe og noen som kanon. Man kan heller ikke skjære alle apokryfe skrifter under en kam. De apokryfe skriftene er ikke en samling bøker som kan settes i en og samme bås.
Det er også forskjell på gammeltestamentlige apokryfer og nyetestamentlige apokryfer.
Det du sikter til med Jesus og Maria Magdalena er hentet fra skriftet Thomasevangeliet. Dette skriftet har jeg lite tillit til da det bryter med mye av det som står i Bibelens evangelier. Dette skriftet blir ansett som er kjettersk skrift.
Det er en del kriterier som skal til for at man regner Skriftet som innlest av Gud. De apokryfe blir ikke regnet som innlest av Gud. Men, de kan være et godt hjelpemiddel for å forstå mye av det Bibelen taler om. Dessuten nevner Bibelen en mengde med andre Skrifter. Guds ord nevner dem fordi de er av betydning. Dessverre er mange tapt og mange er ikke oversatt. Det finnes noen som er oversatt til engelsk slik som Jashers bok.
Utenom dette med Jesus og Maria Magdalena vet jeg ikke helt hva du har i tankene angående ting som motsier hverandre.
Ellers er det kun Bibelens kanon som jeg stoler 100% på. Men når mange skrifter forteller mange liknende historier slik som feks nefilim, da troe jeg på disse historiene. Ellers dette med Kains kone tror jeg personlig på. Boken som beskriver dette har mye fakta og har vært en godt kjent bok. Inntil jeg får annet fakta om Kains kone så tror jeg på det Jubiléerboken skriver. Den samstemmer med Bibelens budskap om navnet på sønnen Enok/Hanok som fikk en by oppkalt etter seg.
Mvh Richard
LikerLiker
29. juli 2019 at 00:23
Hei Richard
Fint å se at du har hatt en flott Danmarksferie👍
Ellers skriver du mye interessant her, men lurte litt på tidsangivelsen i den sammenhengen som jeg siterer deg på i fortsettelsen;
«Etterkommerne av de nordlige stammene var således også blant de som ble deportert av Babylonerne. 70 år senere da kong Kyros tillot jødene å returnere til Israel (Esra 1), reiste mange israelitter (fra alle 12 stammene) tilbake til Israel for å gjenreise deres hjemland.»
I hvilket år tillot Kypros dem å vende tilbake fra Babylonske fangenskap, og når ble de deportert?
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
29. juli 2019 at 14:41
Hei Kjell!
Deporteringen startet i år 607 f. Kr. I år 587 eller 586 ble Jerusalem og templet lagt i ruiner. 70 år etter 607, altså i år 537 f. Kr lot Kyros dem dra tilbake.
La ut denne idag:
https://bibelogtro.wordpress.com/2019/07/29/hva-var-det-babylonske-fangenskapet-eksilet/
Mvh Richard
LikerLiker
29. juli 2019 at 14:52
Hei Richard!
Hva med Maria Magdalenas evangelium?
LikerLiker
29. juli 2019 at 17:07
Hei Fredrik!
Kjenner ikke til det. Beklager!
Mvh Richard
LikerLiker
29. juli 2019 at 17:49
Hei igjen Fredrik!
Sjekket litt nå på nettet om dette skriftet. Jeg har lite tiltro til dette skriftet som blir regnet for et gnostisk skrift. Som nevnt i en tidligere kommentar fester jeg mer lit til gammeltestamentlige apokryfer.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Maria_Magdalenas_evangelium
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Gnostisisme
Mvh Richard
LikerLiker
4. august 2019 at 19:23
Hei Richard og takk for svar. Jeg har vært på trebåtfestival i Risør og har derfor kun adgang til mobil. Derfor kort:
Interessant dette med 537/607 og de 70 år. Du er mao egentlig nokså enig med hvordan JV kommer frem til 607….og det et fordi vi begge stoler på bibelen.
Daniel kap 9 og vers 1 og 2 viser imidlertid til at han ser at det nærmer seg at de 70 år er til ende da Jerusalem skulle ligge øde.
Spørsmålet er da når Jerusalem BLE lagt øde. Var det i 607 ?
Mvh Kjell
LikerLiker
4. august 2019 at 19:43
Hei Kjell!
Regner med du leste en av de siste artiklene mine som jeg linket til:
https://bibelogtro.wordpress.com/2019/07/29/hva-var-det-babylonske-fangenskapet-eksilet/
Her får du et bibelsk riktig bilde av rekkefølgen. Ellers er det ikke mye tvil om når Jerusalem ble ødelagt. JV står jo så og si alene om deres årstall. De 70 år tar utgangspunkt fra årstallet da israelittene begynte sin trelldom under babylonerne i år 607f.Kr. Jerusalem ødeleggelse kom senere i år 586 eller 587 f.Kr Det er det da liten tvil om.
Henviser til disse to linkene:
https://doctrinesoffaith.com/proof-jerusalem-destroyed-586-bc/
Og
https://carm.org/arene-1914-og-607-og-586-f-kr-og-jehovas-vitner
Mvh Richard
LikerLiker
5. august 2019 at 00:01
Hei Richard
Takk for svar, setter pris på det!
Jeg har hatt litt begrenset mulighet til å få lest så mye den siste uka , men undres i utgangspunktet litt på hva ellers Daniel sikter til når han skriver det han gjør i kap 9 vers 1 og 2?
Han skriver jo vitterlig, under inspirasjon og med henvisning til inspirerte profetier om dette, at det nå er gått ca 70 år siden Jerusalem ble lagt øde!
Han nevner ikke noe om deportasjon, men skriver at byen Jerusalem er lagt øde for 70 år siden.
Og dette sier han nettopp omkring 537 etter det jeg har forstått.
I så fall, følge Daniel, så ble mao Jerusalem lagt øde i 607 …vanskelig å forstå dette annerledes.
Så er det vel også slik at en kristen bør stole mer på bibelske uttalelser enn på verdslig historie som ofte viser seg å trenge justeringer etter som nye opplysninger blir tilgjengelige. Ikke minst gjelder det vel historie som er så langt tilbake i tid.
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
11. august 2019 at 23:49
Hei igjen.
Daniel 9:1,2 lyder slik i følge Nettbibelen.
«I Darius’, Ahasverus’ sønns første regjeringsår – han som var av medisk ætt og var blitt konge over kaldeerriket 2 i det første år av hans regjering la jeg, Daniel, i bøkene merke til tallet på de år som Herren hadde talt om til profeten Jeremias – at han vilde la fulle sytti år gå til ende mens Jerusalem lå i ruiner.»
En by som ligger i ruiner er vel å betrakte som ødelagt…eller lagt øde?🤔
Mvh Kjell
LikerLiker
12. august 2019 at 00:54
Hei Kjell!
Legg merke til en ting som skrives:
«Herren hadde talt om til profeten Jeremias – at han vilde la fulle sytti år gå til ende mens Jerusalem lå i ruiner.»
Her står det ikke at det skulle gå 70 år fra byen ble lagt i ruiner. Nei det står tydelig her at de 70 år går til endes mens Jerusalem lå i ruiner. Det er en vesentlig forskjell.
Versene fra Daniels bok er jo de eneste dere støtter dere til i deres syn på dette. Det er viktig å se vers ikke som enkeltvers, men se de i sammenheng med andre vers. Utfra Bibelens fremlegging av tider og begivenheter, samt sammenlikninger med andre historiske skrifter, samt arkeologiske funn, er der ikke tvil om at Jerusalem ble ødelagt i år 586 eller 587. Det er heller ikke særlig tvil om at profetien ble oppfylt i 537. Det er heller ikke særlige diskusjoner rundt årstallet 607 med tanke på de hendelser som førte til trelldom under Babylon ca på det årstallet.
De eneste som diskuterer dette er JV. Men, det er greit nok. Når det er investert så mye i år 607 og 1914, så er det jo ikke rart at JV prøver etter beste evne å påstå at Jerusalem ble ødelagt i 607. Må JV innrømme at de tar feil her faller jo hele eskatologi-teologien til JV i grus.
For å være helt ærlig så mener jeg JVs påstander om år 607 f.Kr er noe fordummende. Vi snakker tross alt om ikke så altfor mange år tilbake i historien. Det meste fra denne tiden rundt disse hendelsene er ganske bra dokumentert. Det er ikke en veldig mystisk fortid da Bibelen samstemmer med en rekke andre skrifter og historiske hendelser dokumentert gjennom arkeologi.
Mvh Richard
LikerLiker
12. august 2019 at 15:48
Hei Richard og takk for svar.
Nå er jeg i utgangspunktet ikke spesielt opptatt av 1914 i forbindelse med mine spørsmål til deg, men mer spesifikt NÅR BIBELEN viser at Jerusalem ble lagt øde slik Daniel skriver i kap 9; 1 og 2 i følge NNV, eller ødelagt slik flere norske oversettelser skriver. Å blande inn 1914 er en avsporing.
Men altså;
Forstår jeg deg rett så mener du at folket ble deportert i 607 og at de sytti år bibelen omtaler skal regnes fra da av og frem til 537 da profetien ble oppfylt ved at Isralittene fikk lov til å vende tilbake for å gjenoppbygge byen og tempelet?
De sytti år var mao til ende i 537, noe vi jo i så fall er helt enig i.
Videre forstår jeg deg slik at du mener det gikk ca 20 år fra 607 mens Jerusalem fremdeles var intakt, før den og tempelet ble ødelagt/lagt i ruiner i 587?
Jeg antar at du da også mener at byen ikke var bebodd av Isralitter i denne 20 års perioden?
Korriger meg er du grei dersom jeg har misoppfattet deg på noen av disse punktene.
Jeg overser ellers kommentarer som f.eks. går på «fordummelse». Det er usaklig argumentasjon og kun forsøk på herskerteknikk a.la den de «lærde» benytter overfor f.eks bibeltroendes syn på skapelsen kontra «vitenskapens» utviklingslære.
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
12. august 2019 at 16:09
Hei Kjell!
Først, jeg er enig i din kritikk på slutten. Unnskyld, går ofte i fellen jeg beskylder andre for å gå i. Takk for korreksjon.
Dernest vil jeg si at isolert sett har dere gode kort på hånden i deres påstand om 607 og Jerusalems ødeleggelse det året utfra Daniel 9:1-2. Poenget mitt er at det finnes mye annen dokumentasjon på at Jerusalem ikke ble ødelagt da.
Det er nå slik at det er kun for JV at årstallet for Jerusalems ødeleggelse har en viktig betydning da det er utfra det årstallet 1914 er blitt så viktig i deres teologi. For oss andre har det ikke betydning for teologien om årstallet er 607 eller 586/7 for Jerusalems ødeleggelse.
De andre spørsmålene er meget godt besvart i denne artikkelen jeg la ut:
https://bibelogtro.wordpress.com/2019/07/29/hva-var-det-babylonske-fangenskapet-eksilet/
Mvh Richard
LikerLiker
13. august 2019 at 10:17
Hei Richard!
Takk for svar!
Du fortjener innledningsvis respekt for din fine måte å respondere på min personlige og direkte kommentar til deg i forrige innlegg👍
Jeg leste din artikkel. Den var interessant, og mye av det stemmer med det jeg har lest før.
Det er med andre ord en tidsforskyvning på ca 20 år vi egentlig snakker om. For Min del så er det altså tiltro til bibelen som får en til å velge å tro på Daniels uttalelse om at de 70 år gjelder tiden Jerusalem lå ødelagt.
Daniel opplevde jo alt dette, og er med andre ord øyenvitne til begivenhetene, og i tillegg en utvalgt profet for den Allmektige Gud, Jehova. Hans ord teller derfor mer for meg enn verdslige kilder som ofte viser seg å være unøyaktige.
537 er vi jo enige om, og da er resten enkel matematikk, og vi havner rundt 607, ikke 587….
JV er jo ellers fullt klar over at de fleste peker på 587 som tidspunktet for Jerusalems ødeleggelse. Grunnen til at de likevel står fast ved 607 er ikke 1914, men at de bibelske uttalelsene som nevner konkrete tall, f.eks Dan 9:1,2, ender opp i 607. De velger derfor «gapestokken» i tiltro til at bibelen har rett.
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
13. august 2019 at 17:36
Hei Kjell!
Respekterer ditt standpunkt. Men, jeg mener at det tidsforløpet som blir tatt frem i artikkelen, som kun er bibelsk dokumentasjon på tidsforløpet for når ting skjer, stemmer overens med verdslige kilder.
Mvh Richard
LikerLiker
14. august 2019 at 00:19
Hei igjen Richard!
Vi er i praksis enige om både 537 og 607, det er det vesentlige synes jeg. Og 607 er et resultat av at vi begge tror på bibelens uttalelser om de 70 år, selv om vi ikke ser helt likt på hva som hendte i det året.
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
3. februar 2020 at 22:01
Meget avklarende artikkel, Richard!
Har debattert litt med noen som mener de tilhører de 10 tapte stammer, har ikke hatt kunnskap til å møte dette, annet enn å vise til at Jakob jo «hilser til de TOLV stammer som er spredt omkring i landene», da kan de jo ikke akkurat være tapt. Men det hører de ikke på.
Men her viser jo du ut fra mange bibelsteder at de ikke er tapt! Da er det jo troverdige ord!
Synes de jeg har møtt av disse som mener de tilhører de 10 tapte stammer har et merkelig bibelsyn, det har jeg imidlertid debattert i mot.
Takk for en flott artikkelen, igjen!
Hilsen ÅK.
LikerLiker
4. februar 2020 at 01:03
Hei RIchard!
Hva synes du om det jeg har bidratt med til dette nettstedet?
LikerLiker
4. februar 2020 at 06:46
Hei!
Du bidrar bra du Fredrik! Masse spørsmål som utfordrer😊👍
LikerLiker
9. august 2022 at 23:26
Leste artikkelen om stammene på nytt nå. Lurer på dette: «Mange av jødene som ble igjen i landet giftet seg med folk fra Babel, Kuta, Avva, Hamat og Sefarvajim….» Er de fire siste navnene navn på personer eller representerer de noe?
LikerLiker
10. august 2022 at 22:11
Betyr helt sikkert noe da alle navn i Bibelen har en betydning. Klarer ikke på stående fot å svare på om der er stedsnavn eller relatert til personer.
LikerLiker
23. august 2022 at 13:05
De jødiske menn som hadde giftet seg med utenlandske damer skilte seg fra dem på grunn av stor vrede. Dette står skrevet om i Esra 10
LikerLiker