De tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om alt stemte. (Apg 17:11)
Når vi kristne vil bli enige om et praktisk eller et teologisk spørsmål, så bør det normale være at vi går til skriften. Men det viser seg at selv om vi gjør det, så er det slett ikke sikkert at vi blir enige. På overflaten kan vi kanskje si at dette kommer av at vi har ulike måter å tolke Bibelen, og det er jo tilfelle. Men under overflaten er det noe som kanskje er enda mer grunnleggende, noe som vi kaller for et bibelsyn.
Mitt håp med dette forumet er at dette blir et sted der vi i kommentarfeltet kan samtale, diskutere og dele ting med hverandre. En ting som jeg har lært meg gjennom disse årene med nettstedet Bibelogtro er at Bibelen og den kristne troen engasjerer. Noe som er veldig leit er at frontene kan bli veldig steile i diverse kommentarfelt på Internett. Det er sikkert noe jeg også kan ha bidratt med ved å ta opp kontroversielle temaer som samlivsdebatt, abort, falsk lære m.m. Det å ha sin egen blogg gir jo det privilegiet at jeg kan dele alt det som ligger meg på hjertet og min forståelse av Bibelen. Det kan gjerne provosere, engasjere, oppmuntre og vekke interessen for den fantastiske boken Bibelen er. På denne siden er det mange som har vært inne og kommentert siden starten. Noen har sluttet og nye har kommet til. Kommentarfeltene har alltid vært åpne under postene, og jeg har vært så heldig at jeg aldri har behøvd å redigere eller å forkaste en eneste kommentar. Her får alle slippe til uansett, men sjikane og mobbing vil ikke bli tolerert.
I det siste har de ivrigste i kommentarfeltene ønsket en egen side der man kan samtale med hverandre om troen og Bibelen på tvers av Bibelsyn og Bibeltolkninger. Det blir ofte kommentert under forskjellige poster og det blir vanskelig å finne riktig tråd. Mitt håp med dette samtaleforumet er at det her er lettere å kunne snakke løst og fast om alt. Det trenger ikke bare være bibelske temaer. Spør hverandre gjerne om alt mulig. Kanskje trenger noen et tips, et godt råd….eller kanskje en vits eller god historie er på sin plass.
Min bønn er at dette samtaleforumet kan være et sted der vi i en god tone kan dele enighet og uenighet. Det finnes mange ensomme mennesker som bruker mye tid på PC og forskjellige fora, som har behov for å kunne samtale via tastaturet. Ofte er det vanskelig å møte likesinnede å snakke med, andre ganger har man behov for å ta opp uenighet som det er vanskelig å ta opp ansikt til ansikt med sine nærmeste og menighetsfellesskap. Kanskje tilhører man ikke et slikt fellesskap, men trenger å kunne ha kontakt med trosfeller. Eller man ganske enkelt har behov for «samtalepartnere» selv om man ikke deler den kristne troen. Her er alle velkomne.
La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær. (Fil 4:5)
Du er hjertelig velkommen til å kommentere og hive deg på samtaler.
22. mars 2023 at 00:49
Hei, igjen, Richard.
I din siste kommentar til meg skriver du:
«Bibelen skriver at Jesus tok straffen for all verdens synd ved å la seg mishandle og dø. Guds straff/dom over all synd rammet Jesus. Altså, Gud lot den straffen vi fortjener ramme ham selv, som et menneske på et kors spikret fast med spiker på hender og føtter. Guds vrede over synd ble lagt på Jesus.
Synes at Jesaja tydelig forklarer at straffen og dommen ble lagt på ham ved at Han opplevde alle livets smerter og i tillegg fikk smake en grusom død.»
JES.53
For det første ser du bort fra at Jesaja bare talte til Israel, det kommer jo tydelig fram i teksten.
Og for det andre ser du bort fra at Paulus sier i Ef. 2:12: «Kom i hu at dere (uomskårne/hedninger) på den tid var UTEN Kristus…Dere var UTEN Gud i denne verden.»
Da kan heller ikke «Han ble såret for VÅRE lovbrudd (bare Israel hadde loven!), Han ble knust for VÅRE synder. Straffen rammet ham….» gjelde oss uomskårne hedninger.
For det tredje står det ikke i Jesaja at «Kristus døde for ALL VERDENS SYND ved å la seg korsfeste», men det står at «han bar MANGES synd.» Og «manges synd» er vel ikke det samme som «all verdens synd»? Da må jo Gud motsi seg selv.
For det fjerde sa jo Jesus (som vi var uten, Ef. 2:12) at alt dette skjedde for at det som sto i Skriftene skulle bli oppfylt. VI hadde jo ikke Skriftene.
Mvh Åge
LikerLiker
23. mars 2023 at 12:26
Til Richard…og andre.
Når vi bruker GT, og det Jesus og de 12 jødiske apostlene (en for hver av Israels 12 stammer) sa…og gjør det til lære for oss kristne, skapes det både motsetninger og feil i Guds ord som ikke samsvarer med Paulus sin lære, han som er vår (hedningenes ) apostel. Det er ham vi må forholde oss til. Derfor blir det også feil å å bruke Jesajas’ ord om at Gud lot straffen for «våre» synder ramme Jesus m.m. Jesaja talte bare til Israel.
Jeg vil gjengi en engelsk-språklig artikkel fra nettstedet doctrine.org som tar dette grundig opp ut fra Guds ord, den har overskriften «HVEM DØDE KRISTUS FOR?» (oversatt til norsk). Jeg vil anbefale alle å lese den. Jeg kommer til å skrive den under tråden «Hvordan lese og forstå Bibelen.»
Det er dermed ikke sagt at ikke vi også har fått våre synder tilgitt ved Jesu blod, men ut fra GT er det en annen betydning av dette for nasjonen Israel. Er vi ikke bevisst på dette, vil vi komme til å forkynne feil. Å bruke det mye siterte uttrykket at «skrift forklarer skrift» kan i hvert fall ikke benyttes om dette.
Mvh
LikerLiker
23. mars 2023 at 13:58
Hej Fredrik.
Ja, jeg tror, at alle kristne, som dør før Jesu genkomst, kommer til paradis samme sted som røveren. Men ikke med et herlighedslegeme som det, Jesus fik ved sin opstandelse. Det får vi, når Jesus kommer igen, og vi skal opstå.
At ånden går til paradis, det synes jeg forklares meget godt i de skriftsteder, du nævner, dvs. at man er borte fra legemet og hjemme hos Herren.
Jeg tror også, Lazarus var i paradis.
Nærdødsoplevelser ved jeg ikke så meget om, så det skal jeg ikke gøre mig klog på. Heller ikke det, at legemet bliver lidt lettere, når man dør. Men der er sikkert nogle, der mener, det drejer sig om sjælen, eller den ulegemlige del af os, om man vil..
Mvh. Anne.
LikerLiker
23. mars 2023 at 23:43
Enig i det du skriver Anne. 1. Kor 15 beskriver veldig tydelig hva vi blir frelst ved og hvordan og til hva vi skal bli forvandlet til.
Mvh
LikerLiker
25. mars 2023 at 19:05
Mr Green ??????
LikerLiker
29. mars 2023 at 14:20
HVA ER «GUDS VREDE»?
I en tilfeldig valgt engelsk-språklig artikkel på internett står det følgende:
«Bibelen sier at Gud er SINT PÅ SYNDERE (min utheving) hver dag. Men i denne nådens tidsalder slipper han ikke løs sitt sinne og vrede (ekstremt sinne) på de vantro, de ugudelige, de onde og de ugudelige. Det onde blomstrer virkelig og vokser med stormskritt. Men Gud har reservert en tid med guddommelige dommer som vil bli utøst over jorden (Åp. 6-19). Da vil «vinpressen for Guds vrede» gå til handling.»
Hva inntrykk har du av hva «Guds vrede» er? (slik du har lært det)
Finnes det en bibelsk forklaring på hva «Guds vrede» er?
LikerLiker
29. mars 2023 at 16:15
Noen mener at Gud dømmer vantro i dag og straffen skjer i nådens tidsalder. Er ikke nådens tidsalder at Gud ikke dømmer de som er troende?
LikerLiker
2. april 2023 at 13:52
Eldre damer på biltur:
En bil blir stoppet av politiet fordi den kjører 18 km/t i en 80-sone. Føreren er en liten gammel dame på 85 år. Ved siden av henne og i baksetet sitter hennes jevnaldrende fire venninner.
Frue, spør politimannen, hvorfor kjører du så sakte i en 80-sone?
Ja, men kjære deg, svarer den gamle damen, se på veiskiltet, det står jo 18 på det!
Politimannen rister på hodet og sier tålmodig: Frue, skiltet forteller at du kjører på Europavei 18, ikke at fartsgrensen er 18km/t.
Åhhhh, sier du det, ja, men det skal jeg huske, svarer den gamle damen.
Er det noe galt med dine venninner? spør politimannen, det ser ikke ut som de er helt friske.
Neida, svarer den gamle damen, du skjønner vi har akkurat svingt av fra fylkesvei 180.
LikerLiker
2. april 2023 at 17:21
😂😂😂
LikerLiker
17. april 2023 at 20:34
Meanwhile: VITS?- eller ikke? …sett på internett:
I WOULD LIKE TO APOLOGIZE TO ANYONE I HAVE NOT YET OFFENDED.
PLEASE BE PATIENT.
I WILL GET TO YOU SHORTLY.
LikerLiker
17. april 2023 at 20:36
😆😆😆
LikerLiker
25. april 2023 at 11:00
EN UTSAGN JEG HAR VANSKELIG FOR Å FORSTÅ
I forbindelse med debatten om treenighetslæren, som noen av oss har vært innom, gjorde Richard oss oppmerksom på en artikkel av Jon Arne Karstensens om temaet, en meget godt skrevet artikkel. Han skriver:
«…og at Den Hellige Ånd virker i våre liv den dag i dag OM VI LAR HAM FÅ SLIPPE TIL» (min utheving).
«…OM VI LAR HAM FÅ SLIPPE TIL» kan kanskje også oppleves som en hersketeknikk på den måten at den som ikke er enig i det han skriver om treenighetslæren, kanskje ikke har sluppet til Den Hellige Ånd. Men det er ikke derfor jeg skriver denne kommentaren. Men rett og slett om Den Hellige Ånd er noe vi kan velge å «slippe til»?
For meg er dette uforståelig.
Kommentar på det?
LikerLiker
25. april 2023 at 11:23
Hei
Kom til å tenke på noe jeg leste av Bjørn Olav Hansen ifm ditt spørsmål:
De fleste liker å ha kontroll. Noen sågar stålkontroll. Men skal vi ha med Den Hellige Ånd å gjøre må vi våge å slippe taket, og la Han få ha kontrollen.
Det er en øvelse. Ofte i tålmodighet.
Hvor ofte forsøker vi vel ikke å få til resultater selv. Vi vil så gjerne se bønnesvaret, se endringene – raskt. Og så hjelper vi til.
Men skal vi oppnå de evige resultatene, må vi slippe Den Hellige Ånd til, og det innebærer ofte at vi mister kontrollen.
Skal vi ha med Den Hellige Ånd å gjøre må vi være forberedt på det uventede!
Jeg elsker måten Lukas formulerer seg på når han skal beskrive hvordan Den Hellige Ånd faller på pinsefestens dag:
«Og plutselig kom det …» (Apg 2,2)
Å ha samfunn med Den Hellige Ånd innebærer å leve slik at planene våre kan ryke, vi må være villige til å snu opp ned på ting der og da. Og slippe taket i vår kontroll med tingene. Det er ikke lett, men når du lærer Den Hellige Ånd å kjenne, lærer du også at det er Han som kan disse tingene, og ikke du.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt å overtale mennesker om å bli frelst. Det har jeg sluttet med. Jeg har lært meg noe om de ulike prosesser menneskene er i og at Det er Ånden som overbeviser – ikke jeg. Når mennesker så er modne kan man gjerne ydmykt hjelpe dem videre på veien
LikerLiker
26. april 2023 at 20:36
Hei, Richard…og takk for ditt svar.
Jeg får ikke det Jon Arne Karstensen skriver: «..og at Den Hellige Ånd virker i våre liv den dag i dag OM VI LAR DEN SLIPPE TIL.»
eller
det Bjørn Olav Hansen (baptist) bl.a. skriver: » Men skal vi oppnå de evige resultatene (Åge: evig liv?), må vi SLIPPE DEN HELLIGE ÅND TIL, og det innebærer at vi ofte mister all kontroll.» m.m…
jeg får ikke noe av dette til å stemme med Guds ord.
Det kan nesten se ut som at det å få DHÅ er noe vi er herre over selv og kan ordne ut med selv.
Paulus skriver til oss i Ef. 1, 13:
«I ham har også dere, DA dere fikk høre sannhetens ord, EVANGELIET OM DERES FRELSE, ja, i ham har også dere, da dere kom til TROEN, FÅTT TIL INNSEGL DEN HELLIGE ÅND, som var lovt, »
Slik jeg forstår det er Den Hellige Ånd noe vi FÅR i samme stund vi tror evangeliet, i samme stund ER vi også FRELST ved tro (Ef. 2, 8)….at vi kan være kristen å IKKE slippe DHÅ til…er for meg helt uforståelig, nesten så en kan tvile på om en er bra nok kristen.
Mvh Åge
LikerLiker
26. april 2023 at 21:15
Hei
Jeg er helt enig i din forståelse. Men jeg mener du feiltolker hva Jon Arne og Bjørn Olav skriver. Det dreier seg om å la DHÅ få virke i våre liv. La den DHÅ få slippe til. Ikke la vår person, stolthet, vilje, forståelse stille seg i veien. La DHÅ veilede og gi oss over til DHÅs virke…….
LikerLiker
26. april 2023 at 21:46
Litt fra en tale av Øivind Andersen, for mange en kjær forkynner og bibellærer i sin tid. Jeg refererer litt av talen som et tilsvar til Jon Arne Karstensens og Bjørn Olav Hansens uttalelser, se min forrige kommentar.
«…………………..Vi vet at alle som tror på Jesus, de har en fullkommenhet overfor Gud i Jesus Kristus. Den er utenom oss, den beror på Jesu stedfortredergjerning og hans soning for våre synder, og på hans stedfortredende oppfylling av loven. Den beror på det som i Romerbrevet er kalt: «Ens rettferdige gjerning.» Den rettferdighet, den er helt utenom oss, og den har vi i Jesus for Guds ansigt. Det er den rettferdighet som gjør oss til Guds barn, og det er på grunn av den rettferdighet vi har syndenes forlatelse og evig liv.
Når det er spørsmål om du er Guds barn, da må du se på det som du har i Jesus, ikke på det som er kommet inn i ditt hjerte. Det er mange som blander sammen det som gjør oss til Guds barn, altså det vi har i Jesus, med virkningen av å være et Guds barn. Denne sammenblandingen den er farlig, og det er umulig for et menneske å bli viss på å være frelst.
Når det er spørsmål om det å ha syndenes forlatelse og evig liv, når det spørsmål om det du tør å bekjenne deg for en kristen, du som hører på meg nå, da er det bare spørsmål om Jesus og det han har gjort for deg i ditt sted og nå på dine vegne, og som du nå eier i ham for Guds ansigt. Denne rettferdighet, den er fullkommen in enhver henseende…..»
LikerLiker
2. mai 2023 at 23:24
Hei Anne!
Kunne du tenkt deg å brukt utdannelsen din til noe som kateket eller diakon? Hvorfor har du ikke gjort dette? Kjøper du bøker på saxo.dk? Det gjør jeg.
LikerLiker
3. mai 2023 at 17:13
Hej Fredrik.
Jeg har vist kun købt en enkelt bog på saxo.dk, tror jeg, men jeg har da kigget derind flere gange.
Det andet spørgsmål (eller det første) svarer jeg på i morgen, når jeg har bedre tid.
Mvh. Anne.
LikerLiker
4. mai 2023 at 14:29
Hej igen.
Oprindelig havde jeg også tænkt på at uddanne mig til diakon, men efter lidt snak frem og tilbage med familien (ikke alle mente, at jeg ville egne mig til det, og evt. havde de ret) endte jeg med at læse teologi.
Der er ikke en stilling i den danske folkekirke, der hedder kateket, undtagen i Grønland, men sognemedhjælperstillingen kan både rumme undervisningsmæssige opgaver og diakonale opgaver.
Jeg kender flere teologer, der er blevet sognemedhjælpere, og overvejede også, om det ville være noget for mig. Jeg tror dog ikke, jeg ville egne mig til det heller pga. krav til at kunne planlægge, have med mange mennesker at gøre på en gang, have «mange bolde i luften» mv. Det passer ikke til min diagnose på autismespektret, som jeg først fik, da jeg var næsten færdig med uddannelsen. Da fandt jeg ud af, at de jobs, teologer gerne får, ikke ville passe til mig. Så det var næsten en fordel, at jeg ikke var begyndt at læse med et bestemt job i tankerne.
Vha. forskellige arbejdsprøvninger og praktikker viste det sig, at jeg ikke ville kunne klare at arbejde fuldtids. Til gengæld viste det sig også, at jeg trivedes godt med rutinemæssigt arbejde.
Så derfor blev det ikke til et job som diakon, kateket eller sognemedhjælper, men jeg endte på et pakkeri, og det trives jeg med. (Selv apostlen Paulus «arbejdede hårdt med sine hænder», se 1.Kor. 4, 12.) 😊🖐 Og så er jeg bare hjemme-teolog i min fritid. 🙂
Diakonien glemte jeg dog ikke helt, men den har så bl.a. udfoldet sig i frivilligt arbejde i besøgstjenesten og strikning til velgørenhed. 🧶
Det blev en længere historie… men det blev så grunden til min lidt utraditionelle karrierevej. 🙃
LikerLiker
5. mai 2023 at 15:58
Hei, Anne!
«MOT NORMALT»
I Norge hadde vi en kjent og kjær skuespiller, komiker, sanger og teatersjef i Oslo, han døde i 1995. Han er bl.a. kjent for sitt komiske innslag «MOT NORMALT!» Han var svært irritert over mannen som leset opp værmeldingene og sa: «I Oslo har det siste døgn kommet 26 mm nedbør, MOT NORMALT…», eller når det i nyhetene ble sagt at «På fødeklinikken i Oslo er det siste måned født 13 guttebarn og 14 jentebarn, til sammen 27 fødsler, MOT NORMALT 21″….som om 6 av barna var unormale! Leif Juster var svært irritert over dette. Forestillingen kan sees på Youtube, du finner den i tilfelle ved å søke på Leif Juster «Mot normalt», men et gammelt opptak og ikke sikkert så lett for deg å forstå.
Jeg vil bare si til deg at å endre karrierevei under veis slett ikke er unormalt, heller ikke å ville arbeide med rutine-messig arbeid, tvert imot ser jeg det som normalt, og ikke «MOT NORMALT». og jeg har aldri opplevd noe som helst unormalt og utradisjonelt ved deg, eller «mot normalt»… heller ikke som hjemme-teolog eller som menneske, tvert imot.
Allerede da du deltok i debatt på verdidebatt.no som Vårt Land hadde for noen år siden, utmerket du deg som en dyktig og svært godt likt kommentator som aldri dømte noen, noe som skaper trygghet og som en lett blir glad i. Disse fine egenskapene finner en slett ikke hos alle, men du har dem. Dette inntrykket har bare forsterket seg i den tiden jeg har lært deg å kjenne deg her på dette forumet, også rent menneskelig, selv om vi som er her bare kommuniserer skriftlig uten å ha møtt hverandre noen gang. Å bruke uttrykket «Mot normalt» angående oss mennesker kan jeg godt forstå Leif Juster reagerte sterk på, det gjør jeg også. Vi lever i en verden der likhet og konformitet er idealet, ikke at vi er forskjellige og like mye verdt, slik bør det ikke være.
Jeg synes din utgave av deg selv kan du være stolt over!
Mvh Åge
LikerLikt av 1 person
16. mai 2023 at 14:30
Hej Åge.
Tak for de pæne ord… men min udgave af mig selv tror jeg hellere, jeg vil være taknemlig over, end stolt over. 🙂
Men tak for Leif Juster og Mot Normalt. Jeg kendte ham ikke, men han må evt. være det norske svar på danske Dirch Passer? (også en komiker og skuespiller, fra ca. samme tid, og også meget populær).
Ja, jeg fik ikke fat i det hele, men jeg fandt en udskrift af sketchen, så gik det bedre. Den var sjov. 😄
36 kuldegrader «mot normalt» 42?! Så fortrækker jeg også det «unormale» – selv om det er koldt nok! ❄❄❄ Så koldt bliver det heldigvis aldrig i Danmark.
«Manden er jo morder, han er sadist!» 😂
Det kan være, at du ikke har oplevet noget unormalt ved mig, men det er jo også lettere at skjule, når man sidder bag skærmen! 😉
Mange, som debatterer på nettet, skriver «hårde ting», fordi de ikke er ansigt til ansigt med den, de skriver til. Jeg synes, den skrevne dialog tværtimod giver plads til at tænke efter, før man svarer, i stedet for bare at plapre ud med det første, som falder en ind… og, har man brug for at «rase ud», kan man netop gøre det, før man skriver noget.
Jeg synes faktisk, for min egen del, at i en debat ansigt til ansigt kan man lettere komme til at plapre ud med noget, som måske ikke var så pænt, hvis det går lidt hurtigt, og man er ivrig, og der ikke er tid til at tænke sig om, hvis man vil have noget sagt. Eller sådan kunne det være i min studietid, i hvert fald.
Den tilgang til den skrevne debat er måske også Mot Normalt, men hvis den er bedre end den normale, gør det vel ikke noget?
Måske er normalt ikke altid godt, og unormalt ikke altid dårligt?
Mvh. Anne.
LikerLiker
5. mai 2023 at 16:01
Og så var det kona som spurte sin ektefelle: «Helt ærlig, ville du heller hatt en vakker dame, eller en intelligent dame?»
Mannen: «Ingen av delene, jeg vil bare ha deg, jeg!»
LikerLiker
11. mai 2023 at 13:09
YOU RAISED ME UP
LikerLiker
11. mai 2023 at 13:30
YOU RAISED ME UP (2)
Om forfatteren av teksten hadde til hensikt å lage en kristen tekst, vet vi ikke. Her en annen utgave av samme sang med innledende tekster fra Bibelen og en annen videoutgave som avslutter med korset:
LikerLiker
25. mai 2023 at 11:15
Å prøve å harmonere Jesu og apostlenes forkynnelse med Paulus sin forkynnelse, er en vanskelig, for ikke å si umulig, øvelse. Uansett hvor mye en prøver, blir det et blandingsevangelium som ikke harmonerer. Likevel gjøres det i dag kanskje mer enn før, og ikke minst i forbindelse med pinsa.
På tråden «Hvordan lese og forstå Bibelen» har jeg sitert flere artikler av ulike forfattere og noe ulikt bibelsyn, som alle tar for seg at menigheten på pinsefestens dag ikke er den kristne menigheten vi tilhører i dag. Den siste la jeg inn i natt 25.mai 2023 at 00.08. Dette er en artikkel fra 2006 skrevet av Oskar Edin Indergaard med overskriften:
DEN KRISTNE MENIGHETEN BGYNTE IKKE PÅ PINSEFESTENS DAG
Her tar Indergaard, på en mesterlig, lettfattelig og oversiktlig måte, med inn i Jesu og apostlenes forkynnelse og Paulus sin forkynnelse og viser hvorfor den kristne menighet ikke begynte på pinsefestens dag.
Jeg anbefaler alle å lese artikkelen til Indergaard. Synes du den er litt lang, så les litt om gangen, det skulle være lett da den er oppdelt i 13 punkter.
God avklaring!
Hilsen Åge
LikerLiker
28. mai 2023 at 14:38
«GOD PINSE!»
Dette er overskriften på en pinsehilsen fra Kjell Skartveit i dag på nettsiden document.no. Jeg mener å ha lest at Skartveit har en fri-kirkelig tilhørighet. Nettsidens ansvarlige redaktør er katolikken Hans Rustad, som eier 85 % av aksjene i selskapet. Skartveit er fast kommentator på nettsiden og har bl.a. gitt ut sin femte bok i disse dager. Både han og Hans Rustad er spesielt opptatt av det de mener er en politikerstyrt sekularisering av samfunnet med syndens utbredelse som resultat.
Kjell Skartveit starter sin artikkel/pinsehilsen i dag med sitat fra Apgj. 2, 1-11, hvor apostlene fikk Den Hellige Ånd med ildtunger som delte seg og satte seg på hver enkelt, og de begynte å tale i tunger (ulike språk).
Ikke overraskende nevner IKKE Skartveit ett eneste ord om hva «dette var», selv om Peter, etter å ha blitt beskyldt for at de var drukne, forklarte det som skjedde med profeten Joel kap. 3, 1 ff hvor Peter sier «Dette ER…» og siterer fra Joel, en profeti som BARE ble talt til ISRAEL:
«Hør dette, dere gamle! Lytt, alle dere som bor i LANDET (Israel)! Har slik skjedd i deres dager eller i deres FEDRES dager?» (Joel 1, 2)
….og viser fram til «1Herrens dag kommer – den er nær, 2 en dag med MØRKE og MULM…3 Foran dem fortærer ILD, etter dem brenner FLAMMEN…Ingen slipper unna den!» (Joel 2)
…og videre avsluttes kap. 2 med vers 27: «Og dere skal kjenne at JEG (Herren) bor midt i ISRAEL. Jeg er Herren deres Gud, og ingen annen. Og mitt folk skal aldri i evighet bli til skamme.»
Kap. 3, som Peter begynner å sitere fra, sier:
«1 Og deretter skal det skje at jeg vil utgyte min Ånd over ALT KJØD. Deres (Israels) sønner og døtre skal tale profetiske ord. Deres (Israels) gamle menn skal se syner, og deres (Israels) unge menn skal se syner. 2 Ja, også over treller og trellkvinner (under loven?) vil jeg utgyte min Ånd i de dager. 3 Og JEG (Herren) VIL GJØRE UNDERFULLE TEGN PÅ HIMMELEN OG PÅ JORDEN: BLOD OG ILD OG RØYKSØYLER 4. SOLEN SKAL FORVANDLES TIL MØRKE OG MÅNEN TIL BLOD, FØR HERRENS DAG DEN FORFERDELIGE KOMMER….»
Alt dette har jo IKKE skjedd og viser frem i tid…les resten av versene selv i kap. 3, Joel skriver bare 3 kapitler. Etter apostlene på pinsedag ble beskyldt for å være drukne, sier Peter i Apg. 2:
«14 Da stod Peter fram sammen med de elleve. Han hevet røsten og talte til dem: JØDISKE menn, og alle dere som bor i JERUSALEM! La dette VÆRE KJENT (Joels profeti, som han siterer fra vers 16 ff) for dere, og lån ører til mine ord! For disse er ikke drukne, slik som dere mener. Det er jo den tredje timen på dagen! 16 Men DETTE ER det som er sagt ved PROFETEN JOEL: 17….
Men denne profetien ble ikke oppfylt fullt ut på pinsedag og tiden etter, for hadde ISRAEL som nasjon anerkjent Jesus som den lovede Messias og Kongen (Sakarja 14, 9), ville den blitt fullt ut oppfylt, men det gjorde de ikke.
I sine taler her henvender derfor Peter seg kun til «jødiske menn» og «israelittiske menn».
Men Kjell Skartveit nevner, kanskje uvitende (?), ikke ett eneste ord om
Peters begrunnelse ut fra Joels profeti.
I stedet kaller Kjell Skartveit det som skjedde for «KIRKENS FØDSELSDAG», og til inntekt for dette siterer han også Paulus, enda Paulus ikke ble omvendt og utvalgt som «hedningens apostel» før flere år senere, og at det var HAN som hadde fått i forvalteroppdrag av Gud å «fullføre Guds ord» (Kol. 1, 25).
Men Skartveit er av samme formening som jødene på pinsedag, de som hadde loven men ble frigjort fra dens trelldom, for han kommer med en oppfordring til slutt i sin artikkel i dag:
«La oss være en kirke som elsker Gud og holder Hans bud, bare da kan vi oppfylle kallet om å være lys og salt i samfunnet.»
Slik har ikke jeg forstått Paulus, og dette ser ut for meg å være det jeg har kalt et «blandingsevangelium» og ikke etter det Paulus kaller «MITT evangelium.» Slik har jeg en annen forståelse av Guds ord enn Kjell Skartveit har.
Artikkelen hans kan du lese på denne linken:
https://www.document.no/2023/05/28/god-pinse-3/
OSKAR EDIN INDERGAAR skriver i sin artikkel «Guds nådes evangelium», følgende:
«Det var ikke Jesus som introduserte kirkens tid. Kirken begynte heller ikke på pinsefestens dag, som mange mener. På pinsefestens dag ble ET GAMMELT LØFTE TIL JØDENE INNFRIDD om at Gud ville gi dem EN NY ÅND OG ET NYTT HJERTE.» (JER. 31, 31-34).»
Jeg vil derfor ønske alle en GOD AVKLARING ANGÅENDE PINSE ved å lese Indergaard artikkel «Den kristne menighet begynte ikke på pinsefestens dag», her er linken:
http://www.steiare.no/Inder/artikler/pinse.htm
Fortsatt god avklaring angående pinsefestens dag i Apostlegjerningene , og fortsatt god pinseferie!
LikerLiker
6. juni 2023 at 16:13
LikerLiker
6. juni 2023 at 16:27
🤣🤣🤣
LikerLiker
7. juni 2023 at 10:14
Denne anbefaler jeg sterkt…….en fantastisk lettfattelig forklaring på hva som skjer når vi dør og hvem som skal leve i 1000-årsriket og hva som skjer der……
https://podcasts.apple.com/no/podcast/prophecy-watchers/id1162811009?l=nb&i=1000612652226
LikerLiker
7. juni 2023 at 22:45
Tror vi har vært innom bibelstedet som sier at ikke alle som sier herre herre skal bli kjent igjen av Jesus. Hørte en som sa at det er hjerteforholdet som er avgjørende. Hva mener dere om. dette?
LikerLiker
8. juni 2023 at 11:26
Sa han da noe om hva han mente med «hjerteforholdet»? Hvis han ikke gjorde det, fikk du i tilfelle da inntrykk av at han mente du måtte ha et «rett» forhold til Jesus? I tilfelle han mente det, så er det nok bare «TRO» på evangeliet: «Av nåde ER du frelst, ved TRO.» (Ef. 2:8). Troen har ikke noe med vårt «hjerteforhold» å gjøre.
LikerLiker
8. juni 2023 at 22:38
Det står i Matteus 6:21-23. Hvis ikke dette viser at hjerteforholdet er viktig hva handler det om da? Flere steder i NT viser at hjerteforholdet er viktig. Skal jeg oppgi stedene detr det står?
LikerLiker
9. juni 2023 at 01:06
Kan ikke se at det står noe om «hjerteforhold» I Matt. 6:21-23. «For hvor din skatt er, vil også ditt hjerte være» og «skatten må være i himmelen» (v.20) Ordet «hjerteforhold» er ikke nevnt. Dette ordet er en del av en retorikk vi finner i karismatiske menigheter, en retorikk vi ikke finner i Bibelen. Det spiller på følelser, at vi har de rette følelsene. Dessuten er dette bibelordet noe Jesus sa bare til jødene, ikke til oss troende i dag.
LikerLiker