Studenter har av og til spurt meg: «Er det galt å be til Jesus?», skriver Dr. Mark Bird i en artikkel på nettstedet answersingenesis.org. I motsetning til Jehovas vitner, for eksempel, tror disse studentene at Jesus er Gud. Så mer presist er spørsmålet: «Har Gud Fader reservert bønn til kun å bli rettet bare mot seg selv, til tross for Kristi påstander om likhet?» Denne artikkelen vil presentere bevis fra Skriften, først og fremst, og gjennom tradisjon, for det andre, at det er passende og til og med viktig å rette våre bønner direkte til Jesus.

Introduksjon

En gang mens jeg holdt et helgeseminar om sekter og kulter, tok jeg noen få studenter med på en feltreise til et av Jehovas vitners forsamlingssteder, som de kaller for Rikets sal. Den søndag formiddagen holdt en leder i sekten en Bibelleksjonen om bønn. Et av hovedpoengene hans var at «Jehova ikke har delegert bønn til englene eller til Jesus. Jehova har forbeholdt bønn bare for seg selv.” Etter møtet ba jeg lederen om å forklare hvorfor vi bare skulle be til Faderen, og ikke til Jesus. Han sa at det var fordi «Jesus er ikke den allmektige Gud, og bare Gud skal tilbedes.» Jeg avviser selvfølgelig den grunnen til å ikke be til Jesus, som alle evangeliske, siden Jesus er Gud.

Det er ikke bare Jehovas vitner som argumenterer for bare å be til Faderen. Jeg har også hørt noen få evangeliske kristne hevde at vi ikke skal be direkte til Jesus. Et argument fremsatt for denne forståelsen er at Herrens bønn, Fadervår, er rettet til Faderen og ikke til Sønnen. Imidlertid er det nettopp fordi Jesus er en guddommelig person vi kan (og bør) be til ham. Poenget mitt er ikke å antyde at det må være riktig å be til Jesus fordi sektene mener det er galt. Det er mange praksiser hos noen av sektene som er verdt å beundre og løfte fram; for eksempel deres tilsynelatende utrettelige og modige vitnesbyrd. Jeg prøver heller ikke å sette de evangeliske kristne, som ikke ber til Jesus, i samme bås som Jehovas vitner. Det jeg antyder er at vårt syn på Jesu natur skal ha betydning for vår kommunikasjon med ham. Vi ber til Jesus nettopp fordi han er guddommelig. Når Jehovas vitner sier at vi ikke skal be til Jesus fordi han ikke er den allmektige Gud, kan vi nettopp si at vi ber til Jesus fordi han er den allmektige Gud, og dermed en som forventer og aksepterer uttrykk for tilbedelse.

Herrens bønn

Selv om det ofte kalles Herrens bønn, må vi huske på at Jesus ikke sa disse ordene på sine egne vegne. I stedet ga han et eksempel til disiplene sine. Siden Jesus var uten synd, ville Jesus aldri behøve å be ordene «tilgi oss vår skyld [overtredelser].» Betyr det faktum at denne modellen for bønn adresserer Faderen og ikke Sønnen at vi aldri skal adressere Sønnen (eller Ånden) i bønn? Nei, ved å gi oss denne modellen for bønn begrenset Jesus ikke bønnene våre til en viss struktur eller ordbruk. Dersom det er tilfellet må vi eliminere bruken av ordene “i Jesu navn”, siden de ikke nevnes i Herrens bønn. Vi må også eliminere takksigelse fra bønnene våre, siden det ikke vises i Herrens bønn. Men åpenbart bør vi takke Gud i bønnene våre. Be uavbrutt, takk Gud under alle forhold! For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus. (1. Tessaloniker 5:17-18)

Jesu ord, «Vår far som er i himmelen», forhindrer oss ikke i å be til Jesus noe mer enn hans ord «Gi oss vårt daglige brød» hindrer oss i å be om noe å drikke. Videre hadde det vært litt rart for Jesus å be til seg selv i stedet for Faderen. Vi lærer mye av denne bønnen, men den lærer oss ikke alt vi bør vite om å snakke med Gud.

Det er passende å be direkte til Faderen; Herrens bønn viser det tydelig. Bare fordi vi har lov til å be, og til og med beordret til å be til Faderen, betyr ikke det at vi ikke har lov til å be til Sønnen.

Jesus tok imot bønnebegjær og bønner som æret ham.

Noen vil kanskje si at bønn til Jesus som lovpriser ham er legitimt, mens bønnebegjær ikke er det. Jeg vil hevde at Jesus aksepterte og fremdeles godtar begge typer bønner. Eksemplene nedenfor viser bruk av begge type bønner til Jesus.

Nytestamentlige kristne ba til Jesus.

I følge apostelen Paulus ba nytestamentlige kristne til Jesus: Paulus…..hilser Guds menighet i Korint, dere som er helliget i Kristus Jesus og kalt til å være hellige sammen med alle som hver på sitt sted påkaller vår Herre Jesu Kristi navn – han som er deres og vår Herre. (1. Korinter 1:1-2)

Det ser ut til at Paulus inkluderer seg blant dem som påkaller navnet Jesus. Disse bønnene rettet mot Jesus var universelle. Bruken av ordet «påkaller» i presens antyder at bønnene var noe foregikk hele tiden. “Påkaller” betyr å adressere eller be til, som i 1. Peter 1:17: Dere påkaller Gud som far, han som ikke gjør forskjell på folk, men dømmer enhver etter hans gjerninger. Et annet sted der «påkaller Herren» brukes er i 2. Timoteus 2:22: …sammen med andre som kaller på Herren av et rent hjerte. Det greske ordet her, ἐπικαλουμένοις, er i nåtid, som i dette tilfellet gir verbet “å påkalle” en durativ forstand, som betyr en handling som foregår over tid. Verbet «å påkalle» sin natur og betydning stemmer overens med denne bruken, og ingenting i sammenhengen eller grammatikken antyder noe annet. Disse kristne “kalte” ofte (kontinuerlig) på Herren. Andre tekster som beskriver troende som påkaller Herren inkluderer Apostlenes gjerninger 9:14, 21; 22:16: Men Ananias svarte: Herre, jeg har hørt mange fortelle om denne mannen og alt det onde han har gjort mot dine hellige i Jerusalem. Og nå er han her med fullmakt fra overprestene for å legge i lenker alle som påkaller ditt navn………Er ikke dette han som i Jerusalem ville utrydde alle som påkaller dette navnet?……. Så hvorfor nøler du nå? Kom og la deg døpe og få syndene vasket bort mens du påkaller hans navn.

Paulus ba også til Jesus da han «ba Herren» om å fjerne tornen i kjødet. Tre ganger ba jeg Herren om at den måtte bli tatt fra meg, men han svarte: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» Derfor vil jeg helst være stolt av mine svakheter, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg. (2. Korinter 12:8-9)

Hvorfor tror vi at henvisningen til “Herren” her refererer til Jesus i stedet for Faderen? I Paulus’ brev brukes betegnelsen “Herren” (kurios) vanligvis til Jesus, mens “Gud” vanligvis betegner til Faderen. (Vine, W. E. 1996. Vine’s Expository Dictionary of the New Testament. Plano, Texas: Thomas Nelson Publishers. Jeg har også min egen studie av Det nye testamentet for å bekrefte dette.) Og se på reaksjonen fra Paulus da Herren sa til ham: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» Paulus forteller oss at han vil være stolt av sine svakheter for at «Kristi kraft» (Herren) ville bli åpenbart i ham. Så referenten for “Herren” er Jesus. Paulus ba til Jesus, og Jesus svarte. Legg merke til at dette var bønnebegjær, ikke lovprisning. Dette var ikke spontane bønnebegjæringer eller bønner gitt som svar på Herrens røst eller et syn, men en bønn han ba tre ganger, mens Paulus ventet på svar på sitt bønnebegjær til Jesus. Dersom det var upassende for noen å be til Jesus, ville Paulus ikke ha bedt Jesus tre ganger om å svare på en spesifikk forespørsel. Jesus irettesatte ikke Paulus for å ha bedt bønnen, men han informerte Paulus om at han hadde det bedre uten at bønnebegjæret ble innvilget.

I 2. Tessaloniker 2: 16–17 velsignet Paulus Tessalonikerne med disse ordene: Vår Herre Jesus Kristus selv og Gud, vår Far………må han gi deres hjerte mot og styrke til alt godt, i ord og gjerning! Selv om denne bønnen er i en annen form enn andre bønner, innebærer den en forespørsel til Jesus (og Faderen), og dette antyder legitimiteten til bønn til Jesus. Paulus forventet at Jesus skulle svare på denne forespørselen. En lignende bønn, som inkluderer Jesus, finnes i 1. Tessaloniker 3: 11–14: Må Gud selv, vår Far, og vår Herre Jesus føre oss til dere! Og må Herren la kjærligheten dere har til hverandre og til alle mennesker, få vokse seg rik og stor, slik som vår kjærlighet til dere! Slik skal han styrke hjertene deres, så dere står uklanderlige og hellige for vår Gud og Far når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige. Amen.

Be til Jesus2

Tilbedelsen av Jesus

I evangeliene ble Jesus tilbedt, og han godtok det: «Jeg tror, Herre», sa mannen. Og han tilba ham. (Johannes 9:38) Selvsagt innebar dette verbal kommunikasjon til Jesus eller bønn. Evangeliene er ikke det eneste stedet der tilbedelse av Jesus skjer. Englene får beskjed om å tilbe Jesus: Og når han på nytt fører den førstefødte inn i verden, sier han: Alle Guds engler skal tilbe ham. (Hebreerne 1:6) Det er tilbedelse av Jesus (Lammet) av både engler og mennesker i Åpenbaringsboken (Johannes Åpenbaring 5:8-13)

Da alle tre medlemmer av Treenigheten er Gud, skyldes vi å tilbe hver av dem, kollektivt og individuelt, på grunn av Treenighetens natur. Påkallelse innebærer lovprisning og tilbedelse. Det ville være galt å fraråde folk fra å henvende seg til hvert enkelt medlem av Treenigheten i lovprisning og tilbedelse. Gud forventer at vi skal tilbe Jesus. Jehovas vitner vil ikke be til Jesus fordi de tror at han ikke er verdig tilbedelse. Vi ber til Jesus fordi vi vet at han er verdig å bli tilbedt, og at han til og med krever tilbedelse. Jesus befalte oss å ære Sønnen på samme måte som vi ærer Faderen: Og Far dømmer ingen, men har overlatt hele dommen til Sønnen, for at alle skal ære Sønnen slik de ærer Far. Den som ikke ærer Sønnen, ærer heller ikke Far, han som har sendt ham. (Johannes 5:22-23) Dersom vi ikke klarer å lovprise Sønnen i våre bønner, når vi lovpriser Faderen, vil vi virkelig ære Sønnen slik vi gjør med Faderen da?

Den tidlige kirken innså viktigheten av å tilbe Jesus gjennom bønn. Da Athanasius tok et oppgjør med arianismen på begynnelsen av 300-tallet, påpekte han faktisk at kristne hadde bedt til Jesus fra begynnelsen av. Athanasius hevdet at hvis Jesus ikke var av samme substans som Faderen (homoousios) og i stedet bare var en skapning -som bare tilhørte Faderen (homoiousios), ville kristne fra begynnelsen ha begått avgudsdyrkelse ved å be til Jesus. (McGrath, Alister. 1998. Historical Theology: An Introduction to the History of Christian Thought, p. 26. Oxford: Blackwell Publishers.)

Bønnebegjær til Jesus i evangeliene

I evangeliene ba mange mennesker Jesus om mirakler. I en undersøkelse av Det nye testamentet fant jeg minst syv distinktive ganger da folk ropte til Jesus om barmhjertighet, og behandlet ham som en guddommelig person, og de forventet svar. Bør ikke disse forespørslene betraktes som bønner? Selvsagt betyr ikke Jesu himmelfart at hans tilhengere ikke lenger kan komme med bønnebegjæringer til ham.

Andre eksempler på bønner til Jesus

Det er andre eksempler på rettmessige bønner til Jesus i Det nye testamentet. Dette var bønner som ble gitt som svar på at mennesker hørte Jesu stemme eller så ham i et syn. I stedet for å se på disse eksemplene som unntak fra regelen, foreslår jeg at vi anerkjenner Skriften som Kristi ord til oss i dag, og svarer ved å rope til ham. Stefanus ba i Apostlenes gjerninger 7:59: «Herre Jesus, ta imot min ånd.» Ved Paulus’ omvendelse ba han til Jesus: «Herre, hva vil Du jeg skal gjøre?» (Apostlenes gjerninger 9:6) Ananias snakket med Jesus da Jesus viste seg for ham i et syn: I Damaskus bodde en disippel som het Ananias. I et syn sa Herren til ham: «Ananias!» Han svarte: «Her er jeg, Herre.» Og Herren sa: «Gå bort i den gaten som kalles Den rette, og i huset til Judas skal du spørre etter Saulus fra Tarsos. For se, han ber. Og han har hatt et syn og sett en mann som heter Ananias komme og legge hendene på ham, så han får synet igjen.» Men Ananias svarte: «Herre, jeg har hørt mange fortelle om denne mannen og alt det onde han har gjort mot dine hellige i Jerusalem. Og nå er han her med fullmakt fra overprestene for å legge i lenker alle som påkaller ditt navn.» (Apostlenes gjerninger 9:10-14) Her ser vi tydelig at de som tilbad Jesus var de som skulle arresteres og eventuelt drepes. Dette var det som skilte kristne fra den jødiske tro. De kristne tilber og påkaller Jesu navn. Den aller siste bønnen i Det nye testamente er adressert til Jesus av apostelen Johannes Åpenbaringsboken 22:20: Kom, Herre Jesus! Dersom det var galt å påkalle Jesus direkte, kunne Johannes, den inspirerte forfatteren, heller ha sagt: «Far, kan sønnen din komme.» Men i stedet ga han oss disse ordene for at vi også skal kunne rope til Jesus: Kom, Herre Jesus!

Det siste verset som det refereres til, henviser til uttrykket «Maranatha» (funnet i 1. Korinter 16:22), som vanligvis oversettes som bønnebegjæret «Kom, Herre.» “Maranatha” er et arameisk uttrykk som oppsto før kristendommen hadde spredt seg gjennom det hedenske samfunnet. Det ser ut til at de kristne veldig tidlig ropte til Jesus: «Kom, Herre!» Dette var en bønn om en direkte handling.

Jesus hevdet at Han ville svare på våre bønnebegjær

Johannes 14:13-14 oppmuntrer oss til å komme med våre bønnebegjær direkte til Jesus. Jesus sier: Og det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Faderen skal bli æret gjennom Sønnen. Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det. Jesus sier her at han ville svare på bønn når vi ber ham om noe i hans navn. Så Jesus autoriserer oss til å tale ham i bønn, når vi kommer i hans navn – i hans egen autoritet og i hans vilje. Og han lovet at han ville svare.

Be til Jesus3

Bønn i Jesu navn

Bønner til Jesus er tillatt og oppmuntret av Kristi lære i Johannes 14:14, og i ethvert avsnitt der Jesus sier at vi skal be i hans navn. Da Jesus ba oss om å be i sitt navn, ba han oss ikke om å bruke en spesiell frase på slutten av hver av våre bønner, selv om uttrykket «i Jesu navn, Amen» absolutt er passende og til Guds ære. Jesus ba oss faktisk komme til Gud (derfor ethvert medlem av Treenigheten) i sin autoritet. Vi har rett til å komme til Gud og motta nåde og hjelp på grunn av hvem Kristus er, hva han gjorde for oss og hva han lovet. Han har gitt oss ”de største og mest dyrebare løfter” (2. Peter 1: 1–4), og når vi kommer til Gud med våre forespørsler, har vi fått autorisasjon til å komme i tro og tro at han vil oppfylle det han har lovet. Det er som lappen jeg skrev til jentene mine for å motivere dem til å rengjøre rommet sitt:

Jenter, jeg tar dere med ut og spanderer is hvis dere rengjør helt under sengen deres. Når dere er ferdig, ta med dere denne lappen og bilder på et kamera for å bevise arbeidet ditt, så går vi ut i løpet av to dager etter rengjøringen.

-Pappa

 Denne lappen var et løfte med min signatur. Da jentene kom for å presentere lappen og bildene for meg, kom de i mitt navn, eller autoritet. Jentene hadde all rett til å forvente at jeg ville ta dem ut til iskrem da de tok med seg lappen med mitt løfte og navnet mitt på. Jesus i kraft av sin guddommelighet ga oss noen løfter med en mye større autoritet enn jeg eller et annet skapt vesen kan gi. Vi kommer til ham eller til Faderen i hans autoritet. Han har gitt oss ”utstedelsesbrevet” med sin ”underskrift” slik at vi kan være sikre på svar på bønnene våre. Å be i hans navn er å be med tro om at han vil holde løftene som den gode, trofaste og mektige Gud. Om disse trosfylte ordene er rettet til Sønnen eller til Faderen, gjør liten forskjell, siden både Faderen og Sønnen er den éne sanne Gud. Dersom man ønsker å bruke uttrykket “i Jesu navn” på slutten av en bønn som blir bedt til Jesus, kan man også bruke “i ditt navn, Amen”.

Bønn til Faderen gjennom Sønnen i Den Hellige Ånd

Det er slik at alle våre bønner, også de vi ber til Ånden eller Sønnen, til slutt rettes til Faderen, som er Treenighetens øverste. (Johannes 14:26; 1. Korinter 11:3) Det er gjennom Kristus at vi har tilgang til Faderen. Og vi ber i Ånden til Faderen. Gjennom ham har både vi og dere adgang til Far i én Ånd. (Efeserne 2:18) Åndens rolle er viktig. Romerne 8:26 sier at Ånden hjelper oss i vår svakhet: På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord. Så vi skal be i Ånden og gjennom Jesus (på grunnlag av det han har gjort for oss, og i hans autoritet). Å faktisk be til Ånden eller til Sønnen mens du ber i Ånden delegitimerer ikke bønnen vår. Når vi ber til Ånden, ber vi fortsatt til Gud. Og når vi ber til Jesus i hans autoritet, ber vi fortsatt til Gud, og på en måte til Faderen selv.

Fordi bønner rettet til Faderen er så vanlige i Det nye testamentet, er det absolutt passende å henvende seg til Faderen med jevne mellomrom (vi bør be til ham ofte). Men jeg er sikker på at Gud ikke teller bønnene våre til hvert enkelt medlem av Treenigheten for å sikre at vi har bedt til hver enkelt i riktig proporsjon. Treenigheten er ikke “sjalu” på hverandre. Selvfølgelig, hvis vi holder et medlem av Treenigheten helt ute fra våre bønner, kan det være et problem med vårt syn på den personen i Treenigheten. Å kommunisere til hver person i vår guddom er viktig for å ha fellesskap med vår treenige Gud.

Bønn er viktig for å dyrke et personlig forhold til Jesus

Tenk over det faktum at Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd alle er guddommelige personer. Siden de er personer, er de alle i stand til å ha et forhold ikke bare med hverandre, men også med mennesker. Vil Gud at vi skal ha et personlig forhold til hver av de guddommelige personene i Treenigheten?  I så fall, hvordan kan vi utvikle et forhold spesifikt med Jesus uten muntlig å kommunisere med ham? Hvordan kan vi utvikle et forhold til alle vi ikke snakker med? Personlige forhold må innebære kommunikasjon. Hvis vi kommuniserer med Gud Sønnen, ber vi til ham.

I Johannes 10 hevder Jesus at han kjenner sine etterfølgere, hans “sauer”, og at han kaller dem alle ved navn. Hvis vår hyrde kaller oss ved vårt navn (en meget trøstende tanke), hvorfor skal vi da ikke også kalle ham ved hans navn? I det minste indikerer denne passasjen at ekte kristne har et personlig, en-til-en, intimt forhold til Jesus. Dette må innebære å snakke med Jesus og lytte etter stemmen hans.

Hva med den Hellige Ånd? Er bønnene til ham også legitime? Apostelen Paulus viser til vårt samfunn og fellesskap med Den Hellige Ånd. 2. Korinter 13:13 sier: Vår Herre Jesu Kristi nåde, Guds kjærlighet og Den hellige ånds samfunn være med dere alle! Vi kan også lese følgende i Filipperne 2:1: Om det da er trøst i Kristus, oppmuntring i kjærligheten, fellesskap i Ånden, om det finnes medfølelse og barmhjertighet….. Igjen, hvordan kan vi ha samfunn eller fellesskap med noen vi ikke snakker med? Selv den Hellige Ånd ønsker å ha fellesskap med oss. Dr. Bill Ury spør: «Når var siste gang at du i bønn snakket til Den Hellige Ånd med samme ømhet, intimitet og tillit som du gjør med Faderen og Sønnen?» (Bill Ury er en professor ved Wesley Biblical Seminary. Sitatet kommer fra en leksjon om Den Hellige Ånd fra hans Systematic Theology II class.) Hvis bønner til Den Hellige Ånd er legitime, er det selvfølgelig riktig å be til Jesus.

Synderens bønn: Bønn til Jesus om å inngå et forhold til ham

Hvis du noen gang har bedt med noen om å motta Kristus, er det mulig du har sitert Johannes 1:12: Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn. Du kan ha oppmuntret synderen til å erkjenne Jesus som Herre og be ham om tilgivelse for synder. Dette er veldig viktig for synderen å gjøre. Hvis du trodde det var upassende å be til Jesus, ville du ikke bedt synderen om å be til ham. Det er mulig for noen å motta Kristus i livet uten å adressere ham, men dette slår meg som unaturlig og for indirekte. Men når du tror det er riktig å be til Kristus, oppfordrer du synderen til å si en bønn til ham. Denne bønnen til Jesus vil være begynnelsen på et felleskap mellom denne nye kristne og hans frelser, som han kan kommunisere med hver dag.

Be til Jesus4

Å synge til Jesus som en form for bønn

I Efeserne 5:19 skrev Paulus at de troende skulle synge sammen, la salmer, hymner og åndelige sanger lyde! Syng og spill av hjertet for Herren. Paulus ber oss sannsynligvis synge for Jesus (“Herren”). Siden sanger adressert til en guddommelig person rett og slett bare er bønner satt til rim og musikk, kan vi ta det som et bud: Vi skal be til Jesus i form av sang. Det er tidlige bevis fra kirkehistorien om at kristne tok denne kommandoen på alvor. For eksempel er bevis på tidlige salmer til Jesus funnet i et brev fra den romerske guvernøren Plinius den yngre til keiseren Trajan (ca. 110 e.Kr). Plinius anklaget de kristne for å «synge salmer til Kristus som for en gud.» Dette viser at kristne tilbad Kristus veldig nær tiden da kirken begynte. Disse tidlige kristne verbaliserte sin tilbedelse av Kristus i lovsanger, og risikerte livet ved å gjøre det.

En salme som utviklet seg kanskje i de senere tiår av det andre århundre, kalles Phos Hilaron. Den hyller Jesus som «Glede for den udødelige Faders hellige ære,» og sier til Jesus, «til enhver tid skal du bli æret med lykkelige stemmer, Guds sønn, livets giver.»

Tradisjonen med å synge direkte til Jesus i salmer har vært vanlig i hele den kristne tidsperioden. Ta en titt på salmebøkene våre. Hvis det var galt å be til Jesus (og Ånden), ville det være galt å synge mange av salmene i sangbøkene våre. Våre bønner til Kristus og Den Hellige Ånd i salmene våre stemmer helt overens med Skriften og med hva kirken (må forståes med de kristne, ikke en organisasjon) alltid har lært om bønn til hvert medlem av Treenigheten.

Avsluttende kommentar

Fordi Jesus er så interessert i å ha et personlig forhold til hver enkelt av oss, ville vi som kristne gjøre en alvorlig feil ved å føle at vi ikke skulle snakke til Sønnen (og til og med Ånden) i bønn. Et personlig forhold til Jesus innebærer naturlig nok å kommunisere med ham, uttrykke engasjement for ham, uttrykke ens avhengighet av ham, be om hans hjelp osv. Det er viktig å dyrke et sunt forhold til Jesus, så vel som med Faderen. Det som vi har sett og hørt, forkynner vi også for dere, for at dere skal ha fellesskap med oss, vi som har fellesskap med Far og med hans Sønn Jesus Kristus. (1. Johannes1:3)

Alle medlemmene av treenigheten deler de samme ønskene, hvorav de ene er å ha et personlig forhold til oss mennesker. Alle har samme guddommelighet og er derfor verdige å tilbe, og hver av dem bør æres og lovprises med ord. Hver fortjener uttrykk for tilbedelse og underkastelse. Det er ikke noe forbud i Skriften mot å be til Jesus. Å komme med spørsmål direkte til Jesus selv er eksemplifisert i Skriften, og det blir gitt befaling om å adressere lovprisning og tilbedelse direkte til Jesus. Derfor trenger våre bønner ikke være begrenset til Gud Faderen. Som Gud er Jesus verdig lovprisning og er i stand til å svare på bønn. Alle personer i treenigheten burde inkluderes uten å nøle i våre bønner til Gud.

Frelsesbønn

Kjære Far i Himmelen! Ingen kjenner meg bedre enn du gjør. Du ser hvem jeg er, hva jeg har gjort, og hva som vil hende i tiden som kommer. Jeg ønsker å bli bedre kjent med deg.

Kjære Jesus! Jeg ønsker å ta imot deg. Som Frelser og Herre. Jeg ønsker å leve mitt liv med deg. Tilgi meg for at jeg har levd for meg selv.

Hellige Ånd! Lær meg å kjenne min Skaper og Hans Sønn. Vis meg hvem jeg er i Han. Herre, jeg vil leve for deg. Hold meg i din hånd.


 

Relaterte artikler:

Den korteste bønnen i Bibelen

Hvem er Jesus? -Jesu to naturer

Navnet Jesus

Spørsmålet som Jehovas Vitner ikke klarer å svare på