En sterk dokumentar av hedersmannen, evangelisten og forfatteren Ray Comfort fra Living Waters, basert på hans bok, bestselgeren Hitler, God, and the Bible.
Den drøye 30 minutter lange filmen begynner med å vise bilder av Holocaust, og konstanterer at Adolf Hitler beordret drapene på 11 millioner mennesker. Dette blir etterfulgt av Comfort som intervjuer folk om Hitler; svarene deres indikerer mangel på historisk kunnskap, selv om han også finner en nynazist som sier at han elsker Hitler. Comfort foreslår en hypotetisk situasjon til intervjuobjektene sine, og spør om de ville drept Hitler hvis de hadde muligheten på det tidspunktet i historien. Han spør intervjuobjektene om flere hypotetiske dilemmaer relatert til Holocaust.
Deretter bytter han emne for så å gjøre lignende sammenligninger med og om abort i USA og retten til liv.
Dokumentaren konkluderer med Comfort som henviser til at over 50 millioner aborter har skjedd til dags dato i USA; han kaller dette «American Holocaust».
Nettavisen Christian Examiner kalte filmen «dramatisk» og uttalte at den «fikk nasjonal oppmerksomhet». Den skrev om Ray Comforts bruk av «moralsk ladde» spørsmål og hans forsøk på å endre tankene til «for det meste college-aldrede» intervjuobjekter, og hvordan han fikk åtte av intervjuobjektene til å endre mening om sitt abortsyn, som et resultat av intervjuet.
En utrolig sterk film som viser grusomhetene, de moralske og etiske likhetene og dilemmaene ved det å utrydde jøder under 2. Verdenskrig og det å utrydde millioner av ufødte barn, et holocaust som foregår akkurat nå. Bør absolutt sees!
Nettstedet OneNewsNow skrev i 2015 om en kvinne fra Storbritannia som ble oppsagt fra en kristen skole og deretter kontaktet av Child Protective Services (Barnevernet) for å vise filmen til sine egne barn. På en samling på en barneskole tilhørende Church of England ga kvinnen ut traktater som oppmuntret barn til å se filmen 180, den svært populære kristne dokumentaren om abort. Hun ble suspendert, og fortalt senere at Child Protective Services hadde blitt varslet siden hun innrømmet å ha vist filmen for sine egne to barn.
Ray Comfort, produsenten av 180 og grunnleggeren av Living Waters, er forferdet over å høre om så sterk motstand mot en kvinne som deler «pro-life» filmen.
«Jeg fant ut gjennom Facebook-siden min at hvis det er noe som vekker demoner, så er det spørsmålet om abort,» sier han til OneNewsNow. “Det handler ikke om valg. Det handler om drap på barn, og det er en grusomhet som ikke kan beskrives med ord. At dette skjer i England er grufullt, og jeg tror det vil komme til USA også dersom vi ikke står opp som kristne og forkynner evangeliet, og får denne nasjonen til å søke Jesus Kristus. ”
Comfort ble overrasket over at det var en kristen skole som ble kvinnens motstander.
«Når du leser Skriften, er det de religiøse menneskene som prøvde å drepe Jesus,» sier han.
“Jeg vet ikke om det har gått opp for deg, men de prøvde å drepe ham ti ganger før han kom til korset. Jesus advarte om at det vil komme en tid da folk vil drepe kristne og tro at de gjør Gud til en tjeneste. Og det er virkelig tilfelle med dette. Det er religiøse mennesker, mennesker som har en form for gudstro, som har gått imot denne stakkars kvinnen, og hun er bare et menneske med et godt hjerte.”
Siden hendelsen har kristne stått frem og vist sin støtte til kvinnen.
Få også med deg artikkelen Sannheten om ABORT – (ABORT = DRAP)
19. januar 2020 at 19:19
Hei Richard!
Sterke bilder av fostre. Har du hørt om Ludvig Nessa og Børre Knudsen? Støtter du dem og metodene deres? En sa til meg en gang at det er bedre å bruke kreftene på Jesus.
Mange kristne går også i mot homofili. Står det ikke at man ikke skal dømme verden? Men så har vi jo Sodoma og Gomorra.
LikerLiker
19. januar 2020 at 19:47
Vi skal formidle hva Bibelen sier. Det er ikke vi som dømmer, men verden er allerede dømt, som Bibelen sier. Verden blir dømt av Guds ord. Det gjelder også homofilt praktiserende.
Ja, jeg støtter opp om Nessas og Knudsens måte å aksjonere på!!!
Bedre å bruke tiden på Jesus??? Hva slags grusom unnskyldning for å lukke øynene for disse massedrapene er dette?? En skam dersom en kristen kan finne på å si noe så skjødesløst!!
Det dere gjør mot en av disse minste gjør dere mot meg, sa Jesus! Så å forsøke å stoppe mord på uskyldige og forsvarsløse barn er virkelig å bruke tiden på Jesus!!!!!!!!!!!!
LikerLiker
19. januar 2020 at 20:38
Kommer ikke gudfryktighet og motstand mot blant annet abort av seg selv hvis folk er åpne for evangeliet om Jesus? Altså å forkynne om Jesus.
LikerLiker
19. januar 2020 at 20:59
Hei Fredrik!
God kommentar!!! Det skulle man virkelig tro var sant, men folk er bare folk og det man blir foret med av løgner og propaganda vil prege oss.
Tenk bare på hvordan folk sier de tror på evolusjon og at vi stammer fra apene selv om Guds ord sier noe helt annet. Så når media og helsevesenet proklamerer at det er celleklumper og ikke barn og at disse celleklumpene hører til mors kropp, så tror mennesker dette. Mennesker er ofte lettlurte tåper!! Fortsatt har vi ikke lært av Goebels som sa at dersom man gjentar en løgn ofte nok vil det til slutt bli en «sannhet»!
Men, enig med deg Fredrik. Tror man Bibelen og lar seg fylle av Guds ånd bør man forstå at abort er mord og at evolusjonsteorien er tidenes bedrag!!
LikerLiker
20. januar 2020 at 19:17
Hei Richard!
Husker du artikkelen til Jostein Gaarder om Israel? Hva mener du om den?
LikerLiker
20. januar 2020 at 20:31
Hei Fredrik, vrir hjernecellene nå, men kommer ikke på den artikkelen nå. Har du link?
LikerLiker
21. januar 2020 at 16:15
Nei. Det var mye debatt i media etterpå. Kanskje du finner den hvis du går inn på aftenposten.no og søker på Jostein Gaarder.
LikerLiker
21. januar 2020 at 16:33
Hei. Det er jo en kronikk helt tilbake i 2006. Finner ikke kronikken, men ser den får massiv kritikk fra jøder og israelere og fra norske israelsvenner. De hevder den er antisemittisk. I tillegg ser jeg at et flertall av nordmenn støtter Gaarder. Ikke et godt tegn. En god indikasjon på at kronikken faktisk er antisemittisk.
LikerLiker
24. januar 2020 at 14:49
Hei Richard!
Hva slags syn har du på alkohol?
LikerLiker
24. januar 2020 at 15:31
Hei Fredrik!
Jeg har ikke et svart/hvitt syn på alkohol da Bibelen heller ikke har det.
Dette er det man kaller for et adiafora, altså et moralsk stridstema som man ikke finner et klart svar på i Bibelen.
Det er ingen tvil om at alkohol ble brukt av bibelske personer, så også av Jesus. Han begynte sin gjerning med å lage vann om til vin.
Men, samtidig så leser vi flere steder om at det formanes til måtehold. Alkohol påvirker oss og det er vel litt meningen med det. Alkohol kan hjelpe oss med å slippe oss litt mer løs og åpne oss litt mer opp. Dette er en hyggelig effekt av alkohol. Men, å rave rundt uten å ha kontroll på seg selv og sine handlinger fordømmer Bibelen. Bibelen sier til og med at drukkenbolter vil gå fortapt. Altså som en del av et ugudelig liv uten en levende tro på Jesus Kristus.
Paulus skriver at vi ikke skal drikke oss fulle på vin, men heller la oss fylle av Den Hellige Ånd. Vi skal ikke fylle opp den tomheten alle mennesker har inni seg med kunstige stimuli, men med Den Hellige Ånd slik at vårt liv og vår livsoppførsel gjenspeiler et hellig liv til Guds ære.
Jeg tenker at det er fint at mennesker velger å leve som avholdsmenn, samtidig som jeg misliker om disse ikke aksepterer at andre ser annerledes på det.
Alkohol bør absolutt ikke brukes i kristne sammenhenger mener jeg personlig. Det er godt at det finnes arenaer der det ikke finnes drikkepress eller at ting kan eskalere grunnet for mye alkohol.
Jeg har tatt et valg om å ikke være avholds, men måteholden. Jeg tar veldig hensyn til hvem man er sammen med, situasjon m.m. Jeg har stort sett fra ungdommen av hatt et totalavholdssyn, men jeg oppfattet det som vanskelig for min egen del da jeg ble litt eldre. Har opplevd selv mer respekt for den jeg er etter at jeg heller gikk over til måtehold. De rundt meg vet om min tro og aktive kristne liv og vet at jeg ikke ønsker å utagere. Det var mye lettere å komme i kontakt med arbeidskamerater, folk i fotballmiljøet m.m etter at jeg la fra meg mitt totalavholdssyn. Tidligere følte jeg at enkelte distanserte seg fra meg pga dette og ikke pga hvem jeg var.
Egentlig vil jeg ikke mene så kraftig om dette temaet. Det er personlig, kulturbetinget, situasjonsbetinget og det er heller ingen tvil om at høyt alkoholforbruk og feil alkoholbruk har ødelagt utrolig mange hjem og mange, mange barn har fått sin barndom ødelagt.
Man må rett og slett bruke visdom rundt temaet alkohol og være flink til å forstå den settingen du er i.
Mvh Richard
LikerLiker
24. januar 2020 at 16:51
I ordspråkene står det at alkohol er som ormegift. Paulus sa til Timoteus at han skulle drikke vin for magen. Det har jeg hørt er fordi vannet var møkkete. Vet du noe om det? Også bør man være forsiktig med alkohol for man kan bli alkoholiker.
LikerLiker
24. januar 2020 at 17:15
Hei.
Kan du finne dette verset til meg i Ordspråkene.
Dette du nevner om Paulus og det han sier er rimelig tro. Slik er det også idag. Ofte avslutter man et måltid med en liten snaps for å ta kvernen på evt basselusker.
LikerLiker
24. januar 2020 at 17:58
Jeg finner det ikke. Har bare hørt det.
LikerLiker
25. januar 2020 at 19:26
Hei Richard!
Er du på facebook? Hvis ja er du medlem av apologetikk Norge. Søk på det. Det er en interessant diskusjon om apologetikk der. Hadde vært interessant å vite hva du som en ungjord-kreasjonist mener om apologetikk. Har du en artikkel om det?
LikerLiker
25. januar 2020 at 22:02
Hei Fredrik!
Jeg er ikke på Facebook.
Skjønner ikke hva du tenker på når du blander det at jeg er ungjord-kreasjonist med apologetikk?
Apologetikk er det samme som trosforsvar. Det er noe alle kristne bør gjøre og være i stand til.
Bibelogtro.com er ei apologetisk side. Det jeg legger ut her er apologetikk. Nettstedet Skaper.no er ei apologetisk side der man viser hvor viktig 1. Mosebok er for forståelsen av hele Guds Ord. Tror man ikke det som står der, hva er da argumentet for å tro resten av Skriften. Er det slik at vi kan velge å vrake i Guds Ord og si at det ene er sant og dette andre er ikke sant?
Eneste artikkel som handler om temaet spesifikt er denne:
https://bibelogtro.wordpress.com/2018/02/07/trosforsvar/
LikerLiker
26. januar 2020 at 13:57
Hei Richard!
Diskusjonen på facebook handler om vitenskap skal forstås i lys av Bibelen eller i Bibelen i lys av vitenskapen. Jeg vet at ungjord-kreasjonister forstår vitenskapen i lys av skapelsesberetningen. Det jeg tenkte på var om dette gjelder hele Bibelen? Er det ikke noe i Bibelen som skal forstås symbolsk? Hvis ja så forsvarer du en bokstavelig forståelse av hele Bibelen. Diskusjonen hander også om man skal bruke fornuften i fortståelsen av Bibelen.
Det står ikke mye om skapelsen. Det står mye mer om for eksempel profetier. Likevel godtar du at det er forskjellig forståelse av profetiene. Jeg mener at skapelsesberetningen kan forstås på forskjellige måter. Er du enig i at det er mye vi ikke vet om skapelsen?
LikerLiker
26. januar 2020 at 15:06
Hei Fredrik!
Ja jeg mener selvsagt at det man kaller for vitenskap må sees i lys av Bibelen. Det er ikke sant at det ikke står så mye om skapelsen. Den beskriver rekkefølgen på hva som ble skapt når, helt detaljert.
Du sammenlikner profetier og skapelsesberetningen. Ikke veldig lett å sammenlikne, men allikevel er det likheter.
Profetier som kan observeres oppfylt, kan bekreftes som sanne. Feks Jesu første komme, ødeleggelsen av Jerusalem i år 70 m.m. Profetier som ikke er oppfylt må man prøve å forstå i Bibelens og historiens lys. Vi har ingen fasit før det har skjedd. Vi vet at feks Damaskus skal bli totalt ødelagt. Aldri har situasjonen i verden ligger mer til rette for at det kan skje når som helst. Noen tror det vil skje før Gog-krigen, andre som en del av Gog-krigen. Vi vet ikke med sikkerhet når, men vi vet at det vil skje. Derfor er profetier viktige for at vi skal forstå hvor i historien vi er og at vi skal få bekreftelser på at Gud har full kontroll. Det han har sagt vil skje, får vi bekreftelser på når det skjer. Israel fikk igjen sitt land akkurat slik Gud sa det ville skje. Da dette skjedde visste vi at nå er bortrykkelsen veldig nær!
Evolusjonister har ikke er eneste observerbart bevis for det de kaller vitenskap. De tror blindt på en teori. Kan ingenting skape noe? Finnes det observerbare bevis for at en art har utviklet seg til en annen art?
Det er ikke slik at evolusjonisme er vitenskap og kreasjonisme ikke er. Vitenskap er det som man kan. observere og har fysiske bevis for. Alt annet er hypoteser og teori.
Mvh Richard
LikerLiker
26. januar 2020 at 19:06
Alt du sier om profetier er jeg enig i. Er derimot uenig at det står mye om skapelsen. Et kapittel er ikke mye pluss et vers i Det nye testamentet.
LikerLiker
27. januar 2020 at 00:05
Hei Fredrik!
Jeg er totalt uenig med deg om det du sier om at det ikke står mye om hvordan livet og universet oppstod.
Det finnes ikke en eneste observasjon eller bevis for The big bang eller av hvordan livet oppstod. Det hjelper lite å skrive millioner av sider når det faktisk kun er blind fantasi. Eneste bevis som finnes hos evolusjonistene er at det finnes utvikling innad i dyregrupper m.m. Mikroevolusjon er vi enige om, for det kan observeres. Makroevolusjon der det er snakk om at en dyreart har utviklet seg til en annen dyreart finnes det ikke ett eneste bevis for. Det er ren fantasi.
Hvor har alle evolusjonister og vitenskap knyttet til evolusjon sine fakta fra? Jo fra andre mennesker som har tenkt høyt, men som ikke har noen bevis for det de hevder. Alt er bare mennesketanker. Det er der Bibelen er suveren! 2. kapitler helt i begynnelsen beskriver detaljert om når og hva som ble skapt og i hvilken rekkefølge.
Evolusjonistene har ingen øyenvitneobservasjoner til det de hevder. Årlig forandrer de sine årstall som dreier seg om millioner av år. Jeg tenker virkelig hvor desillusjonerte går det an å bli? De hevder dette som sannheter, men alt er mennesketanker. Hvordan kan disse tankene være større enn Guds tanker? Bibelen ER Guds ufeilbarlige ord. Gud forteller oss hvordan alt ble til. Han var øyenvitne til alt dette! Han utførte alt dette! Finnes det et bedre vitne enn Gud??? Han inspirerte Moses til å skrive ned historien om hvordan universet og livet på jorda ble til. Finnes det bedre dokumentasjon enn dette? Husk at Bibelen sier at hele Skriften er innåndet av Gud! Hvordan i alle dager kan evolusjonistenes skrifter konkurrere med dette? Kreasjonistene har Gud som øyenvitne og Han har skrevet det hele ned gjennom sin tjener Moses. Hva mener du evolusjonistisk vitenskap har å stille opp med? Tomme teorier og mennesketanker…..det er alt de har. De har faktisk ikke ett kapittel å vise til som bevis. Vi troende som tror på Skaperen, vi har 2 kapitler, skrevet av den Allmektige, Hellige og Ufeilbarlige Gud!
La oss gå gjennom hva Gud skapte og rekkefølgen på det. Legg merke til hvor detaljert det faktisk er. Ikke noen andre faktabøker kan måle seg med dette. Faktisk finnes ingen andre faktabøker om det. Kun Bibelen har fakta om skapelsen, da kun Bibelen har et øyenvitne som har observert alt, Skaperen selv! :
*Helt i begynnelsen skapte Gud Himmelen og jorden (to forskjellige verdener, steder).
Før neste skritt skjer vet vi ikke hvor lang tid det tar. Gud har ikke åpenbart det for oss slik jeg kan forstå dette. Det neste kan ha skjedd umiddelbart på den første skapelsesdagen eller det kan ha gått lang tid.
* Den første dagen skjer dette:
(På hebraisk står det faktisk at jorden ble øde og tom. Vanskelig å vite hva det betyr, men jeg heller til at dette kan høre til historien om Satans fall. Dette skjedde mest sannsynligvis før skapelsesberetningens første dag.)
Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys. Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.
Så Gud forteller oss detaljert at han laget skille på dag og natt. Men, han hadde ikke skapt himmellegemene enda. Det var Gud som lyste opp jorden.
* Andre dag skjer følgende:
Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet! Den skal skille vann fra vann.» Gud laget hvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over hvelvingen. Og det ble slik. Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag.
Hva det betyr at han skilte vannet fra hverandre er litt vanskelig å forstå, men det er åpenbart at jorden var dekket av vann. Han delte vannet slik at den ene delen tilhørte jorden og den andre delen ble til det vi ser som himmelen. Dette vannet laget en luftfuktighet som gjorde at tiden før flommen var helt spesiell. Dyr og mennesker levde lengre. Planter ble større. Dinosaurene tilhører øgler som ikke slutter å vokse, ikke rart mange av dem ble store da de ble svært gamle. Himmelens hvelving (vannet som ble skilt fra jordens vann) brast og vannet strømmet ut fra jordens indre under syndefloden. Pga dette forandret jorden og alles levealder seg etter flommen. Dette med et annet fuktig trykk og miljø er testet ut i laboratorium og Bibelens ord har vist seg å stemme.
*Dag tre skjer følgende:
Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg på ett sted! Det tørre landet skal komme til syne.» Og det ble slik. Gud kalte det tørre landet jord, og vannet som hadde samlet seg, kalte han hav. Og Gud så at det var godt.
Gud sa: «Jorden skal bli grønn! Grønne vekster skal gro på jorden, planter som setter frø, og frukttrær som bærer frukt med frø i, av alle slag.» Og det ble slik. Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, av alle slag, og trær som bærer frukt med frø i, av alle slag. Og Gud så at det var godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag.
Igjen ser vi detaljert at det tørre landet kom frem ved at Gud laget et skille på jorden mellom vann og land. Så skapte Gud alle grønne vekster,
*Dag fire skjer følgende ifølge Gud selv.
Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen til å skille dag fra natt! De skal være tegn for høytider, dager og år. De skal være lys på himmelhvelvingen og skinne over jorden.» Og det ble slik. Gud laget de to store lysene, det største lyset til å herske over dagen og det minste lyset til å herske over natten, og stjernene. Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden, til å herske over dagen og over natten og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.
Ikke før den fjerde dagen skapte Gud stjernene, sola og månen. Gud skapte faktisk alle planter på jorden før himmellegemene, det vi kaller universet. Har du tenkt på det? Gud sier at slik var det. Vil du tolke bort denne rekkefølgen? Tar Gud feil i sitt ord? Hvordan kan kristne troende fortelle at det ikke er slik det er beskrevet? Jeg hadde ikke turt å tvile på Guds ord. Hadde han skapt universet først så hadde Han begynt med å si at dette skjedde første dag og ikke fjerde.
Fjerde dag ble universet skapt!!
*La oss gå til dag fem:
Gud sa: «Vannet skal myldre av levende skapninger! Fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» Og Gud skapte de store sjødyrene og hver levende skapning av alle de slag som vannet kryr og myldrer av, og alle slags fugler med vinger. Og Gud så at det var godt. Gud velsignet dem og sa: «Vær fruktbare og bli mange og fyll vannet i havet! Og fuglene skal bli mange på jorden.» Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.
Ser du at på den femte dagen skapte Gud alt liv i havet og fuglene i luften. Evolusjonistene hevder at fuglene er etterkommere av dinosaurene. Tull og tøys og bedrag. Gud sier at fuglene ble skapt først. Ikke som øgler som utvikler seg til fugler. Etterkommerne av dinosaurer ser vi lett idag. Alle krokodiller, øgler, gekkoer, salamandere er dinosaurer. Disse slutter ikke å vokse slik vi gjør. Hadde levetiden vært lik slik den var før flommen, hadde disse blitt kjempedigre grunnet at de aldri slutter å vokse før de dør. Den femte dagen fantes ikke dinosaurer på jorden.
*Den sjette dagen er spennende for da skjer dette ifølge Gud selv:
Gud sa: «Jorden skal bære fram alle slags levende skapninger: fe, kryp og ville dyr av alle slag!» Og det ble slik. Gud laget alle slags ville dyr og alle slags fe og alle slags kryp på marken. Og Gud så at det var godt.
Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem. Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over alle dyr som det kryr av på jorden.» Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, alle som finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. Det skal dere ha å spise. Og til alle dyr på jorden og til alle fugler under himmelen og til alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter å spise.» Og det ble slik. Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var svært godt! Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag.
Denne dagen skapte Gud alle dyr som lever på landjorden og ikke minst skapte Han oss mennesker.
Så var himmelen og jorden fullført, med hele sin hær.
*På den sjuende dagen forteller Gud videre hva som skjer:
Den sjuende dagen fullførte Gud det arbeidet han hadde gjort, og den sjuende dagen hvilte han fra hele det arbeidet han hadde gjort. Gud velsignet den sjuende dagen og helliget den. For den dagen hvilte han fra hele sitt arbeid, det som Gud hadde gjort da han skapte.
Da var alt, absolutt alt skapt. Ikke av ingenting, men av Gud. Gud kan skape. Ingenting kan ikke gjøre noenting.
Vi har fått rekkefølgen på alt. Det hele gir mening. Ingen andre Skrifter kan sammenliknes med dette. Dette er bevis for at det skjedde slik. Gud selv har sagt det. Hvorfor i alle dager skulle Gud starte sitt hellige ord med eventyr og unøyaktigheter? Det er jo helt meningsløst.
Videre i kapittel 2 er det noen som hevder at det er en annen skapelsesberetning som ikke samstemmer med den første. Tull og tøys. Kapittel 2 tar for seg skapelsen av mennesket som skjedde dag 6.
Så kommer vi til der jeg er åpen for tolkning, men jeg har valgt å tro på seks vanlige dager. Jeg tar kanskje feil. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at det er i følge bibelen ca 6000 år siden Gud skapte Adam. Det viser slektstavler og de historisk sanne beretningene som Bibelen forteller oss om. Dette er alle enige om. Bibelen forteller oss at det første mennesket ble skapt for ca 6000 år siden.
Men, dersom vi tolker det som skjedde før siste skapelsesdag, i lys av det Peter skriver, at for Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag så kan det bety tre ting etter det jeg kan forstå.
1: Det har ingen betydning for skapelsesdagene, men det er en profeti om jordens syklus. Gud brukte 6 dager på å skape og 1 til å hvile. Dette kan bety at livet på jorden slik vi nå kjenner det skal eksistere i 6000 år (6 dager) (vi er der nå) og den 7. dagen, den gode hviledagen, er det som vi kaller for Tusenårsriket.
Jeg tror Bortrykkelsen, Den 7-årige storetrengsel og Jesu andre gjenkomst er like rundt hjørnet. Jeg er overbevist at jeg vil oppleve bortrykkelsen pga av denne profetien og at israel har igjen fått landet sitt tilbake!
2. Eller så betyr det at hver skapelsesdag var 1000 år, frem til og med den sjette dagen. Men, jeg får det ikke helt til å gå opp med at Gud hvilte i tusen år. Noe merkelig.
3. Uttrykket at én dag er som tusen år og tusen år er som én dag må forståes slik at for Gud er tiden et begrep som ikke finnes. Gud er ikke bundet opp av tiden. Hvor lang en skapelsesdag var er relativt. Kanskje ikke tiden eksisterte i skapelsesberetningen. Kanskje tiden kom ved syndefallet? Gud var ikke bundet til tiden før skapelsen. Hvorfor skulle noe være bundet til tiden av det han skapte? Alt var jo skapt perfekt og til å vare evig. Idag er livet som Gud har skapt bundet av tiden. Vi eldes og dør som følge av syndefallet. Døden og forfallet kom ved syndefallet. Når vi dør sier noen at vi går ut av tiden. Det er korrekt. Etter døden er vi ikke lengre bundet av tiden. Når de troende skal leve evig med Gud, vil det ikke føles som en evighet, fordi vi har ikke noe forhold til tid. Vi bare er!
Håper du fikk litt å tenke på nå!
Mvh Richard
LikerLiker
26. januar 2020 at 14:16
Kristne evolusjonister og sikkert også gammeljord-kreasjonister hevder også at de bedriver trosforsvar. Får jeg lov til å linke til artikkelen din om trosforsvar på facebook?
LikerLiker
26. januar 2020 at 14:46
Hei Fredrik og god søndag😊👍
Du kan linke og dele alt du vil fra bibelogtro.com
Mvh Richard
LikerLiker
27. januar 2020 at 20:17
Hei Richard!
Hvorfor blander du inn evolusjon, livets opprinnelse og Big Bang? Jeg har ikke sagt noe om det i denne tråden. Hvorfor bruker du tid på å skrive av hele skapelsesberetningen eller bare overførte du det fra Bibelen på internett. Jeg vet godt hva som står i den. Du har heller ikke svart på hvorfor du godtar forskjellige tolkninger av profetiene? I NT er det en hel bok om det så jeg mener fortsatt at det står lite om skapelsen i forhold til profetiene.
LikerLiker
27. januar 2020 at 20:56
Hei Fredrik!
Synes det er ufint det du skriver nå. Du kommenterer uten å ha lest det jeg har skrevet. Selvsagt har jeg limt inn bibelsitatene. Lite lurt å skrive alt når man kan klippe og lime. Jeg vet du ikke har lest kommentaren da jeg har kommentert under hver eneste skapelsesdag.
Poenget mitt var at de to kapitlene i Bibelen er de eneste to kapitlene som er troverdige angående universet og livets opprinnelse. Ingen andre evolusjonistiske bøker kan måle seg med disse to kapitlene. Disse to kapitlene beskriver rekkefølgen på når ting ble skapt! De er ekstremt nøyaktige og ingen andre bøker kan vise til liknende observerbare detaljerte beskrivelser av livets opprinnelse. Du kan hive alt av evolusjonistiske bøker rett i søpla, for det er det de er, reinspikka fantasi og søppel!
Selvsagt er det mer profeti en skapelsesinfo i Bibelen. 1/3 av Bibelens innhold er profeti!
Hvorfor setter du dette opp mot hverandre????
Selvsagt godtar jeg andre tolkninger av profetier som ikke har skjedd. Betyr ikke at jeg nødvendigvis er enig i de tolkningene. Jeg er da ikke noe fasit. Fasiten kommer når profetien har blitt oppfylt.
Mvh Richard
LikerLiker
27. januar 2020 at 21:27
Hva var ufint? Leste kommentarene dine. Du respekterer ikke evolusjonsteorien, men den sier ingen ting om livets opprinnelse. Visste du at Darwin lærte i «Artenes opprinnelse» at Gud la sine lover inn i materien ved livets opprinnelse?
Det er selvsagt at det står mer profeti enn om skapelsen for det er mye viktigere. Man kan også se på alt det står om helbredelse i Bibelen.
LikerLiker
27. januar 2020 at 21:41
Du må aldri sette ting i Bibelen opp mot hverandre! Alt som står i Bibelen er viktig! Skapelsen er essensiell for alt som står i Bibelen!
Man setter bare ikke temaer i Bibelen opp mot hverandre. Det er en uklok og tåpelig måte å lese Skriften på.
Du kan da vel ikke mene at evolusjonsteorien ikke snakker om skapelse???????? Det rareste jeg har hørt. Den handler jo om livets opprinnelse og utvikling.
Det er sant, det er ikke mye forskjell på sannhetsgestalten i den teorien og et Donald-blad. Jeg avviser den teorien som den største forførelsen som den onde noensinne har satt igang!!
LikerLiker
28. januar 2020 at 16:08
Hvor har du det fra at man ikke kan sette ting opp mot hverandre? Det Gud synes er viktig står mer enn enn en gang og ikke kort. Et sted står det at ved to og tre vitners ord skal enhver sak stå fast. Husker ikke hvor det står. Mener du for eksempel at det som skjedde med Ananias og Saffira i Apotlens gjerninger 5:1-11 skal man lage en lære av. Det står bare der det som skjedde med dem.
LikerLiker
28. januar 2020 at 17:11
Bibelen er skrevet som en helhet og og bør leses som en helhet. Hvorfor ønsker du eller har behov for å sette ting i Bibelen opp mot hverandre??
Det er helt meningsløst å sette skapelse opp mot profeti! Alt henger sammen med alt.
Din siste kommentar handler ikke om motsetninger. Den handler om å lage en ny lære enn den læren som er Bibelens lære.
Du har ingen rett eller autoritet til å skulle sette profeti opp mot skapelse.
LikerLiker
27. januar 2020 at 21:33
Kanskje jeg var ufin, men hvorfor? La oss ikke trette.
LikerLiker
27. januar 2020 at 22:05
Måten du skriver nedlatende om mitt svar. Men nå lar vi det ligge. Ikke noe å bruke tid på.
Jeg brukte ganske lang tid på å svare deg. Det var et systematisk svar på skapelsen. De to kapitlene er 100% vitenskap og ikke en teori eller historisk diktning som ikke skal taes alvorlig, men tolkes.
Gud observerte det hele og skrev ned nøyaktig hva som skjedde fra begynnelsen av. Dag for dag beskriver Gud hva som Han skapte og i hvilken rekkefølge.
Disse to kapitlene er de eneste vitenskapelige skriftene om universet og livets opprinnelse. Det er de eneste Skriftene som beskriver en observasjon av det som skjedde under tilblivelsen av det hele. Det er nok til at vi kan avvise evolusjonsteorien som reinspikka tull og en stor forførelse som påstår at den er vitenskapelig. Den er like mye vitenskapelige som mine fantasi-skolestiler fra barneskolen. Hele teorien er så dum at jeg rett og slett blir irritert over at intelligente mennesker kan påstå at dette er vitenskap og at skapelse er eventyr!
Vet du hvorfor de ikke vil tro en kreasjonist? Jo fordi de vil ikke ha noe med Gud å gjøre. De vil heller ha eventyr enn en observert hendelse!
Visste du at de fleste evolusjonister er hardbarka ateister som avskyr kristendommen? Visste du at de fleste teoriene stammer fra 1800-tallet og skrevet av mennesker som absolutt ikke var utdannet i dette fagfeltet? Disse var mennesker som avskydde tanken om en Gud, og som gjorde alt som var i deres makt til å finne opp en livets opprinnelsesteori for å en gang for alle vise at Guds Ord er eventyr. Men tiden har vist at disse tok feil. De har ikke en eneste observasjon på sin teori, men har lyktes stort med å forføre særlig den vestlige verden med sitt oppspinn. Tenk at den mest opplyste delen av verden er den mest naive og lettlurte!
Pass deg virkelig pass deg for kristne som prøvet å tilpasse evolusjonsteorien til den kristne tro. Det er en hån mot Gud og det Han skriver i de to skapelseskapitlenr. Skapelseskapitlene er enormt viktige fordi de viser at moderne naturvitenskap og hele skolesystemet bedriver vranglære om livets opprinnelse og hvem somstår bak! Gud blir vanæret daglig i hele verdens skoleverk!
Er du uenig i dette?
LikerLiker
28. januar 2020 at 15:54
Mener du at man ikke kan være kristen hvis man tror på evolusjonsteorien? Evolusjonsteorien omtaler som sagt ikke livets opprinnelse, men hvordan mennesket ble til etter at livet var blitt til.
LikerLiker
28. januar 2020 at 17:06
Hei!
Det er ikke min oppgave å bedømme det. Når Gud sier at hver den som påkaller Herrens navn og tror på Jesus Kristus skal bli frelst, så tror jeg det.
Men jeg finner det svært problematisk at en kristen ikke vil tro det Gud skriver i Bibelen! Hvordan kan en kristen betvile skapelsesberetningen? Det er jo å kalle Gud en løgner. Gud snakker ikke om evolusjon, nei Han skaper dyr og mennesker ferdig skapt!
Hva er det for slags påstand du kommer med angående evolusjonsteorien???
Evolusjonsteorien og «moderne vitenskap» starter ved et stort smell ut av intet. Så skjer det en utvikling på jorden ved en rekke tilfeldige mutasjoner, altså feilkoding. Alt starter med én celle som utvikler seg i havet og fra den stammer alt liv. -Kort gjenfortalt og Ferdig snakket!!
Dersom vi stammet fra apekattene, noe som er en hån mot oss mennesker og Gud da vi er skapt i Guds bilde, hvilken skapning/art har da apekattene utviklet seg fra?
Evolusjonsteorien er ateistenes verdensbilde og skapenseshistorie!! Løgn og bedrag!!!
LikerLiker
27. januar 2020 at 21:39
Godkjente du ikke det siste innlegget mitt?
LikerLiker
27. januar 2020 at 21:42
Alt er godkjent!!
LikerLiker
29. januar 2020 at 20:15
Hei Richard!
Jeg har ikke sagt at jeg rett eller autoritet til noe som helst. Du blander sammen en masse som ikke har noe med hverandre å gjøre. Det jeg sier om evolusjonsteorien er ikke en påstand, men noe alle som vet hva evolusjonsteorien er vet. Livets opprinnelse kalles abiogenese. Du svarer heller ikke på spørsmålene mine.
LikerLiker
29. januar 2020 at 21:37
Jeg har svart på dine spørsmål og utviklingslæren (evolusjonsteorien) er slik jeg har sagt deg. Alt begynner med et smell ut av ingenting. Liv oppstår og utvikler seg! Er du ikke fornøyd med svaret så er det ok for meg. Jeg har svart direkte på alt du har spurt om! Hva er det egentlig du vil frem til? At skapelsesberetningen ikke er viktig og ikke bør taes bokstavelig? Og hvorfor ikke? Gud har skapt og han har bevitnet hvordan han skapte. Han har skrevet det ned gjennom sin tjener Moses nøyaktig hva og når de forskjellige dyr/planter/universet og mennesket ble skapt! Ingenting i den beretningen som er vits i å betvile. Da mener jeg du betviler Gud som skaper og kilder til hendelsene. Skapelsesberetningen er veldig, veldig viktig da den tar et oppgjør med de løgnene skoler, universiteter og massemedia sprer. Ifølge en stor undersøkelse blant studenter i USA svarte de at hovedårsaken til at de ikke trodde på Bibelen (og da også på evangeliet) var at de trodde på den moderne «vitenskapen» og evolusjonsteorien! De avviste Gud som skaper og de avviste hvordan skapelsen gikk til.
Derfor mener jeg at skapelsesberetningen er en av de viktigste kamparenaene i den vestlige verden. Får vi vist studentene i den vestlige verden hvor vanvittig usannsynlig evolusjonsteorien er og få frem bevisene for skapelsesberetningen, da vil vi få en generasjon som vil søke Guds Ord da de ser at den er vitenskapelig mye mer sannsynlig enn det ateistene har indoktrinert dem med! Tenk visst alle universiteter og skoler underviste i skapelsesberetningen og tokfrem alle de bevisene på den og konsekvensene av storflommen. Tenk visst de brukte alt den vitenskapelige litteraturen som kreasjonistene besitter. Vi hadde fått en generasjon av unge mennesker som hadde fått et bibelsk verdenssyn. Bibelen er historisk korrekt og viser korrekt hvordan alt har blitt til. Å være en kristen og samtidig betvile Guds Ord finner jeg svært problematisk.
Det snakkes om det store bedraget i Bibelen. Evolusjonslæren, fra det big bang til utviklingen av alt liv, er en del av dette store bedraget som vil kulminere i at de troende i Kristus blir rykket bort, mens de troløse og dere bedragerske lære må gå igjennom den store trengsel.
Evolusjonslæren er komplett idiotisk, spør du meg! En lære som er en hån mot Gud Skaperen, som kristne bør avsky som pest!
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/05/05/den-falske-evolusjonsteorien-og-kampen-om-barnehjertene/
Darwinismen er bare noe stort tullball:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/04/08/darwinistisk-apespinn/
Ellers er evolusjon lett å bevise er det største sludder:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/01/17/evolusjonen-en-myte/
Mvh Richard
LikerLiker
30. januar 2020 at 18:57
Du svarte ikke på det som skjedde med Ananias og Saffira. Om det er viktig for Gud og om det er et prinsipp som kan skje igjen? Jeg mener nei for det står bare et sted.
LikerLiker
30. januar 2020 at 20:10
Hei Fredrik!
Jeg er uenig med deg
Noe som muligens kan hjelpe litt på forståelsen er å kikke på utgangspunktet. Som er Apgj 4, 32 – 37
32 Alle de troende var ett i hjerte og sinn, og ingen regnet det de eide som sitt eget; de hadde alt felles. 33 Med stor kraft bar apostlene fram vitnesbyrdet om at Herren Jesus var stått opp, og stor nåde var over dem alle. 34 Ingen av dem led nød, for de som eide jord eller hus, solgte det og kom med pengene 35 og la dem for apostlenes føtter. Så fikk hver enkelt tildelt det han trengte. 36 Josef, en levitt fra Kypros, ble av apostlene også kalt Barnabas, det betyr trøstens sønn. 37 Han solgte en åker han eide, kom med pengene og la dem for apostlenes føtter.
og Joh 13, 2
2 De holdt måltid. Djevelen hadde alt gitt Judas, sønn av Simon Iskariot, den tanken i hjertet at han skulle forråde ham.
Det var altså ingen lov som bestemte eller krevde at en skulle dele alt en eide. Alt skjedde frivillig. Ananias og Saffira er ikke jødiske navn og det står ingenting om at de var født på ny eller døpt i Faderen, sønnen og DHÅs navn. De var noen utenforstående.
Synden var altså ikke at de beholdt noe selv, men at de løy om DHÅs frukter. At de var noen som infiltrerte menigheten for å ødelegge den innenfra på oppdrag fra Satan. Straffen er altså hard for de som bringer Satan inn i menigheten.
Slik det framgår av Apgj 5, 3
3 Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt?
Straffen var knallhard. Peters ånd kjente igjen Satan. For hvordan kunne Peter ellers vite at begge løy.
Peter kunne kjenne åndene, og om de hadde latt seg døpe Ananias og Saffira, så hadde de også forsøkt å døpe Satan.
Det er en nådegave å kjenne igjen åndene. 1. Kor 12. 1o-11
10 og én får kraft til å gjøre under. Én får den gave å tale profetisk, en annen å bedømme ånder, én får ulike slag av tungetale, og en annen kan tyde tungetale. 11 Alt dette gjør den ene og samme Ånd, som deler ut sine gaver til hver enkelt slik han vil.
2. Kor 10. 3-6
3 For vel går vi fram på menneskelig vis, men vi kjemper ikke med menneskelige midler. 4 Våre våpen er ikke fra mennesker, men har sin kraft fra Gud og kan legge festninger i grus. Vi river ned tankebygninger 5 og alt stort og stolt som reiser seg mot kunnskapen om Gud. Vi tar hver tanke til fange under lydigheten mot Kristus. 6 Og når dere har nådd fram til full lydighet, står vi klar til å straffe enhver ulydighet.
Historien om Ananias og Safira er et eksempel der Gud reagerer raskt og hardt på Satans forsøk på å ødelegge den første menigheten i Jerusalem.
Fortellingen om Anaias og Saffira har bare en eneste henvisning til andre bibelord, nemlig Joh. 13, (påskemåltidet), v. 2 og 27.
Peter spør Ananias: «Hvorfor har Satan fylt ditt hjerte…?»
Joh. 13, 2: «De hold da måltid. Djevelen hadde allerede inngitt i hjertet til Judas….at han skulle forråde ham.»
Joh. 13, 27: «Og etter han (Judas) hadde fått brødstykket, for Satan inn i ham.»
Det er ikke vanskelig å se hva som er felles for Ananias og Judas, og av den grunn kom sviket.
«Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du skulle lyve for Den Hellige Ånd…?» Dette er svært alvorlig.
«Derfor sier jeg (Jesus) dere. All synd og spott skal menneskene få forlatelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli forlatt.» Matt. 12, 31.
For oss er det uforståelig at Ananias og Saffira måtte falle død om der og da. Jeg tror det er for å understreke alvoret i å spotte DHÅ?
Så ja, dette kan skje igjen Fredrik. Kanskje dette har skjedd flere ganger uten det har blitt en kjent historie av det. Mennesker vil fortsette å spotte DHÅ. Straffen for å gjøre det er den visse død og evig fortapelse.
Som jeg viser så er det ikke en enkeltstående hendelse i NT. Judas var også fylt av Satan og forsøkte å være en aktiv del av menigheten. Han gikk også døden i møte, selv om han ikke falt død om.
Mvh Richard
LikerLiker
1. februar 2020 at 15:01
Hei Richard!
Dette var nytt for meg. Hvordan vet du de ikke var jøder og kristne? Er ikke sport mot Ånden å det som står i Hebreerne 10:29? Står det samme andre steder i NT? Jeg visste heller ikke at det som skjedde med Ananias og Saffira var det som skjedde med Judas.
Jeg fant verset det står at to eller tre vitners ord skal enhver sak stå fast. 2. korinter 13:1. Moses er det eneste vitnet på skapelsen.
LikerLiker
1. februar 2020 at 15:50
Hei Fredrik!
Det første begrunner jeg ut fra det jeg skrev:
« Ananias og Saffira er ikke jødiske navn og det står ingenting om at de var født på ny eller døpt i Faderen, sønnen og DHÅs navn»
Og ja du har helt rett! Det er også spott mot DHÅ å ikke tro på Jesus Kristus når Gud gjennom DHÅ har åpenbart Ham. Den som ikke tror går fortapt.
Til sist: Jeg har aldri sagt at Moses var vitne til skapelsen. Mener du Moses så på at Gud skapte?
Det er Gud som er vitne!! Ingen andre enn Gud har eller kan bevitne skapelsen og livets opprinnelse.
Moses har under inspirasjon skrevet ned det Guds Ånd fortalte ham. Moses er ikke vitne. Moses er Guds «penn». Mener du at man trenger flere vitner enn Gud til å beskrive nøyaktig når, hva og i hvilke rekkefølge ting er skapt? Også her må man stole på Gud! Slik man må om alt i Bibelen.
Tror du Fredrik at Jona overlevde 3 dager i fiskens buk, eller skal det også tolkes?
Mvh Richard
LikerLiker
1. februar 2020 at 17:54
Hei Richard!
Moses så ikke på at Gud skapte, men han er et vitne på at Gud sa. Hvorfor kommenterer du ikke bibelverset? Det står bare i 1. mosebok. Hvis det er viktig så hvorfor sier ikke Jesus noe om skapelsen og de andre i NT? Alle personene som skrev ned Guds ord er vitner.
Jeg tror på historien om Jona. Det nevner også Jesus.
LikerLiker
1. februar 2020 at 18:46
Hva er det nå du hevder at jeg ikke kommenterer!??
Bibelen er full av skapelsesreferanser og henvisninger til første mosebok. Mener du helt alvorlig at du ikke tror på de to første kapitlene i Bibelen fordi du mener Jesus ikke nevnte skapelsen?
Er utøvende homofili også greit da Jesus ikke nevner det med et ord.
Ved Jesus er alt blitt til, og det er blitt til slik det står i 1. Mosebok kapittel 1 og 2. Hvorfor skulle Gud ikke tale sant om det?
«For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og det usynlige, enten det er troner eller herredømmer eller makter eller myndigheter. Alt er det skapt ved ham og til ham.»
Kolosserne 1:16
«I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til. I ham var liv, og livet var menneskenes lys.»
Johannes 1:1-4
Fredrik, jeg har argumentert for viktigheten av skapelsen og viktigheten av å tro ALT som det står. Du driver nå på med å plukke ut hva du mener er viktig ut fra dine egne tanker. Gud er det beste vitnet til det som skjedde og det skjedde slik Han har beskrevet det. Alt annet er løgn!
LikerLiker
1. februar 2020 at 20:06
Du kommenterer ikke verset som sier at ved to eller tre vitners ord skal enhver sak stå fast. De versene du siterer viser at det er viktig å tro at Gud står bak skapelsen. Ikke hvordan. Du har tidligere sagt at det ikke er to skapelsesberetninger i 1. mosebok som motsier hverandre. Det er mange uenig i.
LikerLiker
1. februar 2020 at 20:35
Lurer noen ganger på om du leser eller forstår mine svar.
To eller tre vitner er et viktig prinsipp i livet.
Først, da har alle skapelsesteorier utenom Bibelens et stort problem: absolutt ingen vitner! Av den grunn bør de ikke taes alvorlig, men kun som mulige teorier.
Gud er vitne til skapelsen. I begynnelsen var Ordet hos Gud og Ordet var Gud!
Det står også skrevet at Mitt ord står fast til evig tid.
To eller tre vitner gjelder ikke Gud.
Bibelens skapelsesberetning er vitenskapelig vanntett av den enkle grunn at den er observert og dokumentert av Gud.
De som påstår at det er to skapelsesberetninger som motsier hverandre er mennesker som ønsker å så tvil om Guds Ord. Mennesker som prøver å tilpasse Guds ord med verdens bedrag og løgner.
Les selv. 1 kapittel beskriver i detalj hva som blir skapt og rekkefølgen. Kapittel 2 gjør ikke det. Den beskriver skapelsen av Adam dag 6 og skapelsen av Eva.
Når Gud sier at Han skapte universet dag 4, lyver Han? Husk at Bibelen er Guds ord og står fast til evig tid!
Du har ikke svart meg på om utøvende homofili er synd. Ifølge din argumentasjon et det i bunn og grunn kun det Jesus taler man skal ta alvorlig. Jesus nevnte ikke homofili med et ord i Bibelen.
Hva er verdens lærde mest opptatt av idag: jo evolusjonens alle sider fra the big bang til der vi et idag. Det gjennomsyrer all politikk, skolestruktur, menneskesyn m.m
At du mener at Bibelens skapelsesberetning ikke er viktig når den avslører verdens bedrag og menneskets tankesett, som bygger på løgn og eventyr samtidig som det hindrer mennesker å få et tillitsforhold til Gud og Bibelens lære. Den «moderne vitenskap» er det største hinderet for at mennesker i den opplyste verden søker Kristus og Guds ord.
Det er for meg en helt utenkelig tankegang, som et Guds barn, at jeg ikke skal kunne tro Hans ord og at jeg skal tie og tilpasse meg et djevelsk bedrag som evolusjonsteorien er!
Les denne artikkelen i sin helhet nøye:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/11/21/utviklingslaeren-er-den-storste-bloff-i-menneskehetens-historie/
Det tar litt tid, men du har godt av å lese den.
Richard
LikerLiker
1. februar 2020 at 21:06
Jeg tror de vitnene er de som skrev Bibelen. Moses er den eneste som skriver at alt ble til på 6 dager. Vi har ikke fått Bibelen direkte fra Gud på samme måte som Moses fikk de ti bud.
Homofili er synd. Har hørt grunnen til at det ikke står noe om det i evangeliene, men husker ikke hva det er.
Har du en artikkel om dødehavsrullene?
LikerLiker
1. februar 2020 at 21:59
Jeg har ikke en artikkel om dødehavsrullene.
Du trekker i tvil ganske mye med et slikt syn på Mosebøkene.
Mener du at Moses ikke var inspirert? Dersom skapelsesberetningen ikke stemmer så var ikke Moses inspirert og skulle ikke hatt sin plass i Bibelen.
Du har et stort problem Fredrik. Er ikke Gud det beste vitnet på Skapelsen?
Er skapelsesberetningen feil?
Du gjør Gud til en løgner Fredrik ved å trekke Hans ord i tvil og si at man ikke kan stole på skapelsen da det er kun i Mosebøkene du kan lese detaljert om den.
Jesus underviste fra Mosebøkene:
«Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og forklarte for dem i alle Skriftene det som er skrevet om ham.»
Lukas 24:27
Husk hva Jesus sa:
«Men han sa til ham: Hører de ikke Moses og profetene, da vil de heller ikke la seg overbevise om noen står opp fra de døde.»
Lukas 16:31
Du må som et Guds barn stole på HELE Guds Bibel! Vi har fått Guds Ord gjennom Moses like direkte som Moses overrekte israelittene De 10 bud. Du har ingen myndighet eller rett til si at De ti bud er mer troverdig enn skapelsesberetningen! Du trør på farlig grunn Fredrik slik du behandler Moses og Mosebøkene. Mosebøkene er også Guds ufeilbarlige ord! Punktum!
https://bibelogtro.wordpress.com/2018/03/20/bibelens-forfattere-forste-mosebok-er-historie/
Ellers er Moses sin troverdighet hevet over enhver tvil. Han er ett av de to vitnene. Moses er Guds sendebud, som vitner sant og ikke falskt!
https://bibelogtro.wordpress.com/2019/04/02/de-to-vitnene-i-endetiden/
Ta deg tid til å lese linkene jeg legger ved!!
-Richard
LikerLiker
2. februar 2020 at 11:04
Nei, Jeg har ikke et problem og gjør ikke Gud til en løgner. Mener du at ikke noe i Bibelen er symbolsk?
LikerLiker
2. februar 2020 at 14:30
Skapelsesberetningen er i allefall ikke symbolsk. Ingen grunn til å skulle tro det! Absolutt ingen grunn.
LikerLiker
2. februar 2020 at 16:39
Jo det er det. Det finnes bibelvers som sier at jorden er flat. Da er det heller ingen grunn til å betvile det. Finner ikke hvor det står, men har lest det.
LikerLiker
2. februar 2020 at 17:22
For noe tull!
Det er ikke en eneste symbolsk beskrivelse av skapelsen i de to kapitlene. Du gjør Gud til en løgner! Tør du virkelig ta sjansen på det! Når det beskrives andre steder at jorden har 4 hjørnet osv. så er det lett å bekrefte at det er symbolsk. Det kan observeres at jorden ikke er en firkant. Når det tales i Daniels bok om statuen som beskriver verdensrikene så forstår alle at statuen er symbolsk på de rikene.
Hvor er symbolikken i 1. Mosebok kapittel 1? Vis meg det!!
Hvor er symbolikken?
Da kan du like godt si at storflommen var symbolsk! Da kan du si at ikke hele verden var oversvømmet! Du gjør en farlig øvelse her! Du er blant dem Jesus sier ikke tror Moses og profetene.
Hvorfor er det så problematisk for deg å tro Guds ord om skapelsen? Hva får deg til å tvile? I allefall ikke bevisbyrden!
Du tror alt, men akkurat skapelsenberetningen er for vanskelig for deg å tro. Hvorfor? Hvor er bevisene for at den ikke er sann? Hvem har observert at den ikke stemmer? Fortell meg!
Du er forført!
Poenget er at du ikke vil tro på dette fordi du tror mer på evolusjonen! Du vil kun hevde at Gud stod bak evolusjonen! Du stoler ikke på 1. Mosebok 1 og 2.
Hva er skapelsesberetningen symbolsk for? Evolusjon?
Hadde skapelsesberetningen vært symbolsk for evolusjon hadde den vært totalt ubrukelig.
Evolusjon et Satans bedrag og må bekjempes så ikke flere mennesker går fortapt, men tilbakebevises med Guds hjelp slik at mennesker søker Gud basert på at de ser at Bibelen er den mest korrekte historiske og vitenskapelige boken som finnes. Når mennesker ser dette søker de Guds ord og der vil de bli kjent med Jesus og der er frelsen å finne. Bibelen er også den eneste boken som Gud har skrevet og der «forfatterne» er Guds skriveredskap!
Ta Guds ord som sannhet!
Dessuten svarer du meg ikke på alle spørsmål. Du krever dette av alle andre, men unnlater selv å gjøre det.
LikerLiker
2. februar 2020 at 11:10
Jeg spurte Anne om hun kommer tilbake tilbake hit. Hun svarte at hun er tilbake fra sykehuset og at det går bedre med henne, men må fortsatt ta med ro. Hun kommer tilbake hit, men vet ikke når.
LikerLiker
2. februar 2020 at 14:30
Så flott😊👍
LikerLiker
2. februar 2020 at 11:11
Altså hun vet ikke når hun er tilbake.
LikerLiker
2. februar 2020 at 14:30
Ok
LikerLiker
2. februar 2020 at 18:33
Jeg har ikke sagt at jeg tror på evolusjon. Hvis noen av oss er forført er det deg. Evolusjonen hevdes å være bevist. Darwin trodde på skapelsesberetningen før han kom til Galapagos. Han studerte teologi. Jeg sa til en evolusjonist en gang at det ikke finnes bevis/eksempler på makroevolusjon elle at en art blir til en annen art. Han mente at det gjør det og står på talkorigins. Har du vært inne der? En annen evolusjonist sa at kreasjonistenes påstander blir greit tilbakevist der. Vil du høre hva mitt syn er?
Hva er det jeg ikke har svart på?
LikerLiker
2. februar 2020 at 20:05
Bevis evolusjon for meg! Hver så god! Gud har bevist i sitt ord at den ikke finner sted. Bevis makroevolusjon for meg! Hversågod!
Du kaller Gud en løgner! Tenk deg godt om!
«Har Gud virkelig sagt?» slangens tilnærming, det er det du holder deg til!
Hadde evolusjonen vært bevist hadde den ikke blitt kalt evolusjonsteorien!
Du har ikke lest artiklene jeg har sendt deg. Der er det ingen tvil om at utfra den vitenskapelige metoden «Ockhams barberkniv».
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/11/21/utviklingslaeren-er-den-storste-bloff-i-menneskehetens-historie/
Du svarer fortsatt ikke på mine spørsmål? Hvorfor svarer du ikke?
LikerLiker
2. februar 2020 at 20:28
Du skriver det samme hele tiden. Og det er du som ikke leser ordentlig. Jeg gjentar: Hva er er det jeg ikke har svart på? Jeg sier også at jeg ikke tror på evolusjon. Tror ID er det mest sannsynlige og gapsteorien? Hvorfor kalles det relativitetsteorien? Mener du at den også ikke er bevist? Det kan godt hende at alt ble til på 6 dager, men det er mange ting i BIbelen som er mye viktigere.
LikerLiker
2. februar 2020 at 20:35
Tror det er best at vi slutter å diskutere dette hvis vi ikke roer oss ned.
LikerLiker
3. februar 2020 at 12:36
Hei Richard!
Hva er det jeg ikke har svart på?
LikerLiker
3. februar 2020 at 14:28
Les igjennom alle mine svar til deg. I hvert eneste svar til deg finnes det mange direkte spørsmål .
LikerLiker
3. februar 2020 at 12:49
Skapelsesberetningen stemmer ikke fordi det er veldig godt underbygd at jorda er gammel. Det har jeg hørt.
LikerLiker
3. februar 2020 at 14:46
Vi vet ikke hvor gammel jorda er. Gud har ikke åpenbart det for oss. Dersom du kjenner til Skapelsesberetningen vet du at jorda lå øde og tom før Gud begynte å skape universet og livet på jorda. Det var allerede skapt planter på jorda før universet ble dannet. Det forteller Guds 100% ufeilbarlige ord oss!
Jeg stoler på Gud og jeg stoler 100% på det Han forteller i sitt ord. Bibelen er ufeilbarlig og Gud hadde ikke fortalt oss eventyr. Bibelen er historisk korrekt på alle måter. Skapelsesberetningen er ikke Moses sine ord, men Guds ord. Gud kan ikke lyve, og han forteller oss kun sannhet!
Du er fri til å tro hva du vil, men jeg setter all min tillit til Guds ord Bibelen. Guds ord er en autoritet! Dette ordet kan ingen mennesketanke stille opp med.
Ditt valg Fredrik! Stole fullt og helt på Guds ord eller kun stole på det som passer deg!
«De vise blir til skamme, de blir forferdet, og ulykken rammer dem. Se, Herrens ord har de forkastet. Hvor skulle de da ha visdom fra?»
Jeremia 8:9
«For det står skrevet: Jeg vil ødelegge de vises visdom, og de forstandiges forstand vil jeg gjøre til intet. Hvor er en vismann? Hvor er en skriftlærd? Hvor er en forsker i denne verden? Har ikke Gud gjort verdens visdom til dårskap?»
1 Korinter 1:19-20
LikerLiker
3. februar 2020 at 16:59
SKAPELSEN – TIDSLINJE:
BEGYNNELSEN
Himlene og jorden blir skapt. – 1. Mosebok 1:1
MØRKE
Jorden er formløs, øde og mørk. – 1. Mosebok 1:2.
Disse innledende ordene sikter med stor sannsynlighet til tiden da Gud skapte universet. Den er ikke angitt mht lengde, og kan vel strekke seg over en svært lang tidsperiode, og behøver derfor ikke være i strid med vitenskapelige observasjoner.
De neste versene beskriver tiden Gud beredte jorden som bosted for mennesker og andre livsformer. Ordet dag, yom, kan bety en bokstavelig dag på 24 timer, men kan også bety en tidsperiode. Og sett ut fra Guds perspektiv kan disse «dagene» derfor dreie seg om tusener av år. Bibelen gir ikke nærmere detaljer om det.
Dag 1: lys; dag og natt
FØRSTE DAG
Et diffust lys trenger øyensynlig gjennom jordens atmosfære. Lyskildene ville ha vært umulige å se for en iakttaker på jorden. Det ble likevel mulig å se forskjell på natt og dag. – 1. Mosebok 1:3–5.
Dag 2: et utstrakt rom
ANDRE DAG
Jorden er dekket av vann og tett damp. Disse to elementene blir skilt fra hverandre, slik at det oppstår et skille mellom vannet på jordens overflate og svøpet av vanndamp. Bibelen omtaler dette skillet som «et utstrakt rom midt i vannene» og kaller det «Himmel». – 1. Mosebok 1:6–8.
Dag 3: tørt land og vegetasjon
TREDJE DAG
Vannet på jordoverflaten synker, og tørt land kommer til syne. Atmosfæren blir klarere, slik at mer sollys når bakken. Noe vegetasjon kommer til syne, og på denne tredje dagen og de neste skapelsesdagene vokser nye arter fram. – 1. Mosebok 1:9–13.
Dag 4: lysende himmellegemer
FJERDE DAG
Solen og månen kan skjelnes fra jorden. – 1. Mosebok 1:14–19.
Dag 5: fisker og fugler
FEMTE DAG
Gud skaper en mengde skapninger i vannet og flygende skapninger som kan formere seg innenfor sitt slag. – 1. Mosebok 1:20–23.
Dag 6: landdyr og mennesker
SJETTE DAG
Det blir skapt både store og små landdyr. Den sjette dagen når sitt høydepunkt med det ypperste av Guds fysiske skaperverk: de to første menneskene. – 1. Mosebok 1:24–31.
Bibelens slektsregistre viser så at det er gått ca 6000 år siden Adams skapelse, slik Richard også har vært inne på, og vi kan se frem mot å komme inn til «Guds hvile», den syvende dagen, Tusenårsriket.
Mvh Kjell
LikerLiker