Jesus er den sentrale figuren i kristendommen. Han sa: «Jeg er veien sannheten og livet, Ingen kommer til Faderen uten ved meg.» (Joh 14:6) Jesus gjorde også krav på å være Gud legemliggjort. Om du sammenlikner hva Gud sa til Moses i 2. Mos 3.14 («Gud sa til Moses: Jeg er, den jeg er») med hva Jesus sa i Joh 8:58 («Jesus sa til dem: Sannelig, sannelig sier jeg eder: Før Abraham ble til, er jeg») forstår du raskt at Jesus gjør krav på å være Gud. Faktum er at andre også avga «vitnemål» om at han var guddommelig.
Joh 20:28 Tomas svarte og sa til Ham: «Min Herre og min Gud»
Kol 2:9 «For i Ham bor hele Guddommens fylde legemlig»
Heb 1:8 Men til Sønnen sier Han: «Din trone, Gud, står i evigheters evighet..»
Jesus er den andre personligheten i Treenigheten. Han er Ordet som ble kjød og tok bolig iblant oss. «I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud …. Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss, og vi så Hans herlighet, den herlighet som den enbårne har fra Faderen, full av nåde og sannhet.» (Joh 1:1-2;14) Fordi Ordet var hos Gud og var Gud og så ble kjød, sier vi at Jesus har to naturer: guddommelig og menneskelig. Kristendommen erklærer derfor at Jesus er både Gud og menneske på samme tid. Grunnen til at han er Gud legemliggjort er fordi det er bare Gud som kan sone for våre synder. Vi kan ikke gjøre det på egenhånd fordi vi er dødelige, syndefulle mennesker og vi kan ikke behage en uendelig hellig Gud. Jesus måtte bli menneske for å være i stand til å dø for menneskeheten. Det betyr at Jesus tok vår plass på korset, dvs. han tok vår plass og led under Gud Faders vrede. Om du stoler på hva Kristus har gjort, da vil du bli frelst fra Guds rettferdige dom. Mere om det senere.
Gud er uendelig hellig, uten synd og rettferdig. Når vi synder, når vi gjør noe som er mot Guds vilje, da har vi fornærmet Gud. Siden han er uendelig, vil våre fornærmelser også få uendelige konsekvenser – på grunn av hvem vi har fornærmet, nemlig den uendelige Gud. Siden ingen person kan gjøre en uendelig Gud til lags (fordi vi er dødelige og syndere) er det bare en igjen som kan fjerne våre synder, nemlig Gud selv. Det er derfor Jesus er Gud legemliggjort, han som døde på korset, bar våre synder på sin kropp (1. Pet 2:24) og fysisk stod opp fra de døde.
Nå, akkurat nå, i Himmelen er Jesus fremdeles menneske: «For det er en Gud og en Mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus,» (1. Tim 2:5) Jesus stod opp fra de døde i den samme kroppen han døde: Jesus svarte med å si til dem: «Ødelegg dette templet, og på tre dager skal jeg reise det opp.» Da sa jødene: «Det har tatt førtiseksår å bygge templet, og du vil reise det opp på tre dager?» Men han talte om sitt legemes tempel. Da han senere var oppstått fra de døde, husket disiplene hans at han hadde sagt dette til dem. Og de trodde Skriften og det ord som Jesus hadde sagt. (Joh 2:19-21) Han beholdt sårene fra korsfestelsen etter han sto opp fra de døde: Deretter sier han til Tomas: «Kom med fingeren din og se hendene mine. Og kom med hånden din og legg den i min side! Vær ikke vantro, men troende!» (Joh 20:27) Førti dager etter oppstandelsen for han opp til himmelen med sin jordiske kropp. «Da han hadde talt dette, ble han tatt opp mens de så på, og en sky tok ham ut av syne for dem.» (Apg 1:9) Han vil komme tilbake fra himmelen og vil dømme alle mennesker. «Den samme Jesus som ble tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måte som dere så ham fare opp til himmelen.» (Apg 1:11) Men på samme tid er han fremdeles guddommelig, «For i ham bor hele Guddommens fylde legemlig.» (Kol 2:9)
Jesus gjorde aldri noe galt, han utførte mange mirakler slik som helbredelse, kaste ut onde ånder, gikk på vannet, stillet stormen med en kommando, reiste opp mennesker fra de døde, og oppreiste seg selv fra de døde. Enskjønt det har vært mange store lærere igjennom tidene, har ingen utført slike mirakler og gjort krav på å være guddommelig slik som Jesus. Det er derfor vi kan tro på ham når han sier: «Jeg er veien, sannheten og livet, ingen kommer til Faderen uten ved meg!» (Joh 14:6)
Jesu to naturer.
Jesus er Gud i menneskelig form. Han er ikke halvparten Gud og halvparten menneske. Han er fullstendig Gud og fullstendig menneske. Det vil si at Jesus har to adskilte naturer: Guddommelig og menneskelig. Jesus er Ordet og var hos Gud og ble gjort til kjød. (Joh 1:1,14) Dette betyr at i den ene personen Jesus er det to naturer, nemlig Gud og menneske. Den guddommelige naturen ble ikke endret. Den ble ikke forandret. Han er absolutt ikke et menneske som «hadde Gud i seg», ei heller er han et menneske som manifesterte det guddommelige prinsipp. Han er Gud, den andre personen i Treenigheten. «Han gjenspeiler Guds herlighet og er det sanne bildet av hans vesen, og holder alle ting oppe ved sitt mektige ord. Og da han hadde fullført renselsen for syndene, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye». (Heb 1:3) Jesu to naturer er ikke «blandet» sammen, og heller ikke kombinert til en ny «Gudmenneske» natur. De er adskilte men oppfører seg som en enhet i personen Jesus. Dette kalles Hypostatisk union.
Den følgende oppstillingen kan gi deg et bilde av dette:
Jesus er én person med to naturer
Jesus som Gud:
Han tilbedes (Mat 2:2,11; 14:33; 28:9)
Han bes til (Apg 7:59; 1Kor 1:1-2)
Han ble kalt Gud (Joh 20:28; Heb 1:8)
Han ble kalt Guds sønn (Mar 1:1)
Han er uten synd (1Pet 2:22; Heb 4:15)
Han visste alle ting (Joh 21:17)
Han gir evig liv (Joh 10:28)
I ham bor hele Guddommens fylde legemlig. (Kol 2:9)
Jesus som menneske:
Han tilber Faderen (Joh 17)
Han ber til Faderen (Joh 17:1)
Han ble kalt menneske (Mar 15:39; Joh 19:5)
Han ble kalt Menneskesønnen (Joh 9:35-37)
Han ble fristet (Mat 4:1)
Han økte i visdom (Luk 2:52)
Han døde (Rom 5:8)
Han har et legeme av kjøtt og blod (Luk 24:39)
Communicatio Idiomatum
En doktrine som er relatert til Den hypostatiske Union er Communication idiomatum (Lat.: Egenskapenes kommunikasjon). Den lærer oss at egenskapene til både den guddommelige og den menneskelige natur tilskrives en og samme person: Jesus. Det betyr at mennesket Jesus kan kreve æren han hadde hos Faderen før verdens grunnvoll ble lagt (Joh 17:5), kreve at han steg ned fra Himmelen, og også kreve å være allestedsnærværende. (Mat 28:20) Alle disse tingene er guddommelige kvaliteter som Jesus krever som sine, således ble guddommelige kvaliteter gjort krav på av personen Jesus.
En av de mest vanlige feil som «kristne» sekter har er at de ikke forstår de to naturene til Kristus. Som eksempel: Jehovas vitner fokuserer på Jesu menneskelighet og ignorerer hans guddommelige side. Gjentatte ganger siterer de vers som viser Jesus som menneske og prøver å sette dem opp mot vers som viser at Jesus også er guddommelig. Christian Scientists på den annen side gjør det omvendte. De fokuserer på at skriften viser at Jesus er guddommelig til en slik grad at de nekter hans virkelige menneskelighet.
For å få en korrekt forståelse av Jesus og på den måten forståelse av alle læresetningene som har med han å gjøre, må man forstå Jesu to naturer og definere disse.
Jesus er én person med to naturer. Dette er hvorfor han kunne vokse i visdom og velvilje (Luk 2:52) samtidig som han kjenner alle ting (Joh 21:17). Han er det guddommelige ord som ble menneske (Joh1:1,14).
Bibelen handler om Jesus (Joh 5:39). Profeterte om ham (Apg 10:43). Faderen bar vitnesbyrd om ham (Joh 5:37; 8:18). Den Hellige Ånd bar vitnesbyrd om ham (Joh 15:26). Jesus gjerninger bar vitnesbyrd om ham (Joh 5:36;10:25). Mengden bar vitnesbyrd om ham (Joh 2:17). Og Jesus vitnet om seg selv (14:6; 18:6).
Andre vers som det er lurt å vurdere når du undersøker hans guddommelighet er Joh 10:30-33; 20:28; Kol 2:9; Fil 2:5-8; Heb 1:6-8 og 2 Pet 1:1.
1Tim 2:5 sier: «For det er én Gud, og én mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus,..». Og om noen synder, da har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige. (1 Joh 2:1) «…vår Frelser, Jesus Kristus» (Tit 2:13) «..Jesus er Herre..»(Rom 10:9-10). Han er Jesus.
Kilde: http://carm.org/
Relaterte artikler:
Den som ikke bekjenner at Jesus er Gud, er av ånden til Antikrist
Jesus Kristus i Det Gamle Testamentet
31. mai 2017 at 19:03
Hei.
Jeg har fulgt med deg litt og vil gi deg ros og respekt for at du er kompromissløs og uredd når du forsvarer det du mener er rett forståelse av Guds Ord, f.eks da det «stormet som verst» i Fævennen ang. Kirkens knefall i spørsmålet om likekjønnet vigsel i kirkelig regi.
Jeg er et Jehovas Vitne, og er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i spørsmålet om Treenighetsdogmet er sann lære eller ikke.
Jeg tror det sistnevnte, og lurer derfor på hvordan en treenighetstroende forklarer at Jesus tilber sin Far og kaller han sin Far og Gud OGSÅ etter at han har inntatt sin plass på tronen i himmelen som Guds Messianske konge? Se f.eks Åp 3:2, 5, 12, 21.
En som tilber en annen er naturligvis av lavere «rang» om en kan si det slik, mens f.eks den offisielle treenighetslæren påstår at Jesus er likeverdig? Det kan han jo ikke være dersom han selv er en tilbeder av den Allmektige.
1kor: 15 har også noen betraktninger som viser det samme, f.eks vers 24.
Selv i sin rolle som Guds Messianske konge med «all makt i himmel og på jord» viser sammenhengen i versene 24-28 at Kristus er avhengig av Guds hjelp for å gjennomføre Guds plan. Avslutningsvis viser 27 og 28 at Jesus underordner seg Gud.
Jeg kan ikke med min beste vilje forstå slike vers annet enn dit hen at Jesus er en tilbeder av sin Far, som er den Allmektige Gud, også etter sin himmelfart og i sin rolle som Guds Messias, med andre ord av lavere «rang» enn den han tilber.
Jeg er derfor enig med Paulus når han i 1 kor 8:6 sier følgende: » så er det i virkeligheten for oss en Gud, FADEREN, »
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
1. juni 2017 at 06:57
Hei Kjell!
Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg kjenner flere flotte Jehovas Vitner og har hatt flere diskusjoner/samtaler med dem. Vi har mye til felles og deler stort sett de samme verdier. Men, det er noen vesentlige ting som skiller oss som for eksempel hvem Jesus er. Artikkelen som du kommenterer under og de artiklene som det henvises til på slutten fremhever det synet jeg har og som jeg mener Bibelen i sin helhet fremhever.
Versene du henviser til kan isolert sett støtte ditt syn på hvem Gud er, men jeg mener vi må lese Bibelen i sin helhet og ikke bare plukke ut enkeltvers. Det du deler her i kommentarfeltet fortjener egentlig å bli gått mer i dybden på og sett hva grunnteksten skriver, men her kommer jeg dessverre til kort.
Du klarer ikke å forstå Treenigheten, det aksepterer jeg, men Bibelen fremstiller Gud som en treenighet flere steder, som du kan se i artiklene. Det jeg har skikkelig problemer med er at Jehovas Vitner fremstiller Jesus som en engel, erkeengelen Mikael, noe som denne artikkelen viser er umulig: https://bibelogtro.wordpress.com/2015/07/11/den-som-ikke-bekjenner-at-jesus-er-gud-er-av-anden-til-antikrist/
Jeg mener treenigheten er like lett å forstå som tiden og H2O:
JHWH= Fader, Sønn og Ånd
Tid= Fortid, Nåtid, og Fremtid
H2O= Vann, Is og damp
Det er ikke problematisk å forstå at Én består av tre.
1.Mosebok forteller oss at vi er skapt i Guds bilde. Vi er skapt som en treenighet: Kropp, sjel og ånd – som vi leser i NT.
Sjekk ut denne videoen:
Ønsker deg alt godt!
Mvh Richard
LikerLiker
2. juni 2017 at 11:30
Hei Richard!
Takk for hyggelig tilbakemelding! Det er fint å kunne utveksle synspunkter med respekt for hverandre!
Jeg er helt enig med deg i at en må se på hva bibelen lærer under ett, og det er et slikt helhetlig studium som har ført til min konklusjon.
De versene jeg har henvist til er interessante, for de viser at Jesus tilber Faderen som SIN Gud, og at han har en underordnet stilling i forhold til Faderen, også i sin rolle som Guds messianske konge. Det er mao ikke kun mens han var menneske her på jorden at det forholdt seg slik.
Denne problemstillingen har jeg aldri fått et godt motsvar til, for det må være problematisk i.hht. T.læren at Jesus tilber Faderen, slik han sier at hans etterfølgere skal gjøre det?
Med vennlig og respektfullt hilsen Kjell
LikerLiker
2. juni 2017 at 16:30
Hei Kjell!
Det er ikke alt som er lett å forstå. Jeg skjønner at du har vanskelig for å akseptere treenighetslæren da du har fått din «bibelske oppdragelse» av Vaktårnselskapet.
At du ved dine Bibelstudier har kommet frem til at Jesus ikke er en del av guddommen kan jeg forstå da det å forstå Jesu to naturer ikke alltid er like lett. Men, at du da som et Jehovas Vitne utfra Bibelen mener at den forteller oss at Jesus er en engel, Erkeengelen Mikael klarer jeg ikke på noen måte å forstå. Bibelen er tydelig på at man ikke skal tilbe engler og som Bibelen tydelig viser så kan vi be til og gjennom Jesus.
Hvor finner du en rød tråd i Bibelen som forteller oss at Jesus er en engel?
Denne artikkelen viser tydelig at Jesus ikke er en engel:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/07/11/den-som-ikke-bekjenner-at-jesus-er-gud-er-av-anden-til-antikrist/
Kan det sies tydeligere hvem Jesus er:
Han er Ordet som ble kjød og tok bolig iblant oss. «I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud …. Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss, og vi så Hans herlighet, den herlighet som den enbårne har fra Faderen, full av nåde og sannhet.» (Joh 1:1-2;14)
Fordi Ordet var hos Gud og var Gud og så ble kjød, sier vi at Jesus har to naturer: guddommelig og menneskelig. Kristendommen erklærer derfor at Jesus er både Gud og menneske på samme tid. Grunnen til at han er Gud legemliggjort er fordi det er bare Gud som kan sone for våre synder.
Svaret på din problemstilling ligger nok i det å forstå Jesu to naturer. Når Jesus kommer tilbake til 1000-årsriket kommer han i sin menneskelige skikkelse:
https://bibelogtro.wordpress.com/2016/11/14/tusenarsriket/
Nå, akkurat nå, i Himmelen er Jesus fremdeles menneske: «For det er en Gud og en Mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus,» (1. Tim 2:5)
Jesus stod opp fra de døde i den samme kroppen han døde: Jesus svarte med å si til dem: «Ødelegg dette templet, og på tre dager skal jeg reise det opp.» Da sa jødene: «Det har tatt førtiseksår å bygge templet, og du vil reise det opp på tre dager?» Men han talte om sitt legemes tempel. Da han senere var oppstått fra de døde, husket disiplene hans at han hadde sagt dette til dem. Og de trodde Skriften og det ord som Jesus hadde sagt. (Joh 2:19-21)
Han beholdt sårene fra korsfestelsen etter han sto opp fra de døde: Deretter sier han til Tomas: «Kom med fingeren din og se hendene mine. Og kom med hånden din og legg den i min side! Vær ikke vantro, men troende!» (Joh 20:27) Førti dager etter oppstandelsen for han opp til himmelen med sin jordiske kropp. «Da han hadde talt dette, ble han tatt opp mens de så på, og en sky tok ham ut av syne for dem.» (Apg 1:9) Han vil komme tilbake fra himmelen og vil dømme alle mennesker. «Den samme Jesus som ble tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måte som dere så ham fare opp til himmelen.» (Apg 1:11) Men på samme tid er han fremdeles guddommelig, «For i ham bor hele Guddommens fylde legemlig.» (Kol 2:9)
Håper dette forklarer bedre det synet jeg har om disse ting!
Ber om velsignelse for din søken i Ordet!
Mvh Richard
LikerLiker
5. juni 2017 at 07:29
Hei Richard og takk for kommentar og gode ønsker! Det samme ønskes deg!
Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, så Jesus har nok ikke et bokstavelig, kjødelig legeme i himmelen, slik han hadde det her blant menneskene.
Grunnen til at han fremdeles kaller den Allmektige Faderen for sin Gud, også i sin rolle som Guds Messianske konge, gitt all makt i himmel og på jord, kan neppe forklares på den måten.
Kanskje det er så enkelt at Jesus alltid har vært, og fremdeles er den fremste av alle Guds tilbedere, som gjør sin Allmektige Fars vilje i fullkommen lojalitet i forbindelse med gjenopprettelsen av det som gikk tapt ved Adams tilslutning til Satans opprør og menneskenes fall i Edens hage?
Jeg tror at treenighetsdogmet skygger for denne åpenbare slutningen, for Jesus lærte disiplene å tilbe Faderen som den Sanne Gud.
Jeg fant ellers nylig en nettside med Messianske kristne. De avviser også treenighetsdogmet, og sier at Jehova er rett skrivemåte av Guds navn. Husker ikke i » farta» hva nettstedet het, men kan ev. Forsøke å finne det til deg dersom du ønsker.
Vennlig hilsen Kjell, med ønske om en fin dag.
LikerLiker
5. juni 2017 at 09:35
Hei Kjell!
Fikk lyst til å kommentere noe av det første du skriver: «Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, så Jesus har nok ikke et bokstavelig, kjødelig legeme i himmelen, slik han hadde det her blant menneskene.»
Jeg er veldig uenig med deg i dette utsagnet. Bibelen viser oss noe helt annet.
Uheldigvis angriper sektene Kristi oppstandelse og tolker det på forskjellige måter og derigjennom fornekter hans fysiske oppstandelse. Vi må stille spørsmålet om Jesus oppsto i den sammen kroppen han døde eller om han oppsto i en ånde kropp uten kjøtt og blod. Svaret på dette spørsmålet er vitalt. Det skiller de sanne kristne fra falske systemer. Derfor gir jeg deg her den korrekte doktrinen om Kristi oppstandelse; og jeg betrakter den så viktig at jeg skriver den som et sannhets utsagn:
Jesus sto opp fra de døde i den samme fysiske kroppen han døde i. Dette oppstandne legemet var en helliggjort åndelig kropp.
Dette utsagnet er Skriftens korrekte doktrine. Det står i motsigelse til Jehovas Vitners utsagn om at Jesus ikke sto opp fysisk men i en åndelig kropp. Jehovas Vitner benekter ikke de klare bibelske utsagnene om at Kristus sto opp igjen, men de forandrer meningen av oppstandelsen slik at den i virkeligheten ikke fant sted. Sto Jesus opp fra de døde i den samme fysiske kroppen han døde i? JA!
For å vise mitt syn på dette vil jeg henvise til hva Matt Slick ved Christian Apologetics and Research Ministry utdyper om dette:
Jehovas vitner sier at Jesus ikke stod opp fra de døde i det samme legemet som han døde i. (You Can Live Forever on Paradise Earth, p. 143-44). I stedet sier de han oppstod som et åndevesen og hans legeme ble tatt bort av Gud Fader. Derfor benekter de den fysiske oppstandelsen av Kristus. Er dette viktig? Ja, så absolutt!
1 Kor 15,14 sier: “Men er Kristus ikke stått opp, da er vårt budskap intet, og deres tro er meningsløs.” Med andre ord, om Jesus ikke stod opp fra de døde er kristendommen bortkastet tid, og vi er fremdeles døde pga. våre synder. Det er åpenbart at doktrinene om Jesu oppstandelse er vital og enn essensiell del av kristendommen. Men hva med Jehovas vitner? Er det riktig som de hevder at Jesus stod opp igjen som en ånd og ikke i et legeme? Svaret er et bestemt: NEI.
Det er klart fra Jesu egne ord i Joh 2:19-21 at han ville oppstå fra de døde.
Joh 2,19-21: “Jesus svarte: «Riv ned dette templet, og jeg skal reise det opp på tre dager.» «I førtiseks år har de bygd på dette templet, og du vil reise det opp igjen på tre dager?» sa de. Men han talte om sitt legemes tempel.”
Joh 2:19-21 er en klar profeti av Kristus. Legg merke til at han sier: ”dette tempelet” Apostelen Johannes gjør det klart for oss at “dette templet” er Jesu legeme. Følgelig ble Jesu fysiske legeme oppreist fra de døde. Ganske enkelt. Men Jehovas vitner tror ikke hva Jesus sa.
For at det skal være lettere å se feilene i Jehovas Vitners argumentasjon og slå tilbake deres argumenter har jeg laget en liste over argumenter som brukes av Jehovas vitner for å underbygge påstandene sine.
1. De bruker 1 Pet 3:18 hvor det sies: “For også .. han som led døden i kjødet, men blev levendegjort i ånden,” i et forsøk på å vise at Jesus ble levendegjort ikke fysisk, men som et åndevesen.
Deres bruk av skriften er feil fordi det ikke sies at han ble gjenreist som en ånd, men det sies han ble gjenreist i ånden. Hva betyr dette? Ganske enkelt at Jesus ble levendegjort i en uforgjengelig kropp. Det er dette 1Kor 15:35-45 sier når den sier at kroppen er sådd i forgjengelighet, men oppstår i uforgjengelighet, sådd i vanære, oppstår i herlighet,
Sådd som et naturlig legeme og oppstår som et åndelig legeme osv. Jesus var den siste Adam, en livgivende ånd. Paulus gir et bilde av det gjenreiste legemet. Alle kristne vil oppstå i fysiske legemer. Det sies det samme om Jesus.
2. Bibelen sier at kjøtt og blod ikke kan arve Guds rike (1Kor15:44-50) Derfor kunne ikke Jesu legeme oppreises i det samme legemet han døde i, siden det motsier dette verset.
Det Jehovas vitner ikke får med seg er at etter oppstandelsen sier Jesus: (Luk 24,39) “.. Rør ved meg og se! For en ånd har ikke kjøtt og ben, slik dere ser at jeg har.” Legg merke til at Jesus ikke sa kjøtt og blod men han sa kjøtt og ben. Dette er fordi Jesu blod ble ofret på korset. Livet er i blodet og det er blodet som renser fra synd: (3 Mos 17,11) “For kjøttets sjel er i blodet, og jeg har gitt dere det på alteret til å gjøre soning for deres sjeler. For blodet er det som gjør soning, fordi sjelen er i det.” Sammenlikn også med: 1 Mos 9:4, 5 Mos 12:23 og Joh 6:53-54. Jesus pekte på at han var forskjellig. Han hadde en kropp, men ikke en kropp av kjøtt og blod. Det var kjøtt og ben.
3. Jehovas vitner hevder at Jesus viste seg i forskjellige fysiske former for å overbevise disiplene at han hadde gjenoppstått.
Dette er en feil påstand av flere grunner. For det første ville det bety at han lurte disiplene sine til å tro at kroppen hans hadde oppstått, noe den ikke hadde iflg. Jehovas vitner. For det andre, det setter til side Jesus klare lære som sier at legemet ville oppstå. Det sa han i Joh 2,19-21: “Jesus svarte og sa til dem: Bryt dette tempel ned, så skal jeg gjenreise det på tre dager. Jødene sa da til ham: I førtiseks år har det vært bygd på dette templet, og du vil reise det opp på tre dager? Men han talte om sitt legemes tempel.” Jesus selv sa at legemet hans ville oppstå. Jehovas vitner benekter klart hva Jesus selv sa. For det tredje 1 Tim 2:5 sier: ”For det er én Gud, og én mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus,” Her sies det at Jesus er et menneske – “er” I nåtid. Om han ikke hadde blitt fysisk gjenreist hvordan kunne han da være et menneske? Det kunne han ikke.
4. Jesus kom til syne i forskjellige legemer etter oppstandelsen, på samme måte som englene tok på seg menneskelig former i Det gamle testamentet for å vise disiplene at han hadde gjenoppstått.
Igjen motsier dette hva Jesus sier i Joh 2:19-21 at han ville gjenreise seg selv fra de døde, fysisk. Likeledes er ikke Jesus en engel til tross for hva Jehovas vitner tror. Jesus var Gud legemliggjort. (Joh 8:58; Joh 1:1,14; Kol 2:9; Fil 2:5-8).
Jehovas vitner lærer at Jesus ikke stod opp fra de døde i det samme legemet som han døde. Dette er en farlig doktrine som motsier Bibelen og fordømmer de som tror på det, til evig fortapelse fordi de fornekter hans fysiske oppstandelse som er et bevis på hans seier over døden. Jehovas vitner bør huske Jesu egen ord når han sa: “Bryt dette tempel ned, så skal jeg gjenreise det på tre dager.” Siden han snakket om sin egen kropp som Johannes sier i vers 21 må det være sant at Jesus stod opp fra de døde i den samme kroppen som han døde i. Ved himmelfarten så folk at legemet hans for opp til himmelen for å være med Faderen. De så legemet hans stige opp. Derfor kan det sies at Jesus, mennesket, er mellommannen mellom ”Gud og menneske” (1Tim 2:5). Det er ingen engel eller et åndevesen som er mellommann. Det er mennesket Jesus.
Kjære Kjell, beklager min «strenge tone» mot Jehovas Vitner, men jeg ønsker av hele mitt hjerte at dere ser hva Bibelen sier om disse tingene. Vi har en viktig oppgave ved å rettlede og peke på Jesus slik at hver den som tror på Ham (Jesus som er Ordet og som var fra begynnelsen. Han som er Gud og som ble menneske for å sone vår skyld) ikke skal gå fortapt, men ha evig liv! (Joh.3:16)
Husk at som Guds barn må vi forholde oss til Ordet, ikke til våre veiledere som så ofte blir villedere. Vaktårnselskapet forteller dere hvordan dere skal lese Bibelen. Pavekirken forfører sine medlemmer til avgudsdyrkelse. Se bare på Den norske Kirkes biskoper og kirkemøte. De som skulle være mine veiledere har forkastet Guds gode skaperordning. Ja de har forkastet Ordet og forkynner idag et budskap som fører de som følger dem til fortapelse. Hebreerbrevet forteller oss at vi skal se til at ingen går bort fra Guds nåde! Da er det så viktig å se hva Bibelen virkelig sier og vende våre veiledere ryggen når de forkynner et annet budskap som drar oss vekk i fra frelsen i vår Herre Kristus Jesus!
Med de beste ønsker Richard
LikerLiker
6. juni 2017 at 21:36
Hei igjen Richard!
Jeg har ingen problemer at du er «streng» med oss, så lenge det argumenteres saklig. Som jeg har nevnt før, respekterer jeg deg ut fra din oppriktige tro på det du selv mener å ha funnet av bibelske sannheter, selv om jeg nok ikke er enig i flere av dine konklusjoner, bibelens helhet og indre harmoni tatt i betraktning.
Jeg finner ellers Schlick’s argument om at Jesu herliggjorte fysiske legeme er av kjøtt og ben, men uten blod, heller noe «søkt». Jesus ofret også sitt fullkomne legeme, ikke bare blodet. Vinen symboliserer Jesu blod, det usyrede brødet symboliserer hans fullkomne og ubesudlede legeme som ble ofret for menneskenes skyld, et fullkomment legeme likt Adams før han syndet og mistet sin fullkommenhet.
Men for ikke å komme bort fra saken nevnes igjen at mitt anliggende er å få et plausibelt svar på:
Hvordan kan Jesus være den Allmektige Gud, samtidig som han tilber Den Allmektige Gud?
Hvordan kan Jesus Kristus være like mektig som den Allmektige Gud dersom han trenger den Allmektige Guds hjelp i gjennomføringen av den Allmektiges hensikt? (1kor15: 24-28), selv i den perioden han er gitt all makt i himmel og på jord som den av Den Allmektige Gud utnevnte Messianske konge?
Med vennlig hilsen, og de beste ønsker for deg og dine.
Kjell
LikerLiker
6. juni 2017 at 23:15
Hei igjen Kjell!
Takk for utfordringen! Spørsmålet ditt «Hvordan kan Jesus være den Allmektige Gud, samtidig som han tilber Den Allmektige Gud?», mener jeg at du har fått svaret på.
Videre forklarer Jesus det ganske tydelig i Joh. 14, 8-11 :Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: ‘Vis oss Far’? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld.
Ellers så er jeg klar over at 1. Kor 15, 24-28 er et av skriftstedene som Jehovas Vitner alltid trekker frem som et trumfkort i sin argumentasjon for å vise at Jesus ikke er en del av guddommen. Og du har helt rett, det er isolert sett veldig vanskelige vers for oss som tror på den treenige Gud. Dette vet Vakttårnet og derfor blir Vitnene grundig instruert til å argumentere ut fra disse versene. Derfor møter jeg alltid dette uansett med hvilket Vitne jeg skulle diskutere. Det samme gjentar seg med mange andre vers som isolert sett støtter Vakttårnets teologi. Problemet som jeg ser med denne måte å argumentere på er at man ikke ser Bibelen i sin helhet (selv om du fremhever at det er viktig.)
Personlig så har jeg ikke så veldig problemer med å forstå betydningen her, men mange troende som ikke er så flinke med sin bibelstudie vil nok komme i ei «lei klemme» her i møte med godt skolerte Vitner. Det skal mange av dere ha ros for; Dere er iherdige i å sette dere inn i Vakttårnets måte å lese Bibelen på. Hadde bare alle mine trosvenner vært like iherdige i å sette seg inn i Skriften! Ingen tvil om at det blant kristne, vestlige kristne i særdeleshet, er en stor likegyldighet til å ville ta til seg direkte av Guds Ord!
Vers 28 gir oss svaret. Når alt er underlagt Jesus (mellommannen, mennesket Jesus Kristus), da skal Sønnen underlegge seg Faderen. Hvorfor? Jo, fordi Gud (JHWH) skal være alt i alle!! På samme måte som Jesus sier i Joh. 15, 4: «Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg.»
Og som Jesus sier til disiplene i Joh. 14, 11: «Jeg er i Far og Far i meg.»
Dette viser at når det onde er overvunnet skal Gud være alt i alle! Da blir alt, absolutt alt underlagt Gud. Da trengs det ikke lenger noen mellommann, fordi Gud skal være alt i alle!
Du vil nok ikke være enig med meg, men jeg håper jeg gir deg noen tanker! Et av problemene vi to har med så forskjellige ståsteder er også forståelsen det dere kaller det Messianske Riket og det Bibelen forteller om 1000-årsriket som skal bli avløst av den nye himmel og den nye jord, da Gud skal bli alt i alle! Jehovas Vitners teologi omkring det Riket de forkynner oppfatter jeg som en sammenblanding av Tusenårsriket og Den ny himmel og Den nye jord.
Se: https://bibelogtro.wordpress.com/2016/11/14/tusenarsriket/
Kjell, setter pris på denne meningsutvekslingen!! Med ønske om at Gud skal velsigne deg i din søken etter Sannheten! Og jeg er på ingen måte utlært selv. Jeg lærer stadig noe nytt! Det er det som er så spennende ved det å ønske å vandre med Herren og prøve å forstå Hans Ord! -Richard
LikerLiker
7. juni 2017 at 00:50
Ellers vil jeg få sagt at du skriver mye fint avslutningsvis, og forstår at det må være frustrerende å se at de som burde være veiledere er blitt det motsatte, rett for øynene på kristne som tar Guds ord på alvor, og dermed skaper uro og tvi om det som er sannheten i Guds ord.
Åp 18: 4 gir konkret veiledning. Jeg mener å ha sett deg bruke dette skriftstedet i denne sammenhengen tidligere i Fevennen?
Ett eksempel på slik «tilpasning» fra tidlig kristen tid:
Historikere er klare på at de første disiplene av Jesus var pasifister og nektet enhver befatning med vold og krig. De ville ikke være soldater. Man kunne ikke bli døpt som kristen dersom en hadde et slikt yrke og ikke ville slutte i det. Man ble ekskommunisert dersom man var kristen og ble soldat.
Kirkefader Laktanz skriver i følge Karl Heinz Dreschner rundt år 310 et lengre skriv der han blant annet støtter dette opprinnelige kristne synet. Like etter utgir han en revidert, kortere utgave der han gjør helomvending og tvert om roser soldatyrket.
Hva har skjedd?? spør nevnte Karl Heinz Dreschner, som forfatter av boka «Og hanen galte annen gang».
Kirkefaderen er blitt barnepasser for en av den hedenske keiser Konstantin’s sønner!
Det er nærliggende å anta at det er blitt stilt enkelte konkrete krav fra keiserens side som gjenytelse for denne begunstigelse stillingen «Lathansen» hadde fått, for keiseren hadde neppe interesse av at de kristne ikke ville være hans soldater.
Og keiserens vilje ble lov for kirken den gang, den tilpasset seg, ga avkall på sin integritet for de fordeler de mottok som keiserens venn.
Er det annerledes i vår tid?
Les f.eks. Den Augsburgske konfesjon’ artikkel 16 om de borgerlige ting…og sammenlign med det historikerne sier om de første kristnes holdninger til spørsmålet.
Ovenstående er tatt fra «husken», så med litt forbehold om jeg har husket alt rett.
Disse tingene er ikke noe jeg vil diskutere, men er ment som opplysning til deg dersom du ikke allerede vet det, da dette er en kirkehistorisk parallell til det du opplever i dag av endrede holdninger fra kirkeledelsens side.
Med respekt og Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
7. juni 2017 at 01:00
PS! Jeg så ikke svaret du hadde sendt da jeg skrev det ovenfor. Takk skal du ha, og takk for dine gode ønsker, det samme til deg!
LikerLiker
11. juni 2017 at 12:08
Hei igjen Richard!
Nevnte tidligere en nettside som jeg forstår dit hen at er skrevet av kristne som vinkler sin tro ut fra jødekristent ståsted, i motsetning til de fleste kirker som har et greskfilosofisk utgangspunkt.
Her kan det muligens ligge en nøkkel til all den uenighet som hersker innen kristenhetens mange trosretninger om f.eks treenighetsdoktrinen.
Jesus og de første kristne disiplene var jøder, med jødisk trosbakgrunn om hvem Gud JHVH er, og forsto profetiene om Messias ut fra en Jødisk ståsted. Kirken som fremsto på trehundretallet var derimot sterkt influert av gresk filosofisk påvirkning.
Jeg kjenner ikke til hvem de er eller noe utover det jeg leste om deres syn på Treenighetens opprinnelse.
Nettsiden heter bibelensier.no
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
11. juni 2017 at 12:29
La meg legge til at jeg ikke slutter meg til alt det de skriver, og er uenig i en del av det. Men det historiske angående utviklingen av treenighetsdogmet, og de kontroversene det skjedde under, ser ut for meg å være rett beskrevet.
Ikke minst tyder den forfølgelsenav meningsmotstandere som utspant seg, på at en på dette tidspunkt allerede hadde avveket betydelig fra Kristi kjærlighetsevangelium om å elske sin bror, til og med sine fiender.
Vennlig hilsen Kjell
LikerLiker
11. juni 2017 at 14:34
Hei Kjell!
Først vil jeg si at det er en skam alt det som har skjedd i kristendommens navn opp igjennom historien. All den forfølgelsen som har funnet sted mot dem som ikke har rettet seg etter den politisk korrekte (politisk styrte) kirkemakt. Sammenblandingen av politikk og misforstått kristendom har ført mye forbannelse med seg! Vi som idag bærer kristennavnet har idag mye ansvar for å ta avstand fra det den politiske kirke har utført. Selv føler jeg på en skam over hva som er blitt begått av urett! Jeg har stor forståelse for Jehovas Vitners standpunkt om å holde seg borte fra verdslig politikk! Det er ikke den levende Guds menighet som har utført denne uretten, men maktpersoner som misbruker sin stilling til å tilrane seg makt og ære for egen vinnings skyld.
Har vært inne på denne nettsiden du henviser til tidligere. Jeg synes alltid det er interessant å se hvordan mennesker leser Bibelen og hvordan deres kulturelle bakgrunn preger bibelforståelsen. I utgangspunktet kan jeg ikke se at mitt syn på Gud og denne nettsidens syn på Gud er så utrolig sprikende. Gud er én, det må det ikke være tvil om!!! Vi som tror på treenighetslæren mener ikke at det finnes tre likestilte guder! Det er en fullstendig kortslutning!! Vi tolker dette litt forskjellig, men også denne nettsiden viser at Gud viser seg i forskjellige skikkelser. Det var heller ikke ukjent i den jødiske tro rundt dette med at Gud viste seg i andre skikkelser. Det kommer fram også i denne utleggingen:
https://bibelogtro.wordpress.com/2015/06/04/den-treenige-gud-bibelsk-sannhet-eller-hedensk-tankegods/
Denne artikkelen er også veldig interessant og jeg håper virkelig du leser den:
Klikk for å få tilgang til jesus-kristus-i-det-gamle-testamentet.pdf
Beste hilsener fra Richard
LikerLiker
12. juni 2017 at 09:58
Hei Richard!
Takk for et ydmykt og oppriktig svar! Det står respekt av det du skriver om beklagelse for alle de overgrep som er gjort mot annerledes kristne troende i kirkelige maktmenneskers regi. Skulle virkelig ønske at mange flere var som deg!
Ha en fin dag!
Kjell
LikerLiker