Ofte blir vi møtt av mennesker som kommer med bibelvers tatt helt ut av sin kontekst for å ydmyke oss som tror at Bibelen er Guds Ord. Dette gjøres for å fremstille oss som dumme og naive og ikke minst for å vise oss hvor grusom Gud er. Også nå i homofilidebatten, kan man bli møtt med, særlig vi fra Flekkerøya, spørsmål om vi spiser reker. Det blir hevdet at det er like ille, i følge Bibelen, å spise reker som å leve ut homofili. Så da blir liksom fasiten at bibeltroene kristne også velger og vraker hva man skal tro og hva man skal følge av Bibelens budskap. Det er helt forståelig at man ofte kan føle seg maktesløs overfor slik argumentasjon. Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal svare.
Nylig var det et slikt harselerende innlegg i Fædrelandsvennen som kan leses her. Heldigvis kom det et flott motsvar fra Oddvar Søvik 23.juni 2016 som jeg ønsker å publisere her. Håper dette innlegget kan hjelpe deg til å forstå litt mer av Bibelens inndeling og hvordan den best forståes.
Hvordan lese og forstå Bibelen?
Å lese og tolke Bibelen rett er viktig, men vanskelig.
Det er ikke så enkelt som Ole Zahl Mölö harselerende fremstiller det i Fædrelandsvennen 20.6. La meg for det første si at Bibelen er ingen lovbok der alle vers er paragrafer som skal adlydes på lik linje, slik Mölö synes å mene.
Typer litteratur
Når det gjeldet Det gamle testamentet så består det av mange forskjellige typer litteratur:
1. Vi finner historisk stoff. Det har vist seg gang på gang at de historiske opplysningene er meget pålitelige, men historien er først og fremst historietolkning. Bibelen forteller hvorfor Gud handlet slik han gjorde.
2. Lovstoff. Her finner vi både morallover, som de ti bud, renhetsforskrifter, offerlover og straffelover.
-Renhetsforskriftene ble gitt i en tid der man ikke kjente til bakterier og virus. Ved å følge disse lovene unngikk folket mange av de sykdommene andre folkeslag slet med. Det gjaldt også spising av ulike typer mat som lett kunne bli bedervet – så som ulike skalldyr for eksempel.
-Offerlovene pekte frem mot Jesus som skulle bringe det fullkomne offer. Dermed er de oppfylt og har ingen gyldighet for oss i dag.
-Morallovene og straffelovene gjaldt Guds utvalgte folk som skulle bevares i hellighet blant de ugudelige folkeslagene. Derfor er straffene ofte så strenge, for det var så mye som stod på spill. Straffelovene gjaldt for jødene. Bare de morallover som bekreftes i Det nye testamentet gjelder også for oss, for de konkretiserer hva det vil si i praksis å elske Gud og sin neste.
3. Poetisk litteratur. Her brukes bilder som selvsagt ikke skal tas bokstavelig. Når det for eksempel står Sal i 104,5 at Gud grunnla jorden på dens søyler, så betyr ikke jorden står på søyler, men at den er et trygt sted å bo på. Derfor heter det i slutten av verset: aldri i evighet skal den rokkes.
4. Profetisk litteratur. Profetene talte Guds ord inn i samtiden, men talte også om fremtiden. Da er ofte perspektivet sammentrengt slik at det kan ligge århundrer mellom utsagnene i samme kapittel. Profetene bruker også bilder som må tolkes.
5. Når det gjelder Det nye testamentet så har vi historisk stoff, slik som evangeliene og Apostlenes gjerninger. Forskning har gang på gang vist at Lukas er bemerkelsesverdig nøyaktig i sine gjengivelser. I evangeliene taler Jesus, som er den fullkomne åpenbaring av Guds vilje, og det han sier har gyldighet for oss i dag.
Sunne tolkningsprinsipp er ellers å lese enkeltvers i sin sammenheng. Det er også en sunn regel at klare ord må kaste lys over de mer vanskelige ordene.
En bok om frelsen
I brevene taler apostlene inn i konkrete situasjoner, som gjaldt der og da, men gir også generelle råd for alle tider. Deres autoritet er på linje med Jesu ord, for de hadde lært av ham, de hadde fått fullmakt av ham til å tale på hans vegne, så derfor må vi ikke spille Jesus ut mot apostlene, slik det ofte gjøres i dag.
Sunne tolkningsprinsipp er ellers å lese enkeltvers i sin sammenheng. Det er også en sunn regel at klare ord må kaste lys over de mer vanskelige ordene. Men den hovednøkkelen til å forstå Bibelen rett er å lese den som en bok om frelsen i Jesus Kristus, slik Paulus uttrykker det i 2 Tim 3,15 …. de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus.
26. mai 2023 at 13:44
Når en tror menigheten på pinsedag er den kristne menigheten vi tilhører i dag, så må det nødvendigvis bære galt av sted, her et par eksempler:
Så tilfeldigvis på overskriftene i avisen Dagen i dag, hvor et ektepar har laget en ny barnebok med tittelen. Overskriften i Dagen er «NY BARENBOK JAKTER PÅ PINSENS «SUPERKRAFT»! Jeg antar det er Den Hellige Ånds nådegaver det vises til, da apostlene og «alt kjød» kunne tale i tunger, se syner, tale profetisk, gjøre store mirakler og under….slik Peter viste til fra profeten Joel. Skal en tro dette ekteparet skal visst barn kunne «jakte» på denne «superkraften».
Et debattinnlegg i samme avis har overskriften «Da Jesus gjorde vann til vin.» Det gjelder visst nattverd, hvor forfatteren «gir det råd å gå over til alkoholfri druesaft slik det anbefales i GT/NT» står det under et bilde fra innlegget.
Har en ikke forstått Jesu første under mer enn dette, da har en ikke fått sett mye. Dette underet handler om den gamle og nye pakt.
Nei, det er sannelig ikke greit når en vil ha Jesu forkynning til å harmonere med Paulus sin forkynning! Jeg regner med at ser jeg i de andre store, kristne avisene, så vil en finne mange flere eksempler.
LikerLiker
26. mai 2023 at 15:22
Holder på å lese undervisningen du sendte……veldig interessant…..😊
LikerLiker
26. mai 2023 at 16:45
Greit nok det, Richard…jeg og tastaturet er ikke så samkjørte, er vel en kjent og kanskje morsom sak det her…men siterte ikke artikkelen til Indergaard på gøy da! Håper du fikk noe mer enn det ut av den 🙂 Og hvis ikke…gi gjerne uttrykk for hva du da eventuelt er uenig i.
Indergaard legger bl.a. ut om hvor lenge den messianske, jødiske menigheten på pinsedag varte (fram til år 37 da Paulus ble omvendt)…men da kan vel ikke bl.a. Korinterbrevene være skrevet til oss, for der er jo nådegavene omtalt, og de var etter mitt syn (ut fra Joels profeti) nettopp spesielt for denne menigheten…så akkurat dette synes jeg er vanskelig, men hovedpoenget mitt er å få fram at den kristne menigheten ikke oppsto på pinsefestens dag, og det synes jeg Indergaard får godt fram i denne artikkelen.
LikerLiker
26. mai 2023 at 16:55
Jeg har ikke fått lest hele, men frem til der jeg har kommet så synes jeg han har flere gode poeng for sitt syn…….jeg synes ærlig talt dette med nådegaver, er de fortsatt virksomme, var det kun gitt til apostlene osv. er noe vanskelig. Jeg sitter nok litt på gjerdet her……flere gode amerikanske teologer som jeg hører på hevder at de tilhørte apostlene og ikke virksomme idag, mens andre mener de fortsatt er det………jeg kjenner på at det var en spesiell tid etter Kristi Himmelfart….apostlene fikk spesielle gaver og talte med apostolisk autoritet…..det er det ingen idag som gjør…….samtidig så hører man ofte om tegn og under som feks åndeutdrivelse, helbredelser, tungetale, profetisk tale…….jeg har problemer med å tro at alt dette er oppspinn…….jeg er veldig forvirret angående dette temaet……
LikerLiker
26. mai 2023 at 17:24
Ja, en «hører» mye om åndsutdrivelse, helbredelser, profetisk tale m.m. i dag, men husk at disse ble gitt som TEGN for jødene for å vise Guds gjerninger til dem…det sa jo Jesus selv. Og ved en helbredelse Jesus gjorde, så ble han spurt om hvem som hadde syndet, den som ble helbredet eller foreldrene hans. INGEN av dem, svarte Jesus. Med andre ord gjorde Jesus dette for å vise Guds gjerninger til ISRAELS folk, «For jøder krever TEGN». Og det underlige er at Jesus aldri gjorde noe av dette inne i en synagoge eller i tempelet, men blant folket. I dag vet vi det er mye humbug i forbindelse med dette, mye har blitt avslørt, og som regel foregår det innenfor de fire veggene til en menighet. Det var hele Israels folk som trengte TEGN, de var ikke noe humbug med det: «Jødene krever TEGN»….vi er ikke jøder, og krever ikke TEGN, vi kommer til TROEN ved forkynnelsen av evangeliet…så kan vi selvsagt be om hva vi vil…men har du noen gang sett kristne i f.eks. i Oslos gater med mye folk rundt seg, som helbreder? Jeg tipper ALDRI…ikke i New Yorks gater heller, tipper jeg. For kristne krever ikke TEGN for å tro.
LikerLiker
26. mai 2023 at 17:54
OG Richard, det motsatte. Husker Bjørn Eidsvåg på konserten i Oslo Spektrum han holdt på 60-årsdagen sin. Han var oppvokst på et bedehus i Odda…og de fikk MANGE forkynnere på besøk som alle skulle frelse dem…og Eidsvåg lurte på hvor mange ganger de skulle bli frelst. Dette førte til at engasjementet til menighet ikke akkurat var på topp når alle disse forkynnerne kom og hver av dem skulle frelse dem…de ble både gjesping og kanskje noen sovnet. Men når en forkynner oppdaget det, ble de helt forvirret og begynte å formane og tale i fistel! For det var viktig for dem å holde regnskap med hvor mange som hadde blitt frelst…de var ikke fra Odda og måtte legge fram «regnskap» når de kom hjem. Men saken er at INGEN andre enn Gud kan frelse oss, ingen annen!
En eldre venn av min far var fra en liten bygd i et dalføre. De eldre mennene på bedehuset i bygda var på han og maste om at han måtte komme på bedehuset. Til slutt gikk han. Da stilte de samme mennene seg opp på scena og ba ham komme frem og legge seg på kne. Så la de hendene på hodet hans og ba høyt i noen minutter. Så ba de ham reise seg opp og sa til ham: «NÅ er du frelst!»
Vedkommende var stille en liten stund, så utbrøt han: «NEI, jeg er ikke frelst!» Du kan selv tenke deg reaksjonen. Men han var ikke frelst. Det skjedde ikke før seinere, han syklet hjem fra jobb da han plutselig fikk se for seg Jesus som hang på korset. Etter dette tålte ikke konen hans ham. Han ba nok i det stille om at hun også måtte bli frelst. Og en dag, mens hun satt ved vedovnen og la i ved, så så hun opp på ham og ansiktet strålte…hun var blitt frelst! Gud hadde nok hørt hans bønner. De hadde en mongoloid datter som de regnet med ikke ville leve så lenge. Sannelig ble ikke hun også frelst! Og hun fikk leve lenger enn det som var normalt, og hele familien fikk et svært godt familieliv etter disse hendelsen. De trengte ikke noe tegn, kanskje var det noen som hadde bedt for denne mannen fra først av, men ingen på bedehuset kunne frelse ham, det ble nok et strek i regnskapet. Jeg tror heller ikke noen kan si: Nå er du helbredet fra sykdommen din! Men vi kan be om det vi vil…men vi har ikke noe løfte om helbredelse, mange kristne må slite med sykdom og dårlig helse…det som holder oss oppe er hva Kristus har gjort for oss og det håp vi har i ham…det gjør vi uansett hvor syke eller dårlige vi måtte være, ja, kanskje til og med enda mer da. Takk og lov!
LikerLiker
26. mai 2023 at 18:24
Amen til alt du skreiv her👍🙏
LikerLiker
27. mai 2023 at 12:20
Hej Åge.
Jo, Jesus helbredte også i synagogen og på tempelpladsen.
En krumbøjet kvinde:
«På en sabbat underviste Jesus i en af synagogerne. Dér var der en kvinde, som i atten år havde været plaget af en sygdomsånd. Hun var krumbøjet og ude af stand til at rette sig helt op. Da Jesus så hende, kaldte han på hende og sagde: »Kvinde, du er løst fra din sygdom.« Han lagde hænderne på hende, og straks rettede hun sig op og priste Gud.» Luk. 13, 10-13.
Og en mand med en vissen hånd:
«Jesus gik atter ind i synagogen. Dér var der en mand med en vissen hånd. Og de holdt øje med, om Jesus ville helbrede ham på sabbatten, så de kunne anklage ham. Og han sagde til manden med den visne hånd: »Rejs dig og kom ind i midten!« Så sagde han til dem: »Er det tilladt at gøre noget godt eller at gøre noget ondt på en sabbat, at frelse liv eller at slå ihjel?« Men de tav. Han så rundt på dem med vrede, og bedrøvet over deres forhærdede hjerte sagde han til manden: »Ræk hånden frem!« Han rakte den frem, og hans hånd blev rask igen. Da gik farisæerne straks ud, og sammen med herodianerne traf de beslutning om at få ham slået ihjel.» Mark. 3, 1-6.
«Og blinde og lamme kom hen til ham på tempelpladsen, og han helbredte dem.» Matt. 21, 14.
Det med, at jøder kræver tegn, er altid negativt defineret. Det betyder for mig at se ikke, at jøder skal have tegn, fordi de kræver det, i modsætning til andre. Tværtimod, når de kræver et tegn, afviser Jesus det altid:
«Da sagde nogle af de skriftkloge og farisæerne til ham: »Mester, vi vil se dig gøre et tegn.« Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas’ tegn.» (Matt. 12, 38-39. Se også Matt. 16, 1-4.)
Han hjalp folk, der bad ham om det, men han ville ikke gøre tegn som en anden tryllekunstner for at bevise for de vantro, hvem han var.
Desuden havde de skriftkloge og farisæerne jo netop set ham gøre et tegn, nemlig at helbrede en blind og stum mand. Og alligevel fremturede de i deres vantro.
Og så er det jo til jøden Thomas, at Jesus siger: »Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.« Joh. 20, 29.
I Mark. 16 ser det ud til, at tegnene hører med til forkyndelsen af evangeliet for «al skabningen», ikke kun jøderne.
Et eksempel er, da Paulus kommer til Malta (Ap.G. 28). Der sker der tegn gennem Paulus, da han både helbreder syge og overlever et slangebid. Men malteserne er helt klart ikke jøder, men tror på bl.a. «retfærdighedens gudinde».
Det lyder lidt underligt med en børnebog om Helligåndens «superkraft»… men i omtaler af den på bogsider opdager æslet og katten, at Helligåndens kraft er noget andet, end den «superkraft» de troede, det var… det er lidt svært at vurdere en bog, man ikke har læst, så det er ikke til at vide, om den handler om nådegaver eller noget andet.
Til Richard: Ja, der er mange meninger om nådegaver, og om ophør eller ikke. Jeg har tilfældigvis set lidt forskelligt om det på Youtube, fx Denver Cheddie, som jeg synes argumenterer godt for, at de ikke nødvendigvis er ophørt. Men også er med på, at apostlene som åbenbaringsbærere var enestående.
Der er megen humbug derude… men jeg tror heller ikke, at det er det alt sammen.
Der kunne skrives meget om dette emne, men jeg stopper her for denne gang, indlægget er vist allerede blevet langt nok. 🙂📃
Mvh. Anne.
LikerLiker
31. mai 2023 at 12:04
Hei, Anne!
Jeg brukte nok litt store ord da jeg skrev at Jesus aldri helbredet inne i synagogene…så bare på sin plass at du retter på meg der!
Men han gjorde store under når det var store folkemasser til stede, for eksempel da han mettet 5000 mennesker.
Poenget mitt er at hvis en mener at en har nådegaver til å helbrede, hvorfor gjøres ikke dette foran store folkemasser ute i det fri, slik Jesus gjorde, og hvor det er minimal mulighet for å fuske med dette?Husker jeg ikke feil så var det vel nok at bare skyggen av Peter falt på noen, så ble de helbredet.
På et annet forum jeg deltok i for noen år siden , var de folk som påsto de hadde disse nådegavene. De kunne høre Guds stemme, og mitt inntrykk var at vi som ikke kunne det, var annen-rangs kristne.
Da pandemien kom og folk døde på sykehusene, så oppfordret jeg dem til å dra på sykehusene og helbrede de syke, så de kunne få vist Guds gjerninger på dem. Men de svarte ikke, sannsynligvis dro de ikke til en eneste sykehuspasient.
Der var også folk med alvorlige sykdommer som ba om forbønn…men vi hørte aldri noe om at de takket for forbønnen og at de var blitt friske. Det er da kanskje ikke så underlig?
Jeg vil også minne om en kristen tv-serie på NRK som gikk for noen år siden. Programmet fulgte noen elever som gikk på en bibelskole som het ACTA (muligens oppkalt etter Apostelgjeringene, som here «Acta» på engelsk?), eller ble drevet av ACTA. Der ble de opplært til og «utrustet» til å helbrede av coacher de hadde. Og dagen kom da de skulle prøve seg. Dette var i Oslo. Og de dro ut i gatene, i lokaler (kafeer/puber/restauranter) hvor det var folkeansamlinger. Men de kom temmelig frustrerte tilbake til bibelskolen…INGEN AV DEM hadde klart å helbrede noen…de var temmelig frustrerte.
Husk at da nådegavene ble utdelt på pinsedag, så var jødene samlet i Jerusalem fordi Mose-loven påla dem å gjøre det, de var pliktig til det, på samme måte som de var pliktige til å holde sabbaten. Det var en ren jødisk feiring etter Moseloven som bare tilhørte jødedommen. Dette bakteppet er ikke til stede i dag, Moseloven er opphevet og naglet til korset. Som kristne kan vi ikke da på nytt innføre en ren jødisk tradisjon og setting som har opphørt og påstå vi har fått samme nådegavene, det blir etter mitt syn ikke bibelsk rett.
Det finnes nok av artikler på internett hvordan dagens tungetale oppsto, det skjedde ev en ren tilfeldighet i USA i 1906.
Mvh
LikerLiker
31. mai 2023 at 15:41
Hei, igjen, Anne.
Angående «jøder krever TEGN»:
«En ond og utro slekt (jødene)… skal ikke få annet TEGN enn Jonas’ TEGN». Dette var da ikke en avvisning av TEGN, tvert i mot, det var da det største tegnet av alle, og Jesus selv kaller jo det selv et TEGN. Hva slags tegn dette er, kommer jeg tilbake til.
Så angående Thomas: «Du tror fordi du har sett meg. Salige er de, som ikke har set og dog tror.» Her må vi være oppmerksom på at det Å HA SETT Jesus, viser til å ha sett ham ETTER oppstandelsen :
«24 Men en av DE TOLV (jødiske apostlene Jesus valgte ut, en for hver av Israels 12 stammer)…var ikke sammen med dem. 25 De andre sa da til ham: Vi har sett Herren (oppstanden). Men han (Thomas) sa: Dersom jeg ikke får se NAGLEMERKENE i hans hender og stikke min finger i NAGLEGAPET og legge min hånd i hans SIDE (hvor spydet hadde gått inn), vil jeg IKKE TRO!»
26 ÅTTE DAGER DERETTER…» kom Jesus til dem igjen mens dørene var lukket…og Thomas var til stede. Jesus sier da til ham: «27 Rekk din finger hit, se mine hender, og legg din hånd i min side, og vær ikke vantro, men troende! 28: Thomas svarte: Min Herre og min Gud!» DA trodde altså Thomas: «29 Jesus sier da til ham: FORDI du har SETT meg (oppstanden), TROR du.»
Dette er jo nettopp en bekreftelse av Jesus selv på at «jøder krever TEGN», og sannsynligvis er dette det største beviset på Jonas-tegnet. Uten naglemerkene og merket i siden, ville Jonas-tegnet være uten verdi. Det er her ikke snakk om å ha sett Jesus i levende live FØR korsfestelsen , for det hadde jo Thomas også sett.
Og underlig nok blir Thomas blant mange kristne fremstilt som «Thomas, tvileren»! Da har de ikke sett hva som her menes med å ha SETT Jesus, nemlig å ha sett ham ETTER oppstandelsen. Det er bare de som har sett ham ETTER oppstandelsen som derfor er «vitner»:
«1…det som vi har HØRT, det som vi har SETT med våre egne øyne, det som vi BETRAKTET og VÅRE HENDER RØRTE VED…2 og livet (Kristus) ble åpenbart, og vi har SETT det (etter oppstandelsen) og VITNER og forkynner …» (1. Joh. 1)
Til Thomas: «Fordi du har sett, TROR du (han er et vitne). Salige er de som IKKE ser, men dog tror.» Siste setning her kan like godt være en profeti som viser fram det som skjedde på pinsedag og tiden etter, alle de jøder som ikke kan kalles «vitner» og ikke hadde «sett» Jesus ETTER oppstandelsen, det gjaldt selvsagt også alle dem som kom fra diasporaen (utlendighet) og aldri hadde sett Jesus i levende live heller. De også måtte ha TEGN (tungetalen og undere) for å tro, og fikk selv nådegavene håndspåleggelse. ved håndspåleggelsen, etter mitt syn var de disse som var «salige og trodde, selv om de ikke hadde sett.»
«Salige er de som ikke har sett, men dog tror.» kan også vise fram til Israel under den store trengsel, hvor hele Israel skal bli frelst, ingen av dem har heller sett, men kommer likevel til troen «når de kommer i hu han de har gjennomstunget».
Jeg mener fortsatt at Jesus bare talte til Israel. at Paulus noen gang bruker ordet «salig», men Jesus bruker i bergprekenen (Matt. 5) i forbindelse med de som har Loven.
Jeg kan på stående fot ikke huske at Paulus noen gang nevner saliggjøringer.
Markus 16 og «ALL SKAPNINGEN»: ‘
«15 Gå ut i all verden (det har jo ikke jødene gjort…ennå) og forkynn evangeliet («Guds rike er nær» var det Jesus forkynte) for ALL SKAPNINGEN! . ..17 Og DISSE TEGN skal følge DEM SOM TROR: I mitt navn skal de DRIVE UT ONDE ÅNDER. De skal tale med TUNGER. 18 De skal TA SLANGER I HENDENE, OG OM DE DRIKKER DØDELIG GIFT, SKAL DET IKKE SKADE DEM. PÅ SYKE SKAL DE LEGGE SINE HENDER, OG DE SKAL BLI HELBREDET. 19 Så ble Herren Jesus, etter å ha talt dette til dem, OPPTATT TIL HIMMELEN og han satte seg ved Guds høyre hånd.»
Dette talte han altså OGSÅ BARE TIL JØDER før noen hadde fått Den Hellige Ånd med ildtunger. Så «all skapningen» må da også være jøder, Jesus var jo ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus, sa han jo selv…ikke for oss hedninger, selv om vi også er frelst ved hans blod. Jesus forkynte: Omvend dere, for Guds rike (riket for Israel) er nær».
Paulus var selv jøde, og ble bitt av en slange med dødelig gift uten at de skjedde noe med ham, så Jesu ord stemmer her.
At malteseren ikke var jøde fordi han trodde på «rettferdighetens gudinne», er etter mitt syn ikke noe bevis på at han ikke var jøde.
Guds evangelium til jødene var at Guds rike (riket for Israel) var kommet nær, DERFOR b a han dem omvende seg:
«14 Men etter at Johannes var satt i fengsel, kom Jesus til Gallilea og forkynte GUDS EVANGELIUM. 15 Han sa: Tiden er fullkommet, og Guds rike er kommet nær. Omvend dere og tro evangeliet (at Guds rike er kommet nær)!» Mark. 1
Paulus forkynner aldri dette.
Mvh
«
LikerLiker
27. mai 2023 at 23:21
Oppsto riket for Israel da Israel ble opprettet i 1948?
Til Anne:
Vil du si hvilken bok du kjøpte på saxo.dk?
LikerLiker
28. mai 2023 at 15:47
«GOD PINSE!» fra KJELL SKARTVEIT
Da jeg nettopp la inn et innlegg på «Samtaleforum på tvers av bibelforståelse» som avventer moderering, og jeg er usikker på om den blir lagt inn, skriver jeg den like godt på nytt i denne tråden:
«GOD PINSE!»
Dette er overskriften på en pinsehilsen fra Kjell Skartveit i dag på nettsiden document.no. Jeg er usikker, men mener å ha lest han har en fri-kirkelig tilhørighet.
Nettsidens ansvarlige redaktør et Hans Rustad, katolikk og eier av 85% av aksjene i selskapet.
Skartveit er fast kommentator på nettsiden og har bl.a. gitt ut fem bøker. Både han og Rustad har jeg inntrykk av er spesielt opptatt av det de mener er en politikerstyrt sekularisering av samfunnet med syndens utbredelse som resultat.
Kjell Skartveit starter sin artikkel/pinsehilsen i dag med sitat fra Apgj. 2, 1-11 hvor apostlene fikk Den Hellige Ånd med ildtunger som delte seg og satte seg på hver enkelt av dem, og de begynte å tale i tunger (på ulike språk).
Ikke overraskende nevner IKKE Skartveit et eneste ord om hva «dette var», selv om Peter, etter å ha blitt beskyldt for å være drukne, forklarte det som skjedde med profeten Joel sine ord i kap. 3, 1 og ut kapittelet, og hvor Peter sier «Dette ER….», en profeti som BARE ble skrevet til ISRAEL og i tillegg et løfte som gikk i oppfyllelse (Jer.31, 31-34):
Joel 1, 2
«Hør dette, dere gamle! Lytt, alle dere som bor i LANDET (Israel)! Har slikt skjedd i deres dager eller i deres FEDRES dager?»
Dette viser fram til Herrens dag:
Joel 2, 1-2:
«1 Herrens dag kommer – den er nær, 2 en dag med MØRKE og MULM…3 Foran dem FORTÆRER ILD, etter dem BRENNE FLAMMEN…Ingen slipper unna den!»
Og Herren bor midt i Israel:
» 27 Og dere skal kjenne at JEG (Herren) BOR MIDT I ISRAEL. Jeg er Herren deres Gud, og ingen annen. Og mitt folk skal aldri i evighet bli til skamme.»
Joel 3, som Peter siterer fra: sier:
«1 Og deretter skal det skje at jeg vil UTGYTE MIN ÅND OVER ALT KJØD. Deres (Israels) sønner og døtre skal tale profetiske ord. Deres (Isarels) gamle menn skal se syner. 2 Ja, også over trelle og trellkvinner vil jeg utgyte min Ånd i de dager. 3 Og JEG (Herren) VIL GJØRE UNDERFULLE TEGN PÅ HIMMELEN OG PÅ JORDEN: BLOD OG ILD OG RØYKSSØYLER. 4 SOLEN SKAL FORVADLES TIL MRKE OG MPNEN TIL BLOD, FØR HERREN DAG DEN FORFERDELIGE KOMMER…»
Dette skal jo ikke de kristne gjennom, de er opprykket før dette, mener mange.
ALT det Joel sier her har jo IKKE skjedd ennå og viser frem i tid…les resten av profetien, bare noen få vers.
Etter apostlene på pinsedag ble beskyldt for å være drukne, forklarer Peter i Apg. 2 hva dette var:
«14 Da sto Peter fram sammen med de elleve. Han hevet røsten og talte til dem: JØDISKE MENN og alle dere som bor i Jerusalem! La dette VÆRE KJENT (Joels profeti som han kommer til) for dere og lån øre til mine ord! For disse er ikke drukne, slik som dere mener. Det er jo den tredje timen på dagen! 16 Men DETTE ER det som er sagt ved profeten JOEL: ….»
Men denne profetien ble ikke oppfylt fullt ut på pinsedag og tiden etter, for hadde ISRAEL som nasjon anerkjent Jesus som den lovede Messias og Kongen (Sakarja 14,9), ville den blitt fullt ut oppfylt der og da, men nå står det ennå igjen en tid før dette skjer.
I sine taler henvender derfor Peter seg kun til «jødiske menn» og «israelittiske menn».
Men Kjell Skartveit nevner, kanskje uvitende (?), ikke ett eneste ord om Peter begrunnelse ut fra profeten Joel.
I stedet kaller Kjell Skartveit det som skjedde for «KIRKENS FØDSELSDAG», og til inntekt for dette siterer han også Paulus, enda han ikke ble omvendt og utvalgt som «hedningenes apostel» før flere år senere, og at det var HAN som også hadde fått i forvalteransvar av Gud å «fullføre Guds ord» (Kol. 1, 25).
Men Skartveit ser ut til å være av samme formening som jødene på pinsedag og utover, de som hadde loven men ble frigjort fra dens trelldom, for han kommen med følgende oppfordring til slutt:
«La oss være en kirke som elsker Gud og holder Hans bud, bare da kan vi oppfylle kallet om å være lys og mørke i samfunnet.»
Slik har ikke jeg forstått Paulus, og dette ser ut for meg å være det jeg har kalt en «blandingsevangelium» og ikke etter det Paulus kaller «MITT evangelium». Slik har jeg derfor en annen forståelse av Guds ord enn Kjell Skartveit har. Artikkelen hans kan du lese i denne linken:
https://www.document.no/2023/05/28/god-pinse-3/
OSKAR EDIN INDERGAARD skriver i sin artikkel «Guds nådes evangelium» følgende:
«Det var ikke Jesus som introduserte kirkens tid. Kirken begynte heller ikke på pinsefestens dag, som mange mener. På pinsefestens dag ble ET GAMMEL LØFTE TIL JØDENE INNFRIDD om at Gud ville gi dem EN NY ÅND OG ET NYTT HJERTE.» (JER. 31, 31-34).
Jeg vil derfor nøye meg med å ønske alle en GOD AVKLARING ANGÅENDE PINSE I APOSTELGJENINGENE ved å les Indergaards artikkel «Den kristne menigheten begynte ikke på pinsefestens dag.», her er linken:
https://ww.steiare.no/Inder/artikler/pinse.htm
Fortsatt god ferie!
LikerLiker
29. mai 2023 at 17:15
Hej Fredrik.
Bogen hed «Sur for en sikkerheds skyld? En guide til kunsten at være livsglad med vilje», af Mikael Kamber og Eric Ziengs.
Men jeg købte bogen som en gave til en, der ønskede sig den, så jeg har ikke læst den.
Mvh. Anne.
LikerLiker
31. mai 2023 at 16:19
Hej Åge.
Så var det da en fejl af mig at holde fri i mandags, hvis pinsen kun er for jøderne, så skulle jeg have været på arbejde, men jeg har ikke nøglen, så jeg var desværre nødsaget til at holde fri på jødisk vis… nå, det må jeg huske til næste år.
Og så fortælle til mine kolleger, at de også skal arbejde pinsemandag, med mindre de er jøder, men så bliver jeg nok upopulær, når regeringen allerede har taget Store Bededag.😊
(Undskyld, det er bare en dårlig vits.) 😳🙃
Jeg skal nok give dig et mere ordentligt svar senere, i morgen måske, energien er ikke helt til at skrive et langt indlæg lige nu.
Mvh. Anne.
LikerLiker
31. mai 2023 at 19:37
Hei, Anne!
Er ikke energien på topp, så gi deg tid…ikke noe som haster! Bare et slit å skrive når en ikke er i form!
God bedring!
LikerLiker
1. juni 2023 at 14:47
Hej Åge.
Jeg kommer nok heller ikke så langt i dag, jeg blev nysgerrig på den bibelskole / TV-udsendelse, du nævnte. Er det den, der hedder «Guds lærlinger»? Jeg har fundet noget af den på Youtube og skal få set til den.
Hvorfor(alle) de, der mener, at de har nådegaven, ikke går ud på gader og stræder eller sygehuse, ved jeg ikke. Men den danske prædikant Torben Søndergaard har i hvert fald bedt for folk på gaden, og nogle af hans tilhængere gik ind på et sygehus for at prøve at helbrede folk (de blev dog smidt ud). Så nogle gør det. Men om nogen virkelig blev helbredt, skal jeg ikke kunne sige.
Søndergaards lære er dog ikke sund: forkyndelse af loven frem for korset, lære om (mulighed for) syndfrihed efter omvendelsen, og mere til. Så ham kan jeg ikke anbefale.
Der er dem, der vil sige, at helbredelsens nådegave ikke bare virker efter forgodtbefindende, men hvor og når Gud vil. Det er nok sandsynligt, jf. at Paulus fx ikke helbredte Trofimus, men efterlod ham syg i Milet.
Mvh. Anne.
LikerLiker
1. juni 2023 at 15:00
Hei Anne
Acta Bibelskole er tilknyttet Imi-kirken…..Normisjon.
Det spesielle er at Normisjon er en tradisjonell luthersk misjonsorganisasjon der slike ting Åge beskriver er heller uvanlig. Problemet er at Imi-kirken i Stavanger, som Acta bibelskole er tilknyttet, har nære kontakter til Bethel Church i USA. De sender blant annet studenter dit for å lære og bli inspirert. Hvorfor Normisjon tillater denne praksisen forundrer meg.
Mvh Richard
LikerLiker
5. juni 2023 at 13:02
Hej Richard.
Tak for det, jeg havde læst artiklen (og kunne også huske, at der var noget, der hed IMI-kirken), men det var længe siden, så godt at få den opfrisket.
Ja, det lyder da meget mærkeligt, at sådanne ting sker i en menighed tilknyttet Normisjon, uden påtale?
Mvh. Anne.
LikerLiker
1. juni 2023 at 17:16
Hei, Anne.
Ja, «Guds læringer» på youtube er fra den serien jeg nevnte. Ellers så ga Richard en god avklaring i sin kommentar.
Jeg husker i ett av programmene så skulle de ut og vise Guds godhet. De hadde smurt mange matpakker som de dro ut på gaten og ga til folk som skulle på jobb. Mange sa de hadde tatt med seg matpakke, men de svarte at de gjorde dette for å vise Guds godhet, så de kunne bare beholde matpakken. Jeg tenkte i mitt stille sinn: Hvor naiv kan man bli?
Jeg synes det er leit å se unge og oppriktige sjeler bli så frustrerte og naive.
Leste litt på en engelsk-språklig artikkel i går som også mente at disse nådegavene ikke er operative i vår tid. De mente at Gud selvsagt kan helbrede i vår tid også, og selvsagt kan vi be om det, men de mente at helbredere ikke finnes i dag. Det finnes altså helbredelse, men ikke helbredere. Det tror jeg er rett.
LikerLiker
1. juni 2023 at 17:34
Hei
Jeg hører daglig på avdøde Dr. Vernon Mc Gee, verdenskjent teolog og mannen bak serien «Veien gjennom Bibelen». Han støtter ditt syn angående nådegavene.
LikerLiker
5. juni 2023 at 14:47
Hej Åge.
Nu har jeg set det afsnit, du nævnte. Jeg synes nu, det er ganske uskyldigt at dele madpakker ud, frem for at give et løfte om helbredelse, som der ikke er dækning for nødvendigvis. Så må de hellere holde sig til madpakkerne. 🙂 🥪
Helbredelse, men ikke helbredere? Hmm, jeg forstår godt, hvor du vil hen, tror jeg.
Jeg tror heller ikke på den slags helbredere, der laver stort show og massemøder og lover folk mirakler, hvis de da bare tror nok.
Men jeg tror ikke, at helbredelse, heller ikke formidlet gennem forbedere, forsvandt med apostlene. Det fortsatte op gennem oldkirken, også efter apostlenes død, ofte formidlet gennem de ældstes forbøn og salvning (så de mente tydeligvis ikke, at gaven forsvandt med apostlene, eller at Jakobsbrevet ikke var for dem).
Også Luther praktiserede og rådgav i forhold til forbøn for syge.
Den tyske præst Wilhelm Löhe (1808-1872) oplevede, at mange syge blev raske ved hans bøn.
Fra Norge kan Hallesby nævnes.
Disse folk formidlede helbredelsens nådegave, men de kaldte sig nok ikke «helbredere», og de lavede i hvert fald ikke show ud af det. Men sagen var der ligegodt.
Jeg har disse eksempler fra Peder Olsens «Helbredelse ved bøn». Den rummer for mig en sund og bibelsk tilgang til emnet – ikke «hyperkarismatisk», men heller ikke cessationistisk. (Jeg tror, at mange smider barnet ud med badevandet, fordi de kun har set de dårlige eksempler, men det behøver man ikke, for mig at se.)
Jeg får lyst til at citere fra bogen om Löhe:
«De fleste af disse tilfælde [af helbredelser] blev dog ikke særlig kendt, og Løhe talte kun sjældent om dem.
Men han talte ofte om selve sagen. «For at kirken kan løse sin opgave i verden, har Herren efterladt den Åndens nådegaver, ligesom Elias efterlod Elisa sin kappe. De specielle nådegavers fylde er kirkens pinseudrustning. Er da disse nådegaver ophørt? Nej, det er kun vor vantro tid, der mener det. Ånden er der stadig, og hvor Ånden er, der er også dens gaver».
Og det skrev han før pinsebevægelsens, karismatikernes og trosbevægelsens tid!
Så det kan godt lade sig gøre at forvalte denne gave med både ydmyghed og frimodighed, og på bibelsk grund.
Det er bare, hvad jeg mener.
Jeg tror, det er en misforståelse at se helbredelser mv. alene som tegn til bekræftelse af Jesus og apostlene. Det var også, og måske først og fremmest, tegn til bekræftelse af evangeliet.
Ap.G. 14,3 står der, at Herren bekræftede «ordet om sin nåde» ved tegn og undere. Og i Ap.G. 9,17 lægger den «helt almindelige» discipel Ananias sine hænder på Paulus og helbreder hans blindhed: «For at du igen skal kunne se og blive fyldt af Helligånden».
Den åndsfyldte og undergørende apostel Paulus blev altså selv, før sin egen tjeneste, helbredt og modtog Helligånden med en ikke-apostel som formidler! – og ikke en af de 11, som man måske ville have forventet.
Desuden helbredte Jesus og apostlene ikke bare som bekræftelsestegn – men også ud af ren og skær omsorg. Jesus ynkedes fx over enken og opvakte hendes søn.
Mht. jøder og hedninger og alt det… indlægget bliver vist for langt, hvis det også skal med her, men jeg arbejder på sagen og får mig da også nogle overraskelser undervejs.
Mvh. Anne.
LikerLiker
1. juni 2023 at 17:55
Det var et nytt navn for meg, Richard, skal høre litt på ham, ser han har mange artikler på internett også, kanskje lettest for meg å se på dem da det bare er å trykke på oversettingsknappen.
LikerLiker
1. juni 2023 at 18:43
Du kan laste ned appen «Thru the Bible» så finner du hele hans gjennomgang av Bibelen og mye mer.
Mvh
LikerLiker
1. juni 2023 at 19:15
Er det en kronologisk gjennomgang av Bibelen fra A til Å? Kanskje fint å bruke som et slags oppslagsverk også da? For det savner jeg.
LikerLiker
1. juni 2023 at 19:54
Ja……han bruker 5 år med 20 min hver dag på å gå gjennom Bibelen.
LikerLiker
1. juni 2023 at 20:33
Ja da skal jeg prøve å logge meg inn og få lastet ned den appen!
LikerLikt av 1 person
2. juni 2023 at 20:08
Nå har jeg i hvert fall gjort som jeg sa: «jeg skal prøve å logge meg inn og få lastet ned appen!»…men det var ikke enkelt, så det gir jeg nå opp.
Skal likevel lese artikler av Dr Vernon Mc Gee på nettet, eventuelt se videoer på youtube. Beklager Richard!
LikerLiker
3. juni 2023 at 10:35
«NAR-BEVEGELSEN OG DE POLITISKE PROFETIENE
Er Donald Trump Guds salvede president?»
Dette er overskriften på en artikkel av Arne Helge Teige.
NAR-bevegelsen er omtalt i egne tråder her inne og kunne derfor like godt vært skrevet inn i de trådene. Men de berører også tema vi nylig har vært opptatt av på denne tråden, derfor gjengir jeg deler av artikkelen her i min neste kommentar.
Du finner artikkelen i sin helhet i følgende link:
https://www.foross.no/aktuelt/nar-bevegelsen-og-de politiske-profetiene/
Jeg anbefaler alle å lese den!
LikerLiker
3. juni 2023 at 11:31
Jeg la nettopp inn linken til artikkelen «NAR-BEVEGELSEN OG DE POLITISKE PROFETIENE.»
Linken virker!
Her et lite utdrag av artikkelen fordi det berører det vi har debattert i det siste her på denne tråden.
Forfatter Arne Helge Teigen skriver bl.a.: (mine paranteser)
«I disse bøkene (skrevet av NAR-bevegelsen) hevdes det at Gud og Himmelens krefter skal få økende makt over menneskers (NAR-bevegelsens herredømme-teologi) totale livssituasjon i de siste tider – det vil si i vår tid. Ifølge NAR-teologien ellers kanaliserer Gud sitt herredømme inn i verden gjennom NAR-bevegelsens ledere (apostler og profeter) og menigheter. Det hevdes at disse, PÅ HELT SPESIELLE MÅTER, UTRUSTES MED DEN HELLIGE ÅNDS KRAFT OG MED MYNDIGHET TIL Å HELBREDE SYKE, OPPREISE DØDE, OG FREMKALLE DIVERSE OVERNATURLIGE FYSISKE MANIFESTASJONER.» (Sitat slutt, min utheving av skrift)
Åge: Dette går rett tilbake til den åndsdåp og nådegaver som ble virksomme på pinsedag i den første jødiske messiastroende menighet, og som noen av oss her inne har påstått ikke er virksomme mer. De overnaturlige fysiske manifestasjoner, som nevnes ovenfor, har jeg forstått fra andre steder at de får en voldsom fysisk opplevelse, både utvendig og innvendig. Mange oppfatter dette som skjelving og risting, og de kan få det ved bønn også. Slik jeg har oppfattet noen av dem, mener de dette er uttrykk for Guds kjærlighet! Men Guds kjærlighet til oss er at han ga oss Jesus Kristus og frelsen vi har fått del i ved hans blod og oppstandelse.
Videre skriver A. H. Teigen:
«Noe av det jeg har nevnt er godt kjent i Norge gjennom norske menigheter som har tilknytning til Bethel Church (Åge: slik også Richard nylig opplyste om) og NAR-bevegelsen. Mindre kjent er NAR-bevegelsens stadige sterkere politiske-profetiske virksomhet.
Denne bygger på en lære om at Gud åpenbarer sin vilje om politiske forhold gjennom spesielt utvalgte personer. «Profetene» skal ifølge denne teologien bidra til at NAR-bevegelsens forståelse av Guds herredømme får politisk gjennomslag.
I senere år har «profetiene» derfor ofte handlet om Donald Trumps presidentstatus i USA. Vi skal nå se nærmere på hvordan dette nylig har kommet til uttrykk innenfor den mest fremtredende menigheten innen NAR-bevegelsens, Bethel Church i Redding i California. ……………………………
Den politikeren Gud har «salvet» som sitt spesielle redskap, med tanke på å gjøre noe i den situasjon USA og verden befinner seg i for tiden er, ifølge Vallottons profeti, president Donald Trump. Vallottons hevder at Gud meddelt ham at Trump skal få en ny periode som president i USA. Han sier også (eksplesitt) at den som forsøker å hindre dette, stiller seg i veien for Guds verdensstyre og pådrar seg Guds vrede …… «(Sitat slutt).
Åge: Donald Trump er høyaktuell igjen disse dager og det kan pr. nå se ut som han kan bli valgt igjen, blir han det er det i tilfelle ikke en profeti fra Gud som går i oppfyllelse, så jeg anbefaler alle å lese videre i artikkelen selv, det er utrolig hvordan NAR-bevegelsen knytter dette opp til Det Gamle Testamentet og gir Trump en «frelsesrolle»!
Direkte-link finner du i min forrige kommentar.
LikerLiker
3. juni 2023 at 15:47
Takk for at du deler!
LikerLiker
6. juni 2023 at 00:02
Hei Anne!
Hvordan forklarer du 3. Johannes 3? Hvem er det skrevet til? Har dere hørt at det skjer mange helbredelser i Afrika og andre steder. Tror det skyldes at folk er mer åpne for evangeliet enn i Norge og andre vestlige land. Dere andre kan også svare.
LikerLiker
6. juni 2023 at 00:17
Er de ti bud inkludert i moseloven? Er ikke de bud leveregler som bør holdes for at det skal gå individet og nasjonene vel. At Gud vet hva som er best for oss siden han har skapt oss. Er moseloven opphevet når Jesus sier den er oppfylt og ikke opphevet?
LikerLiker
6. juni 2023 at 17:20
Hei Fredrik
Dette har gjengen her skrevet om mange ganger………Først…..vi har aldri vært under loven….
«For dem som er uten lov, er jeg som en lovløs – uten å være lovløs overfor Gud, men er i Kristi lov – så jeg kan vinne dem som er uten lov.»
Første Korinterbrev 9:21
Dernest så er det tydelig at de ti bud (i betydning av et skyldbrev som vi alle er skyldige i) er naglet til korset for godt!
«Han slettet ut skyldbrevet som sto imot oss med bud, det som vitnet imot oss. Han tok det bort ved at Han naglet det til korset.»
Kolosserbrevet 2:14
Men Jesus oppsummer budene og gjør dem tydeligere for oss. Dette er leveregler som er viktige for alle mennesker og som jeg tror er med på å forme oss i en positiv forstand både som nasjon og individer.
«En av dem, en lovlærd, stilte da et spørsmål for å prøve Ham, og sa: «Mester, hva er det største budet i loven?» Jesus svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, og av hele din sjel, og av all din forstand. Dette er det første og største budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. Hele loven og profetene henger på disse to budene.»»
Matteus’ evangelium 22:35-40
Paulus forklarer også dette:
«Bli ikke noen noe skyldig, uten det å elske hverandre, for den som elsker sin neste, har oppfylt loven. For budene: Du skal ikke drive hor, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, du skal ikke begjære, og hvilket annet bud det skulle være, blir alle sammenfattet i dette ord: Du skal elske din neste som deg selv. Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot sin neste. Kjærligheten er altså lovens oppfyllelse.»
Romerbrevet 13:8-10
Videre kan vi se at Paulus bekrefter at vi ikke er under loven, men under nåden. Men han understreker at det ikke betyr at man er fri til å leve et liv som går på tvers av Guds vilje.
«Synden skal ikke herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden. Hva da? Skal vi synde siden vi ikke er under loven, men under nåden? På ingen måte!»
Romerbrevet 6:14-15
LikerLiker
6. juni 2023 at 22:22
Husker vi har snakket om det, men ikke at det er gode leveregler.
LikerLiker
6. juni 2023 at 17:31
Hej Fredrik.
Mener du 3. Joh. 2? (hvis det fortsat handler om helbredelse og lignende).
«Min kære, frem for alt ønsker jeg, at du må have det godt og være rask, ligesom din sjæl har det godt.»
Sådan indleder Johannes sit korte brev til Gajus, en kristen mand, som støttede omrejsende missionærer.
Så vidt jeg kan se, er det ganske enkelt Johannes’ ønske for sin kære ven, ligesom vi jo alle ønsker det samme for vores kære. Og det er godt og kærligt at ønske og bede sådan for hinanden. Her er Johannes et godt eksempel.
Jeg tror derimod ikke, Oral Roberts har ret, når han ser det som et generelt løfte fra Gud om «health and wealth» til alle kristne. Sammenhængen viser, at det er et broderligt ønske og hilsen til Gajus fra Johannes.
Jeg ved ikke, om det var der, du ville hen med dit spørgsmål?
Om åbenhed for helbredelser i Afrika, ja det kan ikke udelukkes. Man kan også blive for vestligt-rationalistisk i sin tilgang til Gud, så man ikke beder om helbredelse, fordi man på forhånd har afgjort, at man ikke tror, det nytter. Det er at gå i den modsatte grøft.
Jf. Jak. 4, 2: «I … opnår intet, fordi I ikke beder.»
Mvh. Anne.
LikerLiker
6. juni 2023 at 22:15
Ja. At det er et løfte til alle kristne lærte jeg da jeg gikk på bibelskolen til Oslo Kristne senter.
LikerLiker
6. juni 2023 at 22:17
Det var også nytt for meg at det bare er et ønske.
LikerLiker
7. juni 2023 at 17:14
Hej Fredrik.
Hvis man citerer det uden at have sammenhængen med, kunne det se ud som et løfte til alle kristne.
Men hvis man læser det med de omgivende vers, bliver det lettere at se:
3. Joh. 1-3.
«Fra den ældste.
Til den kære Gajus, som jeg i sandhed elsker.
Min kære, frem for alt ønsker jeg, at du må have det godt og være rask, ligesom din sjæl har det godt. For jeg blev meget glad, da der kom brødre, som vidnede om din sandhed, at du lever i sandheden. Jeg har ingen større glæde end at høre, at mine børn lever i sandheden.»
Her bliver det tydeligt, at Johannes skriver til Gajus i den specifikke situation.
Betyder det så, at Gud ikke vil os det godt? Nej, det gør det ikke!
Han vil os det godt, både når vi har medgang og når vi har trængsel. Intet kan skille os fra Kristi kærlighed, og alt virker sammen til det gode for dem, som elsker ham. Rom. 8, 28 og 35. Og det ender i en evighed hos ham, uden sorg og smerte!
Og det, han velsigner os med af sundhed og forsørgelse, skal vi bare tage imod med tak!
Men så vidt jeg kunne se, var det især Oral Roberts, der gjorde en «lære» ud af dette vers. Det er interessant at læse om, hvordan det gik til:
En morgen, da han havde så travlt, at han glemte at læse i sin Bibel, kom han i tanker om det og læste i al hast det første, hans øje faldt på, nemlig 3. Joh. 2.
Han mente at få den erkendelse, at det var et generelt løfte fra Gud, og det forstod han som «revolutionerende» i en tid, hvor han selv var i en krise, og tilmed havde han som barn lært, at kristne «skulle» være fattige (lige så forkert!). Så det var nærliggende at gå i den anden grøft.
Men i sit hastværk fik han ikke konteksten med sig, desværre.
Historien samt bemærkninger hertil kan læses her:
https://g3min.org/the-hermeneutics-of-prosperity/
Mvh. Anne.
LikerLiker