En av mine nye venner som jeg har fått som følge av nettsiden Bibelogtro sendte meg nylig en mail der han skriver følgende:
«Jeg har registrert, at pinsevennene på deres sommerstevne på Hedmarktoppen 2015 skal ha en meget kjent katolikk som taler, pavens egen hoffpredikant, Raniero Cantalamessa.
Jeg er overbevist om, at dette vil føre uendelig mye skade med seg, og verst av alt: pinsevennene vil bli rammet av en forferdende blindhet og lammelse, sendt av Gud. Fordi de har trosset alle advarsler, og inviterte en av verdens største karismatiske forførere i vår tid til deres sommerstevne i begynnelsen av juli.
Den katolske kirke er bærer av antikrist’s ånd, og sprer død og ødeleggelse rundt seg..»
Dette er veldig sterke ord som man bør se i dybden på. Det danske bladet Nyt Liv, et av de beste evangeliske bladene, har en artikkelserie rundt den katolske kirke versus resten av kristenheten. Mye av dette var helt nytt for meg og var direkte sjokkerende lesning. Det anbefales sterkt å lese disse artiklene slik at vi som evangelisk kristne er klar over hva vi står overfor. Det er viktig at vi tilegner oss kunnskap om den katolske kirke slik at vi er istand til å stå imot denne kirkens lære og forførelser.
Les her de rystende historiene om evangeliske kirker som lar seg lokke til å skrive under økumeniske dokumenter som i bunn og grunn er en del av den katolske kirkes strategi for igjen samle kristenheten under pavestolen. Evangeliske kristne draes mot den katolske kirke pga av lunkenhet og mangel på gudsfrykt i egne rekker. Den liberale utglidningen vi opplever i våre menigheter får bibeltro kristne til å ønske seg mot den katolske pga deres fasthet til sin lære og vilje til å stå opp mot det politisk korrekte. Men, er bibeltro kristne klar over hva den katolske kirke virkelig lærer? Er bibeltro kristne klar over hva slags vranglære vi står overfor? Når alt kommer til alt viser det seg at den katolske kirke befinner seg langt borte fra evangelisk kristendom, ja bibelsk kristendom. Her finner man ikke, NÅDEN ALENE, TROEN ALENE og SKRIFTEN ALENE !
Les artiklene og vær med å spre dem videre, denne informasjonen bør vi alle sitte inne med:
http://www.nytliv.dk/resource/stroemmen-mod-romerkirken/
http://www.nytliv.dk/resource/tilbedelsen-af-gud/
29. juni 2015 at 23:19
LikerLiker
30. juni 2015 at 06:05
Utrolig, dette stemmer:
http://www.sommerstevnet.com/program1.html
Vanvittig galskap å invitere pavens hoffpredikant til Hedmarkstoppen.
LikerLiker
30. juni 2015 at 23:55
Vil anbefale dere denne siden her dersom dere ønsker flere svar på spørsmål rundt troen på Jesus. Her finner du også mye verdifull informasjon om flere religiøse retninger, også Den Katolske Kirkes farlige lære.
https://carm.org/norsk
LikerLiker
31. januar 2018 at 13:29
Er paven virkelig Guds Sønns vikar??…slik pavens krone indikerer?
Neppe!
Så forresten en videosnutt forleden der koret under gudstjenesten der både pave og andre pontifixer var til stede, sang en hyllest til «O Lucifer»
Føyer dette seg inn i et mønster.
Kjell
LikerLiker
31. januar 2018 at 16:39
Hei Kjell!
Jeg tror dette føyer seg inn i et mønster. Jeg er blant dem som mener at Bibelen tydelig avslører at Den Store Skjøgen er Den Katolske Kirke. Anbefaler deg å lese denne lille artikkelen fra «Mens Vi Venter». En meget bra artikkel selv om jeg ikke identifiserer meg med Adventistene som står bak tidsskriftet:
http://www.mensviventer.no/mvv49/fallenkvinne.html
Det er verdt å legge merke til i nyhetsbildet at Pave Frans er veldig aktivt på banen med å fremme sitt hellige mantra, nemlig «One World Religion».
Ellers vil jeg anbefale deg å se denne videoen. Her får du noen sjokkerende WOW-tanker om Den Katolske Kirke. Legg merke til symbolikken i Vatikanet og ikke minst Altertavlen, «Peters stol». Sjokkerende!!!
LikerLiker
31. januar 2018 at 20:31
Hei Richard!
Jeg kjenner adventistene relativt godt, min far var det før han etter hvert så at det Jehovas Vitner lærte var nærmere sannheten ut fra bibelen.
Vi har drøftet litt om treenigheten tidligere Richard, og jeg finner det interessant at den første doktoravhandling om kirkens kristologi og dens innvirkning på oversettelse, finner grunn til å stille spørsmålstegn ved kirkens oversettelser, og påpeker at deres oppfatning av Kristus/Messias fører til at deres oversettelser «finpusses og tilpasses den katolske kirkes hoveddomme, selv om teksten strengt talt sier noe annet.
All respekt til deg personlig!
Mvh Kjell
LikerLiker
1. februar 2018 at 09:24
Hei igjen Kjell!
Du har nok rett i at de enkelte oversettelsene er farget av den teologien som oversetterne tilhører. Da særlig fra de gammeltestamentlige hebraiske grunntekstene, da ordstillinger o.l er vanskelig på hebraisk og gir rom for noe tolkning. Nå må vi huske på det kun er Bibelens grunntekst som er ufeilbarlig, ikke oversettelsene. Oversettelsen som dere i Jehovas Vitner bruker er jo for eksempel ikke oversatt direkte fra de hebraiske grunntekstene, men fra den første oversettelsen av GT som ble oversatt til gresk, nemlig Septuaginta. Påstanden om at oversettelsene vi bruker i dag er så farget av den Katolske Kirke at oversettelsene nærmest er ubrukelige er jeg uenig i. Denne påstanden kan også brukes mot Jehovas Vitners oversettelse som virkelig er farget og tilpasset Vakttårnselskapets lære. Se noen få eksempler her:
https://carm.org/svar-til-jehovas-vitners-angrep-p%C3%A5-bibelen
Det er jo også slik at Guds Ord kan leses litt forskjellig. Uansett oversettelse kan man lese seg frelst og man kan forkynne ut fra dem til frelse og tro på Jesus.
Uansett oversettelse er de alle «ubrukelige» dersom man virkelig vil gå i dybden. Dersom man vil gå i dybden er selvsagt det beste virkemidlet å gå direkte til grunnteksten. Til dette finnes flere tilgjengelige verktøy/datastudiebibler der du kan lese ordet som er skrevet i grunnteksten og dets betydning. Da får man ofte en a-ha opplevelse og man ser hvor mye av ordets betydning og klarhet man mister fordi vårt norske språk er så fattig.
Ellers når man ønsker å gå i dybden er det et «must» å sammenligne oversettelser og gjerne engelske. Derfor liker jeg ikke å sette oversettelser opp mot hverandre fordi de utfyller hverandre i sin «feilbarlighet».
Personlig er jeg overbevist om at det ikke er tilfeldig at Bibelens grunntekst er hebraisk, et av verdens rikeste språk, da hver bokstav har en betydning og gresk som er verdens mest presise språk!
Isteden for å snakke ned oversettelser bør man heller bli flinkere til å forklare oversettelsenes svakheter og oppfordre folk heller til å sammenligne de forskjellige oversettelsene da dette kan hjelpe til en dypere forståelse. Jeg synes det er veldig interessant på vår bibelgruppe og høre de forskjellige måtene man har valgt å oversette en tekst. Tror 4 forskjellige er i bruk i vår bibelgruppe.
Så kan vi stole på Bibelen? JAAAAAAAA!
https://bibelogtro.wordpress.com/2016/11/19/kan-vi-stole-pa-bibelen/
Ha en fin dag Kjell!!
mvh Richard
LikerLiker
2. februar 2018 at 17:50
Hei igjen Richard!
Takk for fint svar!
Det er litt feil å skrive «Jehovas Vitners angrep på bibelen», iom at vi overhodet ikke angriper bibelen på noen som helst måte, men tror den er Guds åpenbarte ord til oss mennesker!
Det som vi imidlertid påpeker er at det en kaller kirkebibelen er påvirket av kirkens forståelse av hvem Jesus er, og derfor oversetter i samsvar med sin teologi. Man velger bort ord som egentlig bekreftes av septuaginta, og bruker i stedet ord som samsvarer med vedtatt teologi. Dette bekreftes av den doktoravhandlingen jeg henviste til, og jeg har nettopp lest sidene 150 til 220, der bl.a Ordspråkene 8:22 blir drøftet inngående. Det fremgår av interne notat at flere av komiteens medlemmer mener at teksten henspeiler på Jesus i sin førmenneskelige tilværelse, og at det rette ordet er skapt, med de problemstillinger det reiser for den kirke som er basert på vedtaket i Nicea i år 325.
Jeg anbefaler deg å lese denne avhandlingen som for øvrig ble omtalt i Fævennen nylig. Jeg skriver til deg fordi jeg tror du er en ærlig og oppriktig søkende kristen, med stor integritet.
En fin dag ønskes deg videre,
LikerLiker
2. februar 2018 at 19:43
Hei!
Tror nok ikke overskriften du reagerer på betyr at Jehovas Vitner ikke mener Bibelen er Guds Ord, heller at Jehovas Vitner misliker andre oversettelser enn sin egen da de bekrefter sannheter som Vitnenes teologi ikke samsvarer med.
Vi blir nok ikke enig om treenighetslæren. Jeg står 100% inne for denne artikkelen: https://bibelogtro.wordpress.com/2015/06/04/den-treenige-gud-bibelsk-sannhet-eller-hedensk-tankegods/
Når du sier Kirkebibelen, er det en bestemt oversettelse eller er det samtlige utenom Septuaginta og Vitnenes egen oversettelse?
Har du en link til denne doktoravhandlingen så legg den gjerne ut her i kommentarfeltet.
Mvh Richard
LikerLiker
3. februar 2018 at 00:40
Hei igjen!
Smilte litt da jeg leste ditt siste svar..for nei, Jehovas Vitner misliker ikke andre oversettelser enn vår egen. Tvert om er f.eks min egen mest leste bibel den norske 1978 utgaven, så ikke misforstå min kommentar er du snill.
Nå er jeg fryktelig dårlig på mye av dette moderne dippedutteriet, så jeg er litt usikker på dette med direkte linking virker. Doktoravhandlingen er for øvrig skrevet av Morten Beckmann.
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2466467/Morten%20K.%20Beckmann%20-%20Bibelselskapets%20kristologi%20-ny%20fil.pdf?sequence=4
Mvh Kjell
LikerLiker